Hur får man alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    Hur får man alger?

    startade mitt akvarium för snart 1 månad sedan och har än så länge inte fått alger på andra ställen än på växterna. Kan det bero på att akvariumet inte nås av något solljus?

    Funderar på att starta ett litet akvarium där jag ska ha bland annat räkor, och räkor äter ju alger, så min fråga är då, hur ska jag lyckas få alger i ett litet akvarium?
    Räkbiten


  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    ett säkert sätt är att hälla i vanlig krukväxt gödning. Dom innehåller kväve i ammonium form, det triggar alger om något.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #3
      det är inte skadligt för fiskarna då?
      Räkbiten


      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Amonium är ogiftigt för fiskarna. Men om du häller det i vatten med mer än 7 i ph så övergår det i amoniak som är starkt giftigt.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          dom flesta räkor äter flingfoder
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • plorozen
            • January 2004
            • 531

            #6
            tropfrog: jag läste att andelen ammonium/ammoniak _ökar_ ju högre ph.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Tropfrog och Plorozen, här är ett diagram på hur dom förhåller sig:


              Värt att notera är att det alltså alltid är ett jämnviktsläge där det alltid är en viss andel NH4 och en viss andel NH3, och beroende på pH:t mer av det ena eller det andra.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              Arbetssätt...