Fiskar på lut

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maxan
    • December 2003
    • 20

    Fiskar på lut

    Lite historik...

    Har ett 400l sällskapsakvarium med lite mer än 1/3 växtvolym. Fyra rötter som är typ 4-5 dm långa och en är hyffsat tjock. De spelar mig antagligen ett spratt med syret i vattnet för att PH:t ligger på runt 6.2-6.3 med ett KH på 3.

    Kör med CO2 och har har kört med en sådan trappa för bubblorna som jag tycker funkade sådär. Har väl aldrig lyckats ha ett konstant bubbel i karet utan får en rejäl skjuts vid vattenbyten (50% och fulldos PMDD 1 gång i veckan).

    Bytte för lite mer än en vecka sedan till den omtalade PET-flaskan med snitt och loopback, lite småbubblor som trillar omkring men inget ökat bubblande och PH-värdet är inte påverkat.

    Efter nyfunnet mod efter att ha tråklat igenom den gigantiska PMDD-tråden och följt alla visa råd från de visa männen tänkte jag.. Ok, jag kanske är för snål med gödningen. CO2 pumpar jag ju på och PH:t ligger på 6.2-6.3, ok, lite lurad är jag säkert p.g.a. rötterna men.. näringen är nog melodin..

    Bytte vatten i lördags, fullt drag på bubblandet med fulldos av PMDD (kör Mikro+)

    På söndagen var det slut på bubblandet. Hepp.. Skummar som vanligt bland alla trådar här och funderar.

    På måndagen drog jag i dubbeldos KNO3, KH2PO4 och enkeldos mikro+, efter en stund bubblade det. Kul tänkte jag. Skitbra! Näringsbrist..

    Happ, idag var det inget bubbel igen, drog i fulldos KNO3, KH2PO4 och Mikro+.. Fick väl igentligen ingen direkt respons av växterna..

    Efter en stund såg jag en palett käka på en död Cajika.. Happ tänkte jag, illa... Fiskade upp den och kom tillbaka efter en lite stund. Då ligger en praktbotia och min golden nugget som hängt med sedan start av min akvarietid och flämtar på sidan.

    PANIK! Upp med golden ner i en liten hink.. Bytte hälften av vattnet i hinken och hoppades den skulle ta sig. Pumpade ut vatten i hinkar och slangar i express-fart och gjorde ett 50%-igt vattenbyte. Nuggeten hämtade sig i hinken fick jag en känsla av, i med den i stora karet så drog den runt längs rutorna ett tag men nu har den gömt sig för ovanlighetens skull.

    Vad jag funderar på är vad som igentligen hände. Kan jag ha fått ett tapp i PH:t och därmed fått en syresvacka? Aldrig hänt förut. Kört CO2 i flera månader, visserligen bara lite mer än en vecka med nya reaktorn men jag kollade PH:t och har inte sett någon större förändring. Kan ju bero på vilken tid på dygnet man mäter.. Skall jag skicka ut mer eller mindre alla rötter någon vecka och se vad som händer med PH:t, igentligen det ända rimliga gissar jag för att se hur mycket de sänker?

    Att överdosera gödningen och därmed skada fiskarna skulle ju mer eller mindre vara omöjlig, matningen var ju en större risk sa en av de vise männen

    Några idéer?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Bytte vatten i lördags, fullt drag på bubblandet med fulldos av PMDD (kör Mikro+)

    På söndagen var det slut på bubblandet. Hepp.. Skummar som vanligt bland alla trådar här och funderar.

    På måndagen drog jag i dubbeldos KNO3, KH2PO4 och enkeldos mikro+, efter en stund bubblade det. Kul tänkte jag. Skitbra! Näringsbrist..

    Happ, idag var det inget bubbel igen, drog i fulldos KNO3, KH2PO4 och Mikro+.. Fick väl igentligen ingen direkt respons av växterna..
    Det innebär att du absolut max kan ha haft 25 ppm nitrat (max 5 ppm nitrat efter 50% vattenbytet om växterna inte tagit någon näring alls sedan förra vattenbytet + 5 ppm från fulldpulsen efter vb:t, sedan 10 ppm från dubbelpulsen och sedan 5 ppm till) Så det är inte pga PMDD:n fiskarna dog. Sajicor är ju robusta rackare.

