Mäsk CO2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena123
    • January 2006
    • 336

    Mäsk CO2?

    Nån som har nån bra länk eller kan förklara hur det går till med mäsk co2 FRÅN GRUNDEN? Är helt amatör i ämnet.
    Har ett 375 l
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2


    När du sedan fått igång mäsken behöver du ett bra sätt att lösa upp gasen på och där finns det många metoder.

    Nybörjare tycker jag ska skaffa en CO2-trappa, som t ex följer med Hagens "CO2 Natural Plant System":


    Denna är bra för man får en garanterad upplösning av gasen samtidigt som den osannolikt kan bli FÖR bra så man gasar ihjäl fiskarna.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      Kanske är 375 liter lite för stort för att köra med mäsk?

      Såhär funkar det hemma hos mig: Jag har två Pet-flaskor som jag borrat hål i korken på och stoppat igenom en slang som sticker in ett par cm. De två slangarna är ihopkopplade med ett T-rör och från kopplingen går det en slang djupt ner i akvariet till en liten blå syresten. Jag har tätat vid korkarna och runt hela T-kopplingen med silikon. Helst ska syrestenen placeras mitt ibland växterna som du vill gynna. Då kan bubblorna fastna på bladen och tas upp direkt utan att koldioxiden först löser sig i vattnet.

      I flaskorna häller jag en liter vatten (37-40 grader varmt), en deciliter socker, ett kryddmått torrjäst (kronjäst från ICA) och en tesked bakpulver. Det tar en eller ett par dagar för jäsningen att komma igång och det är därför jag har två flaskor. När den ena flaskan är nystartad är den andra i full gång. På så sätt får man en jämnare tillförsel av koldioxid till vattnet. Du som har så mycket större akvarium måste nog ha två femlitersdunkar för att få få lika mycket koldioxid i vattnet som jag i mitt lilla 54 liters.

      Rent biologiskt funkar det så att jästsvampen käkar socker och andas ut koldioxid. Kvar blir det alkohol och när alkoholhalten blir för hög slutar jästen att växa. Då måste man byta. Man kan se på petflaskan när det slutar bubbla små bubblor. Man kan destillera mäsken och få snaps men det är förbjudet så det ska man inte

      Växterna i akvariet behöver koldioxid för att bygga sina celler. Växtceller innehåller väldigt mycket cellulosa (kostfibrer) som bildas av kol så de behöver mycket. Den koldioxid som fiskarna andas ut och som bottnen läcker ut räcker oftast inte.

      En risk med att tillsätta koldioxid är att vattnet kan bli surt (=få lågt pH). Det gillar inte fiskarna (och inte alla växter heller). De som har koldioxid på tub brukar låta bli att tillsätta koldioxid på natten eftersom växterna inte förbrukar koldioxid när ljuset är släckt. Med mäsk är det svårt att styra det och risken att man får lågt pH på morgonen är stor. Jag har kalkrikt grus och en massa fossil (kalksten) i mitt kar för att undvika lågt pH. Kalk buffrar vattnet så att pH inte kan variera så mycket under dygnet. Problemet med att ha kalk är att pH i stället blir för högt (jag har pH 7,3). Vid högt pH ombildas koldioxiden till bikarbonat vilket växterna har lite svårare att ta upp. Vissa växter kan inte alls utnyttja bikarbonat. Helst vill man ha ett pH som är helt stabilt och svagt surt (kanske 6,5). Då trivs både fisk och växter.

      Kommentar

      • Lena123
        • January 2006
        • 336

        #4
        Tänk vad lätt allt va innan jag gick in på Zoopet första gången! Hade ett 100 l fisksoppa, bytte vatten när jag hade tid o lust och hade ett för litet begagnat innerfilter. Resultatet blev ju därefter......

        Nu, 5 mån efter första inköpta karet, har jag 375 l, med både ytter o innerfilter. Funderingar på pmdd och co2! hade aldrig hört talas om innan jag började här.

        Men jäklar vad kul det har blivit att ha akvarium nu!!! Men en hel vetenskap är det.

        Ska försöka mej på co2, ska kolla på nätet efter en trappa.
        Tack alla som orkar med mina amatörfrågor, ni är guld värda!

