Alg-ludd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perralainen
    • February 2006
    • 7

    Alg-ludd?

    Hej!
    Heeelt ny på akvarier. Allt har varit frid och fröjd i ett par veckor. Men i dag ligger det fullt med "ludd" på botten. Det är fiskarnas bajs och lite växtrester som plötsligt omges av nått luddigt, ser ut som hårbollar.... Sitter på växterna oxå. Hände över en natt.
    Vad göra?

    perra
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    hur mycket matar du ?

    sitter "luddet" fast eller löst ?
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • perralainen
      • February 2006
      • 7

      #3
      Tack för svar!
      Luddet är löst. Flyter och virvlar omjag viftar med nåt i vattnet. Det ligger på botten. Runt avföring och växtpartiklar och på några stenar, fast bara i en del av akvariet. Jag bytte vatten i förrgår. Kan det ha varit det som framkallade detta?
      Matar tre gånger om dagen.

      P

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        låter som du matar på tok för ofta och för mycket.

        3ggr brukar man bara mata om man har yngel och dom flesta fiskar klarar sej fint med mat varannan dag.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • perralainen
          • February 2006
          • 7

          #5
          OK, tack!
          Jag hatar själv att vara hungrig, så jag har nog varit lite för schysst kanske. :-) Ska vänta med att mata till på tisdag-onsdag och se vad som händer.

          P

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            har du dom "vanliga" fiskarna som kardinaltetra platy svärdbärare guppy å dylikt så ska man inte ge mer än vad dom äter upp inomn ett par minuter.

            har du nåt som städar botten typ mal eller räka ?

            en annan grej gällande mat är att nästan alla akvariefiskar som är friska och välnärda klarar sej utan mat i 2 veckor utan problem.
            finns fiskar som kan klara sej så länge som 2 månader.
            det finns rätt mycket mat i ett akvarie du inte ser, har en platy som äter upp insekter som hamnar på vattenytan och äter lite alger till exempel när hon inte käkar räkyngel vill säga.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • perralainen
              • February 2006
              • 7

              #7
              Har en liten mal. Tänkte köpa mig en eller två räkor i morrn. Det där luddet är bara på ena halvan av akvariets botten. Där pumpen inte finns.

              Kommentar

              Arbetssätt...