    Men om en Sajica dött kan det blivit en ammonium+nitritspik. CO2 borde det inte kunna vara dels för att du kör mist och dels för att för mycket CO2 brukar göra att fiskarna först ställer sig vid ytan och sedan börjar med panikrusningar.

    pH:t är ingen idé att mäta om du kör mist-reaktor för grejjen är inte att lösa upp gasen utan att pulvrisera den och få in CO2-bubblorna under bladen.
    Senast redigerad av defdac; 20 February 2006, 22:44.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • maxan
      • December 2003
      • 20

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Det innebär att du absolut max kan ha haft 25 ppm nitrat (max 5 ppm nitrat efter 50% vattenbytet om växterna inte tagit någon näring alls sedan förra vattenbytet + 5 ppm från fulldpulsen efter vb:t, sedan 10 ppm från dubbelpulsen och sedan 5 ppm till) Så det är inte pga PMDD:n fiskarna dog. Sajicor är ju robusta rackare.

      Men om en Sajica dött kan det blivit en ammonium+nitritspik. CO2 borde det inte kunna vara dels för att du kör mist och dels för att för mycket CO2 brukar göra att fiskarna först ställer sig vid ytan och sedan börjar med panikrusningar.

      pH:t är ingen idé att mäta om du kör mist-reaktor för grejjen är inte att lösa upp gasen utan att pulvrisera den och få in CO2-bubblorna under bladen.
      Hmm, skall ta och damma av nitrat-testen jag har längst in i skåpet, glömt bort den för en stund.. För mycket 1/2 liters flaskor ivägen

      Som du säger så var inga fiskar uppe vid ytan och flämtade.. Kollade PH:t idag igen innan co2 och ljus var igång och då låg det på 6.0 om inte under.. kör med JBL's 6.0->7.6 test så jag vet inte om jag trillat under.

      Lyfte iallafall ur alla rötter förutom en som har hängt med i två år beklädd med kolplantor från topp till tå

      Skall plocka fram hela arsenalen av vattentester igen, tycker allt har varit väldigt stabilt under de 2 år jag lekt med akvarium. Tyvärr var jag så ivrig att rädda fiskar igår så jag hade inte en tanke att spara undan en hink vatten för att kolla av alla värden.

      Angående mist-reaktorn och spridning av bubblor.. vad tror du om att sätta en sådant "strilrör" eller vad det nu kallas i flaskan istället och låta det gå lågt längs baksidan av akvariet för att få en större spridning av CO2-bubblorna. Kör just nu med ditt "jack i flaskan" men jag har så mycket växter etc ivägen så bubblorna kommer bara iväg till en 1/3 av akvariet innan de stigit till ytan.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Hmm, skall ta och damma av nitrat-testen jag har längst in i skåpet, glömt bort den för en stund.. För mycket 1/2 liters flaskor ivägen
        Varför då? Du vet ju vad du doserar och testen luras oftast - speciellt om dom stått öppnade och oanvända.

        Kollade PH:t idag igen innan co2 och ljus var igång och då låg det på 6.0 om inte under.. kör med JBL's 6.0->7.6 test så jag vet inte om jag trillat under.
        Dags att köpa nytt test eller har du något pH-sänkande i akvariet?

        Lyfte iallafall ur alla rötter förutom en som har hängt med i två år beklädd med kolplantor från topp till tå
        Aha, så du hade nyligen satt ner nya rötter när du fick fiskdöden? Låter ju isåfall onekligen som dom är källan till problemet.

        Angående mist-reaktorn och spridning av bubblor.. vad tror du om att sätta en sådant "strilrör" eller vad det nu kallas i flaskan istället och låta det gå lågt längs baksidan av akvariet för att få en större spridning av CO2-bubblorna.
        Jag testade det och bubblorna kom ca 1 cm ut från strilröret, dvs gick i princip rakt upp.

        Därför ville jag ha något som kunde sprida ut bubblorna med stor kraft i en 180-graders vinkel så dom dels kom ut en bit och dels kuna fångas av utblåset från ytterfiltret som får "vända ner" de bubblor som börjar åka uppåt.

