Echinodorus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Echinodorus?

    Har haft en fundering som väcktes till liv efter att jag svarat på en annan tråd.

    Hur kan man skilja Echinodorus Bleheri från Echinodorus Amazonicus?
    Finns det några kännetecken?
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    #2
    Bladen på bleherin blir lite bredare än på amazonicus har jag förstått. Vet ej säkert, men...
    Min zoon

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Ok, tack.

      Ingen annan som har någon info i ämnet.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • cactus
        • July 2005
        • 278

        #4
        E.Bleherin kan bli aningen större, både vad gäller höjd och bladens bredd. I princip ser alltså E.Bleherins blad ut att vara något knubbigare än Amazonicus, som är mer långsmala och spetsiga.

        En annan sak som skiljer dem åt är de längsgående venerna. Både E.Bleherin och E.Amazonicus har två tydliga längsgående vener runt mittenvenen. Dessa två vener möter ytterliggare två längsgående (mindre tydliga) vener, nära bladets början hos E.Bleherin, och vid bladets början hos E.Amazonicus. Det som skiljer här är alltså var dessa vener börjar någonstans långt ner på bladet.

        Lite svårt att förklara det där, men jag tror att det blev rätt.
        Akvarium:

        310 liter
        3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
        PMDD
        CO2 med kontroller
        Ytterfilter 1050l/h

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Super, just sån otvedydig identifikations info jag var ute efter.

          Hur är det med bladsjtälken, är den olika lång också? Dvs innan själva bladet börjar.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...