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Javisst är det kul! Jag skaffade mitt första akvarium i julas och nu ska jag nog låna en möbel som är 90 x 50 x 200 cm och helt proppfull med små akvarier. Perfekt till avel.

          Kommentar

          • Jodahl
            • March 2005
            • 298

            #6
            Bra länk för själva bygget, men tycker det är för mycket socker och jäst i receptet. Lagom är 1 dl socker / liter vatten och endast ett par kryddmått torrjäst i en PET-flaska. Men sök på forumet så hittar du hur många recept som helst.

            ...Johan...
            Senast redigerad av Jodahl; 24 February 2006, 09:40.
            220 liter växtsoppa.
            Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
            PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
            Aquarelle 0,3 W/liter

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #7
              Ursprungligen postat av Krax
              Kanske är 375 liter lite för stort för att köra med mäsk?

              Såhär funkar det hemma hos mig: Jag har två Pet-flaskor som jag borrat hål i korken på och stoppat igenom en slang som sticker in ett par cm. De två slangarna är ihopkopplade med ett T-rör och från kopplingen går det en slang djupt ner i akvariet till en liten blå syresten. Jag har tätat vid korkarna och runt hela T-kopplingen med silikon. Helst ska syrestenen placeras mitt ibland växterna som du vill gynna. Då kan bubblorna fastna på bladen och tas upp direkt utan att koldioxiden först löser sig i vattnet.

              I flaskorna häller jag en liter vatten (37-40 grader varmt), en deciliter socker, ett kryddmått torrjäst (kronjäst från ICA) och en tesked bakpulver. Det tar en eller ett par dagar för jäsningen att komma igång och det är därför jag har två flaskor. När den ena flaskan är nystartad är den andra i full gång. På så sätt får man en jämnare tillförsel av koldioxid till vattnet. Du som har så mycket större akvarium måste nog ha två femlitersdunkar för att få få lika mycket koldioxid i vattnet som jag i mitt lilla 54 liters.

              Rent biologiskt funkar det så att jästsvampen käkar socker och andas ut koldioxid. Kvar blir det alkohol och när alkoholhalten blir för hög slutar jästen att växa. Då måste man byta. Man kan se på petflaskan när det slutar bubbla små bubblor. Man kan destillera mäsken och få snaps men det är förbjudet så det ska man inte

              Växterna i akvariet behöver koldioxid för att bygga sina celler. Växtceller innehåller väldigt mycket cellulosa (kostfibrer) som bildas av kol så de behöver mycket. Den koldioxid som fiskarna andas ut och som bottnen läcker ut räcker oftast inte.

              En risk med att tillsätta koldioxid är att vattnet kan bli surt (=få lågt pH). Det gillar inte fiskarna (och inte alla växter heller). De som har koldioxid på tub brukar låta bli att tillsätta koldioxid på natten eftersom växterna inte förbrukar koldioxid när ljuset är släckt. Med mäsk är det svårt att styra det och risken att man får lågt pH på morgonen är stor. Jag har kalkrikt grus och en massa fossil (kalksten) i mitt kar för att undvika lågt pH. Kalk buffrar vattnet så att pH inte kan variera så mycket under dygnet. Problemet med att ha kalk är att pH i stället blir för högt (jag har pH 7,3). Vid högt pH ombildas koldioxiden till bikarbonat vilket växterna har lite svårare att ta upp. Vissa växter kan inte alls utnyttja bikarbonat. Helst vill man ha ett pH som är helt stabilt och svagt surt (kanske 6,5). Då trivs både fisk och växter.

              har du inget som slår sönder bubblorna eller sköter syrestenen de?
              om man kör med mäsk, är det möjligt att det bildas syrebubblor på bladen då? eller blir de inte tillräckligt med co2 för de?

              ja ska köpa ett 200l akvarium, tänkte då köra med 4st petflaskor, o byta ut två st i veckan. kan de bli bra?
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                http://www.djurportalen.nu/artiklar....=visaart&id=35

                När du sedan fått igång mäsken behöver du ett bra sätt att lösa upp gasen på och där finns det många metoder.

