Andmat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ribby_girl
    • February 2005
    • 378

    Andmat

    Andmaten trillar ner i akvariet, när de är mera så gör det inte det, men ja måste nästan ta bort en hel del för att de inte ska stjäla för mycket ljus, någon som vet vad man kan göra för att de inte ska ramla ner på grund av pumpen. Ska skaffa ett strilrör då blir de nog bättre, fattar inte riktigt hur dessa funkar ännu men ja lär mig nog snart, hihi.
    I alla fall har tänjkt på att ja kanske har pumpen för högt, för lågt.
    men tycker ja har den så som de visar i instruktions boken.
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Jag fattar inte riktigt vad du menar? Andmat, det är den där lilla gröna flytväxten (bara så att vi talar om samma sak), hur kan de "trilla ner"?

    Kommentar

    • ribby_girl
      • February 2005
      • 378

      #3
      japp så e de

      Japp ja tror de är andmat, de är i alla fall små pyttesmå klöver liknande växter som förökar sig snabbare än kaniner.
      En kompis till mig sa att de var andmat har även sökt på andmat på googel, de verkar likna de ja har.
      i alla fall trillar dom ner i akvariet pågrund av att trycket från pumpen är så stor, tar ja bort så de bara är pyyte lite kvar så är de inte snyggt och har jag lagom som de är nu så trillar de ner i akvariet och har ja ännu mer så stjäl dom för mycket ljus från dom andra växterna
      Ursprungligen postat av mohlin
      Jag fattar inte riktigt vad du menar? Andmat, det är den där lilla gröna flytväxten (bara så att vi talar om samma sak), hur kan de "trilla ner"?

      Kommentar

      • gladhertha
        • February 2005
        • 1755

        #4
        Jag vet vad du menar...Jag har andmat som börjat anpassa sig till ett liv under vatten...-.-
        Mvh Hanna
        Min Zoon

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #5
          Jag har också andmat och jag rensar så mycket jag kan. Ogräs.

          Kommentar

          • averater
            • March 2004
            • 381

            #6
            flytta ner ut/inlopp från pumpar/filter så att du har minimal ytrörelse och rörelse/virvlar även nån/några cm under ytan. det är väl så att vattenströmmarna tar tag i rötterna och suger ner andmaten under ytan?
            Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

            Kommentar

            • ribby_girl
              • February 2005
              • 378

              #7
              Ja så är de, asså utsträmmningejn är inte vid ytan, men på pumpens instruktioner så står de att de ska vara med en sån där ventil så utstömningen ska vara 1cm under ytan, så´kan inte flytta den längre ner, ska kolla om ja kan ta bort ventilen kanske fast vet ine strömningen kanske blir sämre då, men ska kolla upp detta.
              Det är en fluval 4plus.

              Kommentar

              • ribby_girl
                • February 2005
                • 378

                #8
                En s¨n här har ja


                men på utströmmar pipen sitter de ett litet rör med ett rör uppåt där venilen sitter. svårt att förklara, hittar ingen bild på den

                Ska försöka ta lite bilder i kväll.

                Kommentar

                • Andy67
                  • January 2006
                  • 25

                  #9
                  Om du vill ha kvar luftmatningen via ventilen, sätt dit en slang och flytta ned pumpen djupare. Annars är det bara att stänga den, den påverkar inte utströmningen.
                  Det finns 10 sorters människor;
                  de som kan det binära talsystemet och de som inte kan.
                  //Ante

                  Kommentar

                  • ribby_girl
                    • February 2005
                    • 378

                    #10
                    Japp ska köpa ett sådant där strilrör, men fattar inte riktigt hur de funkar, hoppas de blir bättre då.

                    men man kan väl inte stänga ventilen, asså nån funktion måstd en väl ha, varför sitter den där annars.
                    eller har ja fattat de fel.

                    Kommentar

                    • Andy67
                      • January 2006
                      • 25

                      #11
                      Den leder in luft som blandar sig med vattnet, tanken är väl att syresätta vattnet. Kallas ofta för venturiventil också.
                      Det finns 10 sorters människor;
                      de som kan det binära talsystemet och de som inte kan.
                      //Ante

                      Kommentar

                      • ribby_girl
                        • February 2005
                        • 378

                        #12
                        ok men asså var placerar man slangen typ ovanför ytan eller strax under eller å¨botten eller ?????

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #13
                          Bubblorna är bara rent estetiskt, ytrörelsen är det som syresätter.
                          Dessutom så låter det ju bara en massa om man kör med venturin.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • robinason
                            • March 2006
                            • 117

                            #14
                            Känner igen problemet. När jag kom tll jobbet idag och kollade till karet så upptäckte jag att "insuget" till pumpen var alldeles täppt av andmat...

                            Vet inte riktigt hur jag ska göra, om jag ska ge upp tanken på att ha andmat i karet helt, eller om det ev. räcker med att sänka genomströmningen i pumpen.

                            Karet jag har är ett litet 50 liters där pumpen (en sänkpump) är nersänkt i en plastkonstruktion som är fastmonterad på bakre glaset.

                            Satte pumpreglaget på högsta när jag startade upp karet och det har varit så sedan dess. Kanske räcker med lägre, men frågar är om det avhjälper problemet.

                            /Robert

                            Kommentar

                            • robinason
                              • March 2006
                              • 117

                              #15
                              vad tycker ni?

                              Är andmat ogräs, eller fyller det en funktion?

                              Är ju själv nybörjare i akvarievärlden, intressant att höra andras åsikter.

                              Min fundering är att om det växer så väldigt som det verkar, så borde det väl hjälpa till att rena karet, om man "skördar" det regelbundet vill säga..?? Eller?? Hör gärna era åsikter

                              /Robert

                              Kommentar

                              Arbetssätt...