        Det fiffiga med just jack-reaktorn tror jag har mycket att göra med det stora övertryck som blir i flaskan, vilket det iofs säkert kan bli med ett strilrör också med tillräckligt stark pump. Min Fluval 404:a orkade inte med ett 120 cm strilrör iaf.

        Bara att testa.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • maxan
          • December 2003
          • 20

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          Varför då? Du vet ju vad du doserar och testen luras oftast - speciellt om dom stått öppnade och oanvända.


          Dags att köpa nytt test eller har du något pH-sänkande i akvariet?


          Aha, så du hade nyligen satt ner nya rötter när du fick fiskdöden? Låter ju isåfall onekligen som dom är källan till problemet.


          Jag testade det och bubblorna kom ca 1 cm ut från strilröret, dvs gick i princip rakt upp.

          Därför ville jag ha något som kunde sprida ut bubblorna med stor kraft i en 180-graders vinkel så dom dels kom ut en bit och dels kuna fångas av utblåset från ytterfiltret som får "vända ner" de bubblor som börjar åka uppåt.

          Det fiffiga med just jack-reaktorn tror jag har mycket att göra med det stora övertryck som blir i flaskan, vilket det iofs säkert kan bli med ett strilrör också med tillräckligt stark pump. Min Fluval 404:a orkade inte med ett 120 cm strilrör iaf.

          Bara att testa.
          Nä, alla rötterna har legat i minst 3 månader om inte längre.. Som sagt var, det enda annorlunda var att jag insprierades av "göd mera" inställningen efter att ha matat igenom PMDD-tråden. Så det var därför jag blev lite "wow, vad hände!". Har haft stabil miljö mer eller mindre sedan jag började med akvarium.

          Skall börja dosera lite försiktigt igen och hålla ett noggrant öga...

          Kommentar

          • PlatyYngel
            • January 2006
            • 1105

            #6
            Varför göda och liknande?! Har aldrig förstått vad alla förkortningar mm betyder och jag skulle inte vilja prova. Jag provar mej hellre fram till en balans mellan fiskar, växter mm. Är inte det mer naturligt, bättre och billigare??
            / Marcus

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Du märkte inte bättre bubbel från växterna nära mist-reaktorn när du gödde med mer PMDD?

              Jag tror helt klart fortfarande på nitritspik pga död Sajica.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Varför göda
                Därför att man vill uppleva ett sånthär akvarium:
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • PlatyYngel
                  • January 2006
                  • 1105

                  #9
                  Jo, ok ett sånt skulle inte vara fel att ha emn jag tror att du kan uppnå det med hjälp av en naturlig balans också men hur vet jag inte (har inte tänkt så långt). Men jag tycker att ni gör helt rätt om ni gör det och tycker det är kul och blir bra.
                  / Marcus

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Det går absolut att få en schysst växtburk utan gödning, men du kan inte välja på speciellt många roliga växter och lite mer avancerade bottentäckare.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • maxan
                      • December 2003
                      • 20

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Du märkte inte bättre bubbel från växterna nära mist-reaktorn när du gödde med mer PMDD?

                      Jag tror helt klart fortfarande på nitritspik pga död Sajica.
                      Mjae, kanske, det är mest kolplantor etc nära och de växer mest i hemlighet tror jag De bubblar aldrig men de skjuter i väg skott etc sakta men säkert.

                      Däremot har jag näckroser som växer som ogräs (typ värre än Valesnerian som nästan bara står still utan att skjuta skott etc). De näckroser som var nära fick en hel del bubbler undertill men det kan ju likaväl varit ansamling av CO2 från mist-reaktorn. När de är på bra humör stiger det små strimmlor av bubbler från dem. Jag drog slutsatsen att det var ansamlingar av bubblorna som kommer ut..

                      Tittade precis på vattenvärden och järn-värdet låg på under 0.05ppm (som jag alltid verkar ha svårt att lyfta). Nitrat-testen visade på 25-50mg/l (spontant känns det högt men jag måste nog läsa på i tråden). Bytte 40% vatten i förrgår och har inte doserat någon efter det ännu.

                      Precis som du säger kan det ha blivit en nitritspik, jag är lite besviken på mig själv att jag inte sparade undan vatten jag kunde testa för att försöka säkerställa vad som hänt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...