Efter kiselalger kommer gröna alger...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annehult
    • January 2006
    • 149

    Efter kiselalger kommer gröna alger...?

    Jepp, det blev som ni sa, dom bruna algerna försvinner efter ett tag (Puuuh!). Och nu har det kommit gröna istället, dom är mycket snyggare och OK om dom inte fanns på växterna (Vallisneria, Anubias) förstås. Har matat fiskarna mycket sparsamt de första 6-7 veckorna och använder Aquarelle-rör. Frågan är nu om man kan minska/begränsa algtillväxten genom tillsätta växtnäring (TMG?), eller göder man algerna istället?
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Man göder bara algerna om man göder fel.
    Ser man till att växterna har allt dom behöver så håller man tillbaka algerna.
    TMG fungerar bra förutsatt att fiskarna ger dig tillräkligt med kväve (nitrat) och fosfor (fosfat) via avföring.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      om fiskarna inte ger tilräckligt med kväve och fosfor får du antingen komplettera tmg med kno3 och kh2po4 eller gå över till pmdd.

      pmdd som är billigare och förser växter med både mikro och makronäring.

      tmg ger bara mikronäring.
      fosfor och kväve är makronäring

      Senast redigerad av Raven; 28 February 2006, 02:46.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • annehult
        • January 2006
        • 149

        #4
        Okidoki, jag räknar med att de fiskar jag har "ger" tillräckligt så att jag kan tillföra TMG. Växterna funkar ok nu med, men vill öka deras möjligheter att dominera över algerna.
        Testar och kollar...
        Tack för er hjälp!

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          TMG är en bra start, sen tar det ett halvår så sitter du med CO2 och pmdd
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • annehult
            • January 2006
            • 149

            #6
            Ursprungligen postat av heeke
            TMG är en bra start, sen tar det ett halvår så sitter du med CO2 och pmdd
            Är nog risk för det eftersom det är extremt kul och intressant med akvarier.
            Och ju mer man utvecklar det, desto bättre blir det. I allafall om man är som jag är..., brukar driva mina intressen till ytterligheter tyvärr, och det brukar bli attans dyrt!

            Kommentar

            Arbetssätt...