Tofsalger i Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • leffe64
    • March 2004
    • 98

    Tofsalger i Malawi

    Nu har jag snart tofsalger över hela min BTN bakgrund i Malawiakvariet. Hur sjutton skall man bli av med dem? Jag har inte mycket växter, bara en större kolplanta. I akvariet (375l) finns för övrigt bara blästersand och ett 15 tal mbuna. Sparsam matning (varannan dag) och filtermatta bakom nästan hela bakgrunden. Jag täcker akvariet med en filt dagtid, och ljuset är tänt mellan kl 15 och 24. Vattenbyte ungefär 30% i veckan.

    Alla tips och råd mottages tacksamt.
    LeffeS
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    varför har du täckt över karet på dagen?
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      De 30% veckovattenbytena pulsar CO2 som toffsalger gillar.

      Du behöver antingen lufta ur vattnet innan du häller i det i ett dygn eller börja göra små 5-10% vattenbyten varje dag.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • micke eklund
        • November 2002
        • 680

        #4
        Testa att stabilisera ph-värdet med hjälp av bikarbonat när du bytt vatten. Jag tycker mig ha märkt att det funkar i dom malawiburkar som har problem med tofsalger.

        Givetvis får du manuellt ta bort så mycket av dom gammla tofsarna du kan också.

        Kommentar

        • leffe64
          • March 2004
          • 98

          #5
          Ursprungligen postat av andreassofus
          varför har du täckt över karet på dagen?
          för att minska den ljusa tiden så mycket som möjligt.

          Ursprungligen postat av defdac
          De 30% veckovattenbytena pulsar CO2 som toffsalger gillar.

          Du behöver antingen lufta ur vattnet innan du häller i det i ett dygn eller börja göra små 5-10% vattenbyten varje dag.
          Intressant, får väl börja slaska lite oftare då... algbekämpningstabellen under "alger" på förstasidan här anger ju vattenbyte med upp till 50% per vecka som ett effektivt medel mot samtliga alger!
          LeffeS

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            algbekämpningstabellen under "alger" på förstasidan här anger ju vattenbyte med upp till 50% per vecka som ett effektivt medel mot samtliga alger!
            Just toffsalger/rödalger klarar bara att använda CO2 i motsats till alla andra alger, så om man har CO2 i kranvattnet blir dom väldigt glada av det. En liten stund. När det gått några dagar och koldioxiden är urluftad så slänger dom ut sporer, som kan blomma upp iom nästa vattenbyte osv..

            Tricket är att se till att minimera all CO2 i akvariet när det gäller toffsar.

            Low-techs som aldrig får vattenbyten finns det aldrig toffsar i t ex. Däremot är det väldigt vanligt i välskötta akvarier som får ett stort veckovattenbyte.

            Så antingen luftar man ut vattnet man byter med (om man har möjlighet) eller så kör man pyttesmå vattenbyten varje dag.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • leffe64
              • March 2004
              • 98

              #7
              Shit... Inser direkt att några 10% dagliga vattenbyten blir det i alla fall inte, gjorde ett litet vattenbyte i går, och insåg att en gång i veckan räcker gott för mig... Inte heller har jag möjlighet att lufta ur vattnet först, tror inte att hustrun skulle uppskatta en 100 l vattentunna i tvättstugan. Får väl testa med att stabilisera ph med bikarbonat, har inte ansett det nödvändigt tidigare, men om det kan hjälpa mot knätofsarna så får jag väl ge det ett försök.
              LeffeS

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                väl testa med att stabilisera ph med bikarbonat
                Det funkar inte eftersom det inte är pH:t i sig som är boven utan koldioxiden i kranvattnet. Bara för att pH:t går upp pga bikarbonatet innebär det inte att CO2(aq) försvinner.

                Prekärt problem.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Min erfarenhet av riftkar säger mig att om man bara har ett fett biologiskt filter och veckovisa vattenbyten med bikarbonat så slipper man tofsalger. Mitt riftkar står nu hos farsan som slarvar med bikarbonaten, resultat: Tofsalger. Samma sak har jag sett hos massor av kompisar, de som slarvar med bikarbonat får tofsalger.

                  Jag kan inte förklara varför det är så, men jag ser ett klart samband.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Humm.. Det var intressant. Kan det vara så att dom trängs undan av alger som är bättre på bikarbonat?

                    Vad får man t ex för alger i ett Riftlake som får bra med bikarbonat och göder bra med PMDD?
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...