Vem kan äta mina alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    Vem kan äta mina alger?

    Har fått en grön alghinna på ytan i två av akvarierna, alltså inte en hinna som kommer från matningen... Har suttit och läst andra trådar om det som låter identiskt med det jag fått. Läste att problemet försvunnit med hjälp av mollys bland annat. Nu funderar jag om det möjligtvis är så att det fungerar med andra fiskar än mollys som också käkar alger? Levandefödare? Jag har inga andra alger och den siamesiska algätaren hjälper mig inte...
    Senast redigerad av Inka; 23 February 2006, 10:54.
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    #2
    Snälla är det ingen som vet?
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu

    Kommentar

    • cactus
      • July 2005
      • 278

      #3
      Jag har tyvärr inget tips på någon bra algätare som kan tänkas äta alger på ytan...men...

      Jag tycker inte du ska gå in så mycket för att hitta en algätare som kan hjälpa dig. Försök istället att hitta orsaken till problemet.

      Algätare är alltid bra att ha i akvarier, där det tar lite smått och gott, men stora algproblem kan man aldrig bli av med med hjälp av enbart algätande fiskar/ andra invånare.

      Ska någon kunna hjälpa dig med detta, så är det bra om du skriver upp vad du har för ljus, matning, gödning, akvarievolym, mängd växter och fiskar.
      Akvarium:

      310 liter
      3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
      PMDD
      CO2 med kontroller
      Ytterfilter 1050l/h

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #4
        Yeah, well, stora algproblem skulle jag definitivt inte kalla det. Inte när det bara är en tunn hinna på ytan. Har ju inga andra alger annars, inga jag kan se åtminstone. Kan platys funka? Jag vet att de äter en del alger och såna har jag redan en bunt. Fast det vore kul att ha ett skäl till att skaffa fler också =)
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Platies och mollies kan ibland äta på ythinnor, samma sak med snäckor, men kungen av ythinne-ätare är javatandkarp. Man har helt enkelt inte ythinna i ett akvarie med några javatandkarpar (enligt min erfarenhet).

          Annars är väl nåt ytinsug en lösning. Fluvals är bra, Eheims är skräp.

          Grön hinna är nog f.ö. encelliga grönalger eller cyanobakterier, så generella trick mot alger kan också funka.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Inka
            • July 2005
            • 1233

            #6
            Ska inte cyano synas annars i akvariet också?
            Verkar hursomhelst som att det blivit bättre sen jag gjorde vattenbyten i akvarierna men jag får väl se om det kommer tillbaka. Kan ju alltid testa med att häva över några platy isåfall. Tack för svaren!
            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

            www.kvitter.n.nu

            Kommentar

            Arbetssätt...