                Nybörjare tycker jag ska skaffa en CO2-trappa, som t ex följer med Hagens "CO2 Natural Plant System":


                Denna är bra för man får en garanterad upplösning av gasen samtidigt som den osannolikt kan bli FÖR bra så man gasar ihjäl fiskarna.
                var köper man en sån trappa och vad kostar dom ca.?
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • Axeru
                  • January 2006
                  • 105

                  #9
                  Jag köpte en sådan till mitt Co2 system för att testa, hittade en billig på gulfisken.se, nutrafin för 125 spänn +frakt. Jag tycker dock att den inte riktigt fungerar, vill att Co2:n ska stanna kvar lite i toppen, men den bara bubblar upp, slöseri med gas. Tycker även att den blir väldigt skitig emellanåt...vet inte varför, resten av karet blir inte så...
                  Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

                  Kommentar

                  • cryptomarko
                    • August 2005
                    • 181

                    #10
                    du kan köpa den på guldfisken för 125 kr... hade själv denna stege...




                    EDIT: hehe nån hann före...

                    Stegen är mycket bra till mesk pga att det blir en stabilare tillförsel av co2... Om man kör trycksatt system så är det definitivt slöseri med gas.
                    Senast redigerad av cryptomarko; 23 February 2006, 15:46.
                    /Markus
                    18 år

                    www.cryptomarko.webb.se

                    Kommentar

                    • Axeru
                      • January 2006
                      • 105

                      #11
                      Ursprungligen postat av cryptomarko
                      EDIT: hehe nån hann före...

                      Stegen är mycket bra till mesk pga att det blir en stabilare tillförsel av co2... Om man kör trycksatt system så är det definitivt slöseri med gas.
                      Muhaha...
                      Jo, precis vad jag upptäckte, har testat med en alträ-syre"sten", och det fungerar bra...har tyvärr inte plats till en reaktor
                      Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

                      Kommentar

                      • andreassofus
                        • November 2005
                        • 5643

                        #12
                        tack för både svaren
                        då blir de o beställa en sån för ja ska köra med mäsk.
                        är den bättre än en syresten?
                        Mvh Andreas
                        min zoon
                        msn adress

                        Kommentar

                        • Lena123
                          • January 2006
                          • 336

                          #13
                          Det blir till att göra en beställning från Guldfisken. Och sen försöka komma igång med mäsken. Tack för svar.

                          Kommentar

                          • Krax
                            • December 2005
                            • 1329

                            #14
                            Ursprungligen postat av andreassofus
                            har du inget som slår sönder bubblorna eller sköter syrestenen de?
                            om man kör med mäsk, är det möjligt att det bildas syrebubblor på bladen då? eller blir de inte tillräckligt med co2 för de?
                            Nä jag har bara syrestenen djup ner i akvariet. Bubblorna som är jättesmå från början blir mindre och mindre och löser sig helt innan de når ytan. Oftast i alla fall.

                            Ibland bubblar det från växterna. Men jag tror att jag måste tillsätta mycket mer pmdd än vad jag gör nu. Det brukar bubbla nästan direkt efter en fulldos pmdd så koldioxiden är nog oftast inte begränsande i mitt fall.

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Jag är extremt nyfiken på hur du kan få bubblorna från en vanlig syresten att lösa upp sig så bra Krax, för jag har haft 5-10 olika syrestenar och alla dessa ger stora bubblor som inte hinner lösa upp sig speciellt mycket innan dom bryter ytan. Även alträdiffusorn som lyckas producera extremt små mikrobubblor gav även ifrån sig ganska många större bubblor som inte hann lösa upp sig på 40 centimeters färd upp mot ytan.

                              Det tillsammans med att jag vet hur äckligt svårt det är att mätta alla växter med CO2 även med tub och superfet reaktor gör att jag har lite svårt att tro att du lyckas få ner så mycket CO2 att växterna enbart är begränsade av annan näring.

                              Missförstå mig rätt, det är helt lysande om det faktiskt är så. Då är jag riktigt avundsjuk och jag tror få nybörjare kommer lyckas hamna i samma läge som dig med enbart mäsk och en vanlig syresten.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...