Vad är på tok?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emillifvergren
    • November 2002
    • 26

    Vad är på tok?

    Har lite problem med växter jag också. Har försökt läsa igenom en massa inlägg men är ändå inte riktigt klar över vad det kan vara.

    Har ett 260l juwel vision akv.

    Ca 10 scalarer, 20 småfiskar (platys, guppy), ett par malar och en eldstjärt och några andra botten ätare, och ett par öron ålar.

    Har för ett par månader sen gjort om hela akvariumet och anhandlat en massa nya saker, för som jag hade tänkt verkligen försöka få det växa ordentligt.

    Ska förklara så kort som möjligt vad jag har för utr.

    Blandade i en burk JBL Florapol i ca 10 kg rådasand, 0,8-1,2, över det har jag ett ca 5 cm lager till med lite större grus, ljusare på ena halvan och svart på andra, tot ca 10+ i bak, kanske 8 cm fram.

    Har ca 40-45 växter, ca 15 olika sorter.

    Köpte och co2 system (kanske inte tillräkligt bra dock?!) Nutrafin Co2 system
    (för upp till 160l dock) med en sån här "trappa"

    Hade 2, men fixade till ett extra så har 3 nya lysrör, Juwel Akvarium Daylite 38w, Sylvania Aquastar 38w och Sylvania Gro-Lux 38 w, alla 3 med reflektorer. ca 0.45w/l

    Akvariumet är ju ganska högt 60+, men det är ca 50 cm från botten till lysrören.

    Har kollat pH ganska ofta, ligger runt 7-7.5.

    Men ändå: Växterna växer otroligt sakta verkar det som, och flera, bla cabomba (lr va den heter) och vatten pest ser veldigt bleka, smala o rangliga ut. Andra börjar få små hål i bladen och små gröna prickar med alger.

    Kanske inte gett det tillräkligt med tid? Eller fattas det nått? Bara PMDD?
    I djuraffären sa dom att man inte behöver nån näring alls under typ 2 år med JBL florapol, men det tvivlar jag på. Har funderat på en Metallhalogen, men ska det verkligen behövas?

    Eller ska man satsa på ett riktigt co2 system? Vad kostar dom ca, och vart och hur mkt kostar en påfyllning, och hur ofta?

    Vad tror ni experter? Kan nån hjälpa mig med tips?

    Tacksam för alla svar.
    - 2 x Juwel Vision 260 - 1 x BTN Rocky -

    - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra t, Kilfläcks t, Eldstjärt, Malar - Snowball LDA33, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Pakistan & Prakt Botia, Pictus mal, Nätpansar mal -

    - Malawi ciklider, bara Golden än så länge, mer är på g-
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Växterna växer otroligt sakta verkar det som, och flera, bla cabomba (lr va den heter) och vatten pest ser veldigt bleka, smala o rangliga ut. Andra börjar få små hål i bladen och små gröna prickar med alger.
    Bleka, smala = kvävebrist, prickalger = fosforbrist, små hål i bladen = kaliumbrist. NPK behövs således. Fås via PMDD, http://www.pmdd.se.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • emillifvergren
      • November 2002
      • 26

      #3
      Hjälp!! Nu växter det bra men....

      Nu har jag kört med PMDD ett tag o det verkar funka ganska fint, växterna tar sig ok, men nu har jag fått ett annat problem, som kanske är ännu värre..

      Alger!!

      Har suttit i timmar o läst, o försökt hitta ett bra svar, men tycker att alla säger olika saker..

      Det är antingen Grönalger, eller Pensel/skäggalger.

      Dom har börjat ta över på alla växter, spec på vatten pesten som är ganska höga, men även på alla växter nere på botten. 3-5mm långa små strån, gröna, som täcker hela bladen, spec ute på kanterna.

      I en Tetra bok, om växter o alger så står det att det troligtvis beror på överskott av näringsämnen.. Göder jag för mkt?

      Har inte doserat PMDD fullt ut, 26ml/260l, utan har haft ca hälften.

      Kör med Co2 system, men bara en enkel "trappa", som egentligen är till max 160l akvarium..

      Är det för lite Co2, för lite/mkt pmdd, för dåliga vattenbyten?

      Äntligen har man kommit igång lite med växterna efter både mkt jobb o massa pengar, o så tar algerna över.

      Snälla kan nån ge mig ett konkret svar vad jag bör göra?

      Tätare vatten byten? Mer/mindre pmdd?

      Kör med 3 lysrör, alla ganska nya, så det blir ganska varmt i vattnet, trots att doppvärmaren är urkopplad. Tempen ligger på ca 27-28grader.

      Ph´t på ca 7.

      Please!!

      Tacksam för svar!!

