Algproblem i yngelkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • psandstr
    • October 2005
    • 137

    Algproblem i yngelkar

    Hejsan,
    Jag lade först in denna fråga i "maratontråden": "Kanske dumma PMDD-frågor" men den borde kanske ha en egen tråd istället.

    Problemet liknar dock vissa av problemen med CO2 i kranvattnet i den tråden.

    Det ser ut som följande: 110l Juvel akvarium med 2 lysrör + reflektorer, inbyggt filter.
    I akvariet går ett 60-tal Hongsloi-yngel och deras mor, dessa matas 1-2 ggr dagligen med en tilltagande mängd nykläckt artemia (mycket mat).

    I akvariet har jag rejält med snabbväxare (Limnophila, vattenpest, hygrophila, hornsärv, andmat), men dessa blir hela tiden övervuxna av någon form av trådalger samt cyano.

    Jag byter 30l vatten varannan dag och har den senaste veckan testat att lufta vattnet under natten innan jag häller i det, jag tillsätter även KNO3 och nutrisi för den bytta mängden vatten men jag har inte sett någon nämnvärd förbättring.

    Växterna står mer eller mindre still i växten och är som sagt helt "överalgade" trots att jag vid varje vattenbyte försöker att ta bort så mycket som möjligt mha. blompinne, rycka med fingrarna och suga med slangen.

    Är lite inne på att testa med mäsk CO2 men är lite skeptisk pga andras erfarenheter.

    Ett annat alternativ vore ju att minska ljus mängden men tyvärr så kan man inte ta bort ett rör på Juvels armatur och har jag helt släckt så vill inte ynglen äta.

    Vad ska jag ta mig till egentligen?

    Det ser förfärligt ut och det tar mycket tid att "rycka" alger varannan dag.

    Fiskarna må bra men problemet är att om jag inte dagligen rensar så mycket alger jag kan så har fiskarna snart inget simutrymme kvar. Vattenvärdena kan ju alltså inte vara helt åt skogen med tanke på att ynglena frodas och mår bra.

    Är det någon som har några ideer om hur man kan bekämpa dessa alger utan att ta död på ynglen samtidigt?

    MVH/ Per
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    #2
    Vi hade problem med trådalger för ca 3 mån sen och vi slängde alla växter i akvariet, gjorde rent alla stenar och skrubbade allt jättenoga men det tog ca 3-4 storstädningar innan allt var borta. Skaffa en mal till med om du inte har det, fast dom kanske inte äter trådalger och speciellt inte på smala blad, hmm... Vet inte vad du skulle göra er än det som jag sa innan.

    Hoppas det löser sej...
    / Marcus

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      enda gången ja har problem med trådalger är när ja har i för mycket mikronäring så halterna av järn stiger.
      gör jag ett vattenbyte så försvinner trådisarna av sej själva över ett par tre dar.

      cyano kommer pågrund av akvariet är för rent.
      cyano älskar låga nitrathalter så suger du ut så mycke cyano du kan vid vattenbyte och göder upp med lite kno3 så kommer inte cyanon tillbaka.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Jag byter 30l vatten varannan dag och har den senaste veckan testat att lufta vattnet under natten innan jag häller i det, jag tillsätter även KNO3 och nutrisi för den bytta mängden vatten men jag har inte sett någon nämnvärd förbättring.

        Växterna står mer eller mindre still i växten och är som sagt helt "överalgade" trots att jag vid varje vattenbyte försöker att ta bort så mycket som möjligt mha. blompinne, rycka med fingrarna och suga med slangen.
        Trådalger och stillastående växter trots KNO3+NutriSi = fosfatbegränsning. Man måste alltid dosera alla makroämnen annars blir det stuntning.

        Jag vet att det tar emot att dosera fosfat när man har Cyano, men man måste tyvärr även om Cyanon riskerar att ta ett litet glädjeskutt. Kör halv dos fosfat typ 0,5 ppm och dubbel dos KNO3 typ 10 ppm (dvs halva fulldosen KH2PO4 och dubbel fulldos KNO3).

        Du tar inte död på yngel med 0,5 ppm fosfat och 10 ppm nitrat.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • psandstr
          • October 2005
          • 137

          #5
          Ok, jag testar med lite fosfat också.
          Ett problem är att jag aldrig har stött på denna typ av trådalger förut, den bildar liksom trassliga, täta, klargröna mattor och sedan kommer cyanon och "klistrar" in sig i dessa så det är ett rent att få bort det.

          Känns denna typ av tråd-/trassel-alg igen av någon?

          MVH/ Per

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Låter lite som cladophora. Lite jobbig då den gillar ungefär samma förhållanden som växter, men växter vinner normalt sett om du ser till att det blir mycket bråk om ljusmängden förutsatt att dom får den näring dom vill ha.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • psandstr
              • October 2005
              • 137

              #7
              Jag funderar ändå lite på att köra med lite mäsk CO2 också, i och med att jag byter så mycket vatten så kanske det trots allt kommer lite CO2 med kranvattnet, då faller ju hela "bikarbonatgrejen".

              Är det en dum ide?

              MVH/ Per

              Kommentar

              Arbetssätt...