Växter i sand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kiki
    • February 2006
    • 21

    Växter i sand?

    Jag har en sandbotten, 0,2 mm-1 mm, och jag undrar bara hur det fungerar att plantera växter i detta? Jag har hört att det inte fungerar så bra, eftersom rötterna inte får något syre i botten, men jag vill bara höra runt, och se om det är någon som har några bra erfarenheter av detta, och vilka sorter som skulle kunna funka..?
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    Jag har braxengräs, notblomster och strandpryl planterat i sand. Egentligen trivs de inte i så varmt vatten men det funkar än så länge och de växer bra (fast långsamt så som såna växter gör).

    Antagligen funkar nålsäv också (Eleocharis acicularis). Den trivs nog i lite varmare vatten och är fin på att täcka botten.

    Annars kan du kanske nöja dig med friflytande arter som vattenpest och hornsärv?

    Kommentar

    • destruid
      • October 2005
      • 54

      #3
      Det funkar kanon, jag har massor med olika växter i mitt kar som det är sand i o dom växer hur bra som helst..prova dej fram o fråga i affären, jag orkar inte skriva upp mina växter just nu men det kan vi lösa om du vill framöver..

      Kommentar

      • Andy67
        • January 2006
        • 25

        #4
        I mitt förra kar hade jag sand, och det fungerade även bra för mig.
        Det finns 10 sorters människor;
        de som kan det binära talsystemet och de som inte kan.
        //Ante

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Sand är inget problem för växterna, de pumpar ner syre i bottnen via sina rötter. Däremot så kan sand utan planterade växter leda till syrefria bottnar med sjukdomsalstrare och illaluktande svavelväte.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...