      /Emil
      - 2 x Juwel Vision 260 - 1 x BTN Rocky -

      - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra t, Kilfläcks t, Eldstjärt, Malar - Snowball LDA33, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Pakistan & Prakt Botia, Pictus mal, Nätpansar mal -

      - Malawi ciklider, bara Golden än så länge, mer är på g-

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Det låter som pälsalger, en typ av kort trådalg som brukar gynnas när mikronivåerna (NutriSi om du kör PMDD) är högre än makronivåerna.

        Du kör i princip lika mycket ljus som jag själv kör i min high-techare, men med skillnaden att du inte kör CO2. CO2 ger kol som är ett makroämne.

        Mycket ljus utan CO2 brukar innebära algodling. Växterna blir näringsbegränsade (kolbegränsade i ditt fal eftersom du med PMDD garanterar att alla andra näringsämnen finns), stannar i växten och blir algbeklädda eftersom alger klarar lägre näringsnivåer än växter och framförallt är bättre på att använda bikarbonat vid starkare ljusstyrkor (som du har).
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • emillifvergren
          • November 2002
          • 26

          #5
          Ok

          Okey, tack för det snabba svaret..

          Men vad kan jag göra då?

          Är det bara o inhandla ett riktigt Co2 system? Vet nån vad dom koster ungefär, o vad kostar en påfyllning, o hur ofta måste man fylla på?

          Eller finns det nått annat jag kan göra?

          Sluta med Pmdd? Byta vatten oftare? Ta bort ett ljusrör?

          Mvh Emil
          - 2 x Juwel Vision 260 - 1 x BTN Rocky -

          - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra t, Kilfläcks t, Eldstjärt, Malar - Snowball LDA33, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Pakistan & Prakt Botia, Pictus mal, Nätpansar mal -

          - Malawi ciklider, bara Golden än så länge, mer är på g-

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Om du verkligen är ute efter ett frodigt akvarium med mycket växter så kan du kolla på att antingen konvertera din burk till ett low-tech eller high-tech.

            Low-tech behöver 2,5 cm jord toppat med 2,5 cm grus vilket kan vara lite jobbigt att skapa, men det är billigt och skötseln blir extremt enkel: Man slutar göra vattenbyten och göder bara med PMDD om växterna tappar färg.
            Fördel: Skötselfritt och billigt, Nackdel: Jobbigt att göra bottnen.

            High-tech behöver bara en CO2-anläggning. Vill du testa effekterna av CO2 kan du testa mäsk, men det kan vara svårt att få stabilt. Alger älskar instabilitet. Skötseln blir ett 50% vattenbyte i veckan följt av en fulldos PMDD.
            Fördel: Bästa tillväxten även på de svåraste växterna, Nackdel: Kostnad för CO2-anläggning.
            Senast redigerad av defdac; 29 March 2006, 11:49.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • y0da
              • August 2005
              • 1697

              #7
              En liten tanke bara. Du kör med halvdos pmdd skriver du? Alger är väl ett tecken på för lite gödning, inte för mycket!?
              Testa att dosera med fulldos och gör 50% vattenbyte i veckan.
              Ska du köra ett riktigt växtkar bör du dock investera i high-tech, eller konventera till low-tech. Men om vi bara koncentrerar oss på algproblemet för tillfället så kan du ju testa att köra i fulldos pmdd och se om det kan hjälpa.
              http://www.y0da.se

              540L SA

              Kommentar

              • emillifvergren
                • November 2002
                • 26

                #8
                Hittade det här när jag kollade runt, hittar inte så många som säljer hela system, men här är ett från akvarieshopen.com/shop/ :

                Ett komplett co2 system till akvarium ca 250 L.
                Co2 tub på 500 gr följer med.

                Prodac Co2
                Tillverkare: Prodac
                1 299,00 kr


                Tror ni att det är nått o ha, eller ska man satsa på värre grejer på en gång eller tror ni att det skulle räcka?

                Ni är väldigt kunniga o jag är tacksam för hjälpen =)

                Körde fulldos och gjorde 50% vattenbyte, och det förbättrade mitt alg problem. Allt är inte borta, men mkt har försvunnit.

                /Emil =)
                - 2 x Juwel Vision 260 - 1 x BTN Rocky -

                - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra t, Kilfläcks t, Eldstjärt, Malar - Snowball LDA33, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Pakistan & Prakt Botia, Pictus mal, Nätpansar mal -

                - Malawi ciklider, bara Golden än så länge, mer är på g-

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  500gr tub är inte mycket att hurra för.
                  vänder du dej till din lokala brandfirma kan du köpa 2-6kg tub för 700-1200kr.
                  är då en ombyggd brandsläckare men måste kompletteras med bl.a manometer.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  Arbetssätt...