Balans utan gödning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zirkonxenia
    • January 2006
    • 42

    Balans utan gödning?

    Är det möjligt att få till en balans utan att behöva använda gödning till sina växter? Är det något som saknas i fiskars avföring, utandning m.m som man alltid kommer behöva tillsätta eller är det möjligt att uppnå en balans där det inte krävs någon extra gödning?

    Mitt akvarie är rätt tomt just nu, bara tre plantor, två mossor och två räkor. Jag har satt i en sådan där mineraltablett (vit sak som löser upp sig långsamt i vattnet) och kommer fortsätta med det efter vattenbyten. Jag väntar hem två slamkrypare och har funderat på en gurami eller två. Kommer det räcka för att göda växterna? Jag har dessutom en ödla som skiter i vattnet 1-3 gånger i veckan men det är ju inte så mycket. Sanden och gruset jag har innehöll en hel del gödning vid starten och har fortfarande kvar en del. Akvariet är ca 2 veckor gammalt och inga alger än så länge

    Mitt mål med akvariet är att få det så välbalanserat som möjligt och drömmen är att lyckas få till ett "självgående" dvs endast ersätta avdunstning och tillföra mat. Är det möjligt? Förstår att det är mycket arbete och tid men är det möjligt?
    Senast redigerad av zirkonxenia; 18 February 2006, 16:38.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Är det möjligt att få till en balans utan att behöva använda gödning till sina växter? Är det något som saknas i fiskars avföring, utandning m.m som man alltid kommer behöva tillsätta eller är det möjligt att uppnå en balans där det inte krävs någon extra gödning?
    Ja. Sådana växtakvarier brukar benämnas low-techs och behandlas genomförligt av Diana Walstads bok "The ecology of the planted aquarium".

    Det är ganska enkelt att sätta upp ett sånt akvarium:

    2,5 cm torv toppat med 2,5 cm 2-3 mm grus. Se till att mata friskt och ha ganska stor växtmassa och fisklast från början och framförallt: Sluta med vattenbytena.

    Denna typen av akvarium, om man matar fiskarna rejält, kommer se till att växterna har det mesta dom behöver.

    Man kan även krydda lite med hemmagjord gödning (PMDD: http://www.pmdd.se) om man märker att växterna blir blekare och inte får allt dom behöver från fiskarna.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • zirkonxenia
      • January 2006
      • 42

      #3
      Tack så mycket för svaret. Ska leta reda på boken och ge mig på uppgiften.

      Kommentar

      • sunkan aspidoras
        • June 2005
        • 925

        #4
        Det du sa om att bara ersätta avdunstat vatten tror jag inte är så lyckat! det som avdunstar är rent vatten och kvar blir nitrat och ohälsosamma ämnen och till slut får du en dödlig koncentration och fiskdöd! Byta vatten är ett måste iallafall med dagens teknik!

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          fel.
          ett walstadkar går att köra i flera år utan vattenbyte beroende lite på kranvattnet också.

          nitrat som du nämnde förbrukas av växterna, därav att man ska ha rätt mycke växter i ett walstad.

          många metaller i vattnet tas ju upp av växterna och även mineraler förbrukas.

          sen finns de ju kranvatten som går utanför det vanliga och där kan det nog va en del skillnad.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • sussia
            • January 2006
            • 273

            #6
            jag har ett kar med fiskar och ganska mycket vaxter... ger ingen naring till vaxterna alls... mina vaxter varkar foroka sig och ma bra... men har funderat pa om jag kanske maste ge dem nagon form av naring for att overleva i langden... jag gor vatten byta pa 16% i veckan... vad tror ni?
            Break on through to the other side.....

            Kommentar

            • zirkonxenia
              • January 2006
              • 42

              #7
              Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
              Det du sa om att bara ersätta avdunstat vatten tror jag inte är så lyckat! det som avdunstar är rent vatten och kvar blir nitrat och ohälsosamma ämnen och till slut får du en dödlig koncentration och fiskdöd! Byta vatten är ett måste iallafall med dagens teknik!

              Det stämmer att det som avdunstar är rent vatten men det är det jag tillsätter också (ja, så rent det nu kan bli i en kran). Jag hade för mig att växterna kunde ta hand om "fiskavfallet" och nu har jag fått bekräftelse på det

              Jag har alltid tyckt det är spännande att försöka skapa balans mellen skaer och ting

              Kommentar

              Arbetssätt...