Gröna prickalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cactus
    • July 2005
    • 278

    Gröna prickalger

    Jag har på några få dagar fått en ganska kraftig utveckling av grönalger. Algerna har satt sig på framrutan, hos anubias samt högt upp på jättevallsnerians blad. Bottengruset och plastdetaljer har också blivit grönt.

    Det är som en tjock grön beläggning, vilket jag tror är prickalger.

    2006-02-26, 20.34: Bilderna laddas väldigt långsamt just nu. ber om ursäkt för detta.

    Anubias blad:


    Strilrör från ytterfiler (OBS, extremt tjockt lager alger!):


    En liten avstickare (var tvungen att visa mina fina bubblor):

    Vad heter denna växt förresten?

    Angående algerna:

    1. är det prickalger?
    2. Vad kan ha orsakat explosionen?
    3. Kan jag ändra näring / CO2 på något vis för att bli av med problemet?

    Akvarium: 310 liter, PMDD 2/3 fulldos/dag, CO2 via kontroller, 0,5w/l, bytar 50% vatten i veckan.
    Senast redigerad av cactus; 26 February 2006, 19:31.
    Akvarium:

    310 liter
    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
    PMDD
    CO2 med kontroller
    Ytterfilter 1050l/h
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Prickalger beror på för lite fosfat, bara att öka till 1 fulldos per dag eller mer tills dom går tillbaks.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • cactus
      • July 2005
      • 278

      #3
      Som vanligt är det bäst att öka samtlig PMDD-gödning antar jag? Inte enbart PO4?

      Så dumt...jag hällde i 1 fulldos / dag tidigare, men minskade sedan doseringen för att jag tyckte det lät mycket.

      Nu idag på morgonen mätte jag PO4-halten med JBL's dropptest. Jag fick fram att halten i karet nu (innan jag har hällt i PMDD) är minst 3 ppm. Är inte det mycket ? ska jag verkligen öka?

      EDIT: Jag jan tillägga att det i dag är dags för 50% vattenbyte. Kanske därför värdet är så högt.
      Senast redigerad av cactus; 27 February 2006, 06:36.
      Akvarium:

      310 liter
      3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
      PMDD
      CO2 med kontroller
      Ytterfilter 1050l/h

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Jo det är riktigt att 3 ppm fosfat är mycket om testet visar rätt vilket det garanterat inte gör om du har prickalger.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • cactus
          • July 2005
          • 278

          #5
          Okej.

          Eftersom jag faktiskt gått ner i PMDD-dosering för några dagar sedan så verkar det ju väldigt troligt att det är som du säger. Synd att man inte kan lita på tester.

          Jag gör ett 50% vattenbyte, skrubbar rent i akvariet och häller i 1 fulldos PMDD.

          Vad är tecken på för mycket gödning? Vad hade hänt om jag hade haft för mycket PO4? För mycket NO3?

          För mycket mikro (järn) ger väl upphov till bl.a. trådalger.
          Akvarium:

          310 liter
          3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
          PMDD
          CO2 med kontroller
          Ytterfilter 1050l/h

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Prickalger tycker jag själv om eftersom dom tyder på att man göder ganska perfekt, kanske aningens för lite med fosfatet och då är det bra att öka alla näringsämnen som du frågade om tidigare.

            Det går inte att få för mycket PO4/NO3 i ett växtakvarium. Det är växtnäring som måste finnas, det farliga är att halka ner på för låga nivåer inte tvärtom.

            För mycket mikro (järn) ger väl upphov till bl.a. trådalger.
            Ja om det inte finns tillräckligt med makroämnen dvs NO3/PO4 och CO2.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • cactus
              • July 2005
              • 278

              #7
              Varför är prickalger ett tecken på perfekt gödning? Är det en väldigt kräsen alg som behöver alla ämnen i lagom mängd?, precis som växterna.

              Är det alltid prickalger när man har en grön beläggning på blad, rutor etc? Eller finns det någon annan alg som liknar den? Har fått prickalger (tror jag) på anubias också. Kommer detta försvinna efterhand eller måste jag klippa bort blad?

