Mina växter blir svarta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mignon
    • December 2005
    • 14

    Mina växter blir svarta

    Hej!

    På nån vecka så har mina växter börjat bli svarta. Trodde först att de ruttnade eller något men det ser nästan ut som om det svarta ligger ovanpå bladen. Var är detta? Alger? Är de farliga? Hur får jag bort dem? Var kommer de ifrån?

    Se bild här: http://www.knislinge.com/svart.jpg

    Tacksam för svar!
  • sunkan aspidoras
    • June 2005
    • 925

    #2
    Det där ser ut som anubias och dem vill ha lite skugga, deras blad kan bli ett par år gamla och sitter dem för ljust så får dem den där algbeläggningen...

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Det svarta ser ut att vara alger. De är fortfarande väldigt små, men skulle kunna vara tofsalger. Algerna är inte farliga för fiskarna, men blir de för många ser det fullt ut. Algsporer finns i kranvattnet.

      Hur länge har akvariet varit igång? Hur ofta byter du vatten och hur mycket? Hur många timmar är belysningen tänd? Det är mycket som kan göra det trivsamt för algerna...
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Mignon
        • December 2005
        • 14

        #4
        Ursprungligen postat av batski
        Det svarta ser ut att vara alger. De är fortfarande väldigt små, men skulle kunna vara tofsalger. Algerna är inte farliga för fiskarna, men blir de för många ser det fullt ut. Algsporer finns i kranvattnet.

        Hur länge har akvariet varit igång? Hur ofta byter du vatten och hur mycket? Hur många timmar är belysningen tänd? Det är mycket som kan göra det trivsamt för algerna...

        Såg precis att det faktiskt är lite svart på en del stora stenar som jag har oxå. Antar att det måste vara alger då. Jag byter vatten ca var 14:e dag och byter då ca 2/3 (av 50 L). Byter väldigt mycket vatten för att jag har en rot som gular ner vattnet totalt vilket jag inte gillar. akvariet är tänt mellan 11:00 och 23:00, dvs 12 timmar.

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av Mignon
          Såg precis att det faktiskt är lite svart på en del stora stenar som jag har oxå. Antar att det måste vara alger då. Jag byter vatten ca var 14:e dag och byter då ca 2/3 (av 50 L). Byter väldigt mycket vatten för att jag har en rot som gular ner vattnet totalt vilket jag inte gillar. akvariet är tänt mellan 11:00 och 23:00, dvs 12 timmar.
          12 timmar är bra. Fast i början innan akvariet är välinkört kan man faktiskt minska på ljustimmarna lite så att man har tänt 10-11 timmar. Sen efter några månader kan man börja öka successivt.

          Det är verkligen inte bra att byta så mycket vatten åt gången. Algerna älskar det och både fiskar och växter mår mindre bra av det. Då är det bättre att byta mindre vatten men oftare. Fast jag tycker ändå att du borde lugna ner dig lite med vattenbyten. Just tofsalger verkar gynnas av det. Plus att du tar bort all växtnäring och när växterna mår dåligt kan de inte konkurera ut algerna och då tar algerna över.

          Själv tycker jag att te-färgat vatten är *snyggt* (beror iofs en del på vad man har för bakgrund) och det är många fiskar som trivs i det och färgar ut bättre. Fast det beror ju på vad det är för arter. Vad har du för fiskar?
          Senast redigerad av batski; 01 March 2006, 23:38.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av batski
            men skulle kunna vara tofsalger.
            inte tofsalger.
            dom sätter sej ytterst sällan på bladet utan sätter sej på bladkanten.
            ser även ut på ett annat sätt.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • mgrant
              • July 2003
              • 475

              #7
              Batski - Allt i ett akvarie är INTE toffsalger, har kollat lite på de inlägg du gör och du har en konstig böjelse för att tro att allt har med toffsalger att göra.

              Anledningen till att bladen blir svarta är brist på fosfat.
              Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
              Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av mgrant
                Batski - Allt i ett akvarie är INTE toffsalger, har kollat lite på de inlägg du gör och du har en konstig böjelse för att tro att allt har med toffsalger att göra.
                Nej jag tror inte att alla alger är tofsalger (jag har även skrivit en del om trådalger ). Men jag tyckte att det svarta såg ut som början på tofsalger. Men jag förstår att jag hade fel.

                Ursprungligen postat av mgrant
                Anledningen till att bladen blir svarta är brist på fosfat.
                Ok, man lär sig hela tiden.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Karu
                  • December 2020
                  • 13

                  #9
                  Mina blad blir med svarta. Jag lägger till fosfor (easy life) och vanligt PDMM. Har CO2 med starka bra lampor. https://ibb.co/tDsNJvW Vad kan vara fel? De andra växterna regnar ut syrebubblor så de måste trivas

                  Kommentar

                  • admin
                    Christian Alfredsson

                    • November 2004
                    • 11215

                    #10
                    Här finns ett bra schema för att bekämpa olika sorters alger. https://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf

                    Jag hade samma problem som du en period och det jag gjorde var att uthärda och köra 50% vattenbyten 2 gånger i veckan. Efter 4-5 veckor så ordnade sig. Var självklart noga med co2 och näring. Belysning 7 timmar per dygn.

                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

                    Kommentar

                    • Karu
                      • December 2020
                      • 13

                      #11
                      Okay, då prövar jag de. Kör 8h lampor på. Resten av tiden är de totalt mörker.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...