Varför vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cactus
    • July 2005
    • 278

    Varför vattenbyte?

    Varför bytar man vatten hela tiden?

    Jag syftar till high-techakvarier där man använder CO2, PMDD och ganska stort filter (ytterfilter).

    Vad är det man tillför genom att byta vatten egentligen?
    Med hjälp av PMDD och CO2-tillförsel får man näringen som behövs och filtret renar vattnet, samt skapar en biologisk bakteriekultur. Syre fås genom ytcirkulation.

    En bra sak med att byta vatten kan vara att näringsnivåerna aldrig blir mycket för höga om man göder för mycket. Genom att kontrollera dessa nivåer med jämna mellanrum är vattenbyte pga detta inte nödvändigt. Vad mer är vattenbyte bra för?

    Jag är bara nyfiken, inte lat, och fortsätter gärna med vattenbyten en gång i veckan.
    Akvarium:

    310 liter
    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
    PMDD
    CO2 med kontroller
    Ytterfilter 1050l/h
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    När jag körde hightec så bytte jag bara det vatten som var nödvändigt för att suga ut slam ur karet.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Hawkmoon
      • February 2005
      • 268

      #3
      Ursprungligen postat av cactus
      Genom att kontrollera dessa nivåer med jämna mellanrum är vattenbyte pga detta inte nödvändigt. Vad mer är vattenbyte bra för?

      Hur skall du kolla nivåerna då? genom stickor eller dropptester?
      Det blir svårt att avgöra vad som är tillgängligt för växterna och vad som är bundet, enklast är då att "nollställa" näringsnivåerna med 50% vattenbyte och dosera upp med PMDD till kända nivåer (EI).
      190L Trigon SA Powered by Co2
      112L Snäcklekare
      Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

      Kommentar

      • cactus
        • July 2005
        • 278

        #4
        Ursprungligen postat av Tropfrog
        När jag körde hightec så bytte jag bara det vatten som var nödvändigt för att suga ut slam ur karet.
        Du menar alltså att det egentligen inte är särskilt nödvändigt att byta vatten med avsikt att just byta vatten ?

        Ursprungligen postat av Hawkmoon
        Hur skall du kolla nivåerna då? genom stickor eller dropptester?
        Det blir svårt att avgöra vad som är tillgängligt för växterna och vad som är bundet, enklast är då att "nollställa" näringsnivåerna med 50% vattenbyte och dosera upp med PMDD till kända nivåer (EI).
        Dropptester (JBL's). Att avgöra vad som är i tillgänglig form är kanske inte så lätt nej... det kan ju bli ett problem. Jag antar att dropptesterna inte mäter detta särskilt bra, utan bara den totala mängden av ämnet i vattnet.
        Dock så bör väl testernas resultat vara hyffsat pålitliga, som man kan följa mer eller mindre.
        Akvarium:

        310 liter
        3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
        PMDD
        CO2 med kontroller
        Ytterfilter 1050l/h

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Ämnen som kan byggas upp utan vattenbyten är t ex sulfat/klorid/natrium/koppar/zink som inte tas upp i så stora mängder av växterna och som du inte kan mäta.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av cactus
            Att avgöra vad som är i tillgänglig form är kanske inte så lätt nej... det kan ju bli ett problem. Jag antar att dropptesterna inte mäter detta särskilt bra, utan bara den totala mängden av ämnet i vattnet.
            problemet är att vissa ämnen kan finnas i flera former.
            nitrat behöver till exempel bearbetas innan det blir nitrat växter kan ta upp men tester mäter båda varianterna.

            även tester som kollar efter järn visar olika varianter som är mer eller mindre lättillgängliga för växter.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • cactus
              • July 2005
              • 278

              #7
              Tack för svaren!

              Jag antar att det är bäst att fortsätta med vattenbyten då...
              Akvarium:

              310 liter
              3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
              PMDD
              CO2 med kontroller
              Ytterfilter 1050l/h

              Kommentar

              Arbetssätt...