              En annan fråga som egentligen inte berör ämnet:

              Varför angrips alltid vissa blad på en växt, medan andra är helt rena från alger?
              Akvarium:

              310 liter
              3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
              PMDD
              CO2 med kontroller
              Ytterfilter 1050l/h

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Jag har ingen aning om varför prickalger brukar vara "the final frontier", den sista algen man träffar på innan allt blir väldigt algfritt. Ovanligt tuff liten krabat i konkurrensen med växterna tippar jag.

                Prickalger är ganska enkelt att ställa diagnos på eftersom det blir håra gröna prickar på glaset som är svåra att få bort utan rakblad. Dessa sätter sig även på blad och då blir dom svåra/omöjligt att skrubba bort. Sätter sig ofta på slöväxares blad typ Anubias.

                Har aldrig sett dom försvinna av sig själv. Dom fasas ut allteftersom man knipsar fula blad och skrubbar rent.

                Varför angrips alltid vissa blad på en växt, medan andra är helt rena från alger?
                Det har jag också funderat på. Jag har speciellt lagt märke till en väldigt lustig sak med den vanliga Ludwigia inclinatan. Den skjuter bara ut sidoskott vid ett stort välutvecklat blad, som snabbt blir algbevuxet och vissnar - som om skottet suger ur all näring ur det större bladet.

                Detta händer dock inte i samma utsträckning om man är duktig på att göda, utan främst när näringen är snålt tilltagen.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • cactus
                  • July 2005
                  • 278

                  #9
                  Låter ju ganska lovande om prickalger är en av de sista alger man sötter på innan man fått till en bra balans.

                  Jag låter anubias vara tills vidare. Kanske klipper lite sen.

                  Intressant det där med Ludwigian. Hos mina svärdsplantor är det alltid bladen närmast grusen som angrips, alltså inte bladen i mitten. Dessa blad nära grusen blir dessutom alltid väldigt angripna.
                  Akvarium:

                  310 liter
                  3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                  PMDD
                  CO2 med kontroller
                  Ytterfilter 1050l/h

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Intressant det där med Ludwigian. Hos mina svärdsplantor är det alltid bladen närmast grusen som angrips, alltså inte bladen i mitten. Dessa blad nära grusen blir dessutom alltid väldigt angripna
                    Ja Ludwigian är lite speciell. Som du säger så brukar det normalt sett vara de understa bladen som blir fula. Oundvikligt om man har lite känsliga stängselväxter - men om man kör CO2 och PMDD så går den processen långsammare än tillväxthastigheten så man kan lätt rota upp dom, fimpa den understa delen och stoppa ner igen.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • cactus
                      • July 2005
                      • 278

                      #11
                      Att det ofta är understa bladen som angrips, beror det på ljuset?

                      Egentligen borde det ju vara tvärtom, mycket ljus --> mycket alger? Men det kanske är så att bladen som får mycket ljus trivs bättre --> inga alger.
                      Akvarium:

                      310 liter
                      3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                      PMDD
                      CO2 med kontroller
                      Ytterfilter 1050l/h

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Det är nog flera faktorer, ljuset kan nog spela roll men t ex L. glandulosa har jag märkt behåller de understa bladen i högre grad om den får bra med fosfat - så det är nog en samverkan mellan ljustillgång och näringstillgång.

                        De understa bladen är ju inte i den bästa miljön alla gånger med stillastående vatten och rejäl skugga. Lika bra att återanvända bladen i sådana lägen om dom inte gör någon nytta.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • cactus
                          • July 2005
                          • 278

                          #13
                          Jag har nu fått en grön beläggning på rutor och inredning igen.

                          Tidigare ökade jag till 1 fulldos/ dag.

                          Kan det verkligen vara för lite PO4 fortfarande?.... så att jag inte öser i massa och bara gör saken värre.

                          En annan sak: Hjälper aquaclear quickfilter för att bli av med infusioner? (dimmigt vatten).
                          Akvarium:

                          310 liter
                          3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                          PMDD
                          CO2 med kontroller
                          Ytterfilter 1050l/h

                          Kommentar

                          Arbetssätt...