TMG -> trådalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    TMG -> trådalger?

    Kan TMG trigga trådalger på något sätt? Jag har haft lite problem med trådalger en längre tid och har nyligen upptäckt att det måste bero på allför höga fosfatnivåer (över 10 ppm).

    Under en tid då jag slutade tillsätta TMG försvann dock trådisarna nästan helt. Några veckor efter det att jag började med PMDD (tillsätter bara KNO3 för närvarande) började jag även tillsätta TMG igen. Eftersom jag inte visste hur mycket växterna kunde tillgodogöra sig nu i början har jag kört med mindre än halvdos. Ändå tycker jag att trådalgerna har gjort comeback

    Fostatnivåerna har varit höga hela tiden, så den enda förändringen jag kan tänka på är faktiskt TMG som jag kör med istället för NutriSI...
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • cactus
    • July 2005
    • 278

    #2
    Främsta orsaken till trådalger brukar väl vara för mycket järn? (i förhållande till de andra näringsämnena). Med TMG får du kanske ner mer järn än med NutriSi, därav trådalger...
    Akvarium:

    310 liter
    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
    PMDD
    CO2 med kontroller
    Ytterfilter 1050l/h

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ursprungligen postat av cactus
      Främsta orsaken till trådalger brukar väl vara för mycket järn? (i förhållande till de andra näringsämnena). Med TMG får du kanske ner mer järn än med NutriSi, därav trådalger...
      Tack för svaret! Tror du att det blir så även när jag tillsätter mindre än halva dosen TMG. Hade fö fått uppfattningen om att TMG faktiskt var bättre än NutriSi...
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • cactus
        • July 2005
        • 278

        #4
        Det finns en relativt ny tråd i forumet där det diskuteras om chelatering och dyl. Man kom i den tråden fram till att NutriSi får en kraftigt minskad verkan om man inte först sänker pH-värdet på vattnet (i flaskan) som man blandar pulvret med.

        Om du användt NutriSi periodvis utan trådalger, och sedan fått trådalger med TMG kan det bero på att NutriSi inte fungerat som det ska --> mindre järn. När du sedan gått över till TMG har det blivit en "järnchock" för akvariet --> trådalger.

        Det är bara en teori, jag är inte alls säker på detta.

        OM det är för mycket järn i karet så skulle du lämpligtvis kunna prova minska på TMG.
        Akvarium:

        310 liter
        3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
        PMDD
        CO2 med kontroller
        Ytterfilter 1050l/h

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ja jag ska definitivt minska på TMG. Jag har aldrig använt NutriSi dock.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • cactus
            • July 2005
            • 278

            #6
            Ja, att prova skadar nog inte.

            Hur mycket brukar du göda med? CO2, PMDD, TMG osv....och hur mycket ljus?
            Skulle bara vara intressant att veta. Jag är lite osäker på om jag har rätt järnmängd själv nämligen.
            Akvarium:

            310 liter
            3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
            PMDD
            CO2 med kontroller
            Ytterfilter 1050l/h

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Om du användt NutriSi periodvis utan trådalger, och sedan fått trådalger med TMG kan det bero på att NutriSi inte fungerat som det ska --> mindre järn.
              Sedan jag börjat med Citronsyra-NutrsiSin har trådalgerna återintagit scenen 8)
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av cactus
                Ja, att prova skadar nog inte.

                Hur mycket brukar du göda med? CO2, PMDD, TMG osv....och hur mycket ljus?
                Skulle bara vara intressant att veta. Jag är lite osäker på om jag har rätt järnmängd själv nämligen.
                Jag byter 10% av 250 liter per vecka och har i flera veckor tillsatt 5 ml KNO3 och 12-15 ml TMG. KH2PO4 tillsätter jag inte alls så länge problemet med för höga fosfathalter består. För ett par veckor sen köpte jag cabomba och jag har faktiskt märkt att det går åt mer nitrat, så sist jag bytte vatten tillsatte jag 10 ml KNO3 istället.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                Arbetssätt...