Växterna tar sig inte + bristsymptom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jodahl
    • March 2005
    • 298

    Växterna tar sig inte + bristsymptom

    Hej!

    Så var det dags igen, växterna mår kass.
    Problemet är att vissa växter inte växer till sig. E. osirisen tex skjuter upp massor med nya blad som ser fina ut, men dom stannar i nåt slags dvärgtillstånd, höjden på växten är ca 10 cm, bladen 7-8 cm långa. Efter ett par veckor blir nya blad bleka och börjar trasas sönder. Samma med Lobelian och polysperma, efter ett par veckor börjar bladen rulla ihop sig och ser allmänt taskiga ut.
    Det som funkar är Hornsärv och Vattenpest och det är ju inte direkt nåt att vara stolt över.


    La ner mäsket efter årsskiftet och efter det har jag gödit 30 ml KNO3, KH2PO4 och NutrSi en gång i veckan med 50% vb. Tidigare tillsatte jag även MgSO4, men det har jag slutat med. Sista två veckorna har jag tillsatt 30 ml mellan vb också men det har inte hjälpt.
    Karet är på 220 l med 2 x 38 W Aquarelle

    Läste just den intressanta tråden http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=85310

    Där står bla att EI inte skall användas utan koldioxid, vilket var nytt för mig, kanske därför jag har problem.

    Skall jag skippa 50% vb varje vecka och göda när bristsymptom uppstår eller kan det vara nåt annat? Tycker det liknar kalciumbrist till viss del. Skall jag tillsätta det och i så fall hur, det ingår ju inte i nån PMDD-ingrediens?
    Bilder på eländet finns här:


    Hoppas nån kan hjälpa

    ...Johan...
    220 liter växtsoppa.
    Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
    PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
    Aquarelle 0,3 W/liter
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Jag tycker det ser ut som det främst är de äldre bladen som ser ansträngda ut och calciumbrister är väldigt ovanligt och visas som tillknycklade nya blad.

    Jag lutar med åt K eller N-brist speciellt om du säger att H. polyspermans blad blir skålade.

    Bubblar vissa växter när du gör vattenbyte? Isåfall tror jag absolut du kan börja gå ner rejält med vattenbytena. Typ 20% varannan vecka och se om det blir bättre med bibehållen gödningsregim (fulldospuls 2 ggr i veckan).
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Jodahl
      • March 2005
      • 298

      #3
      Tack för svar Defdac.
      Helt rätt, alla växter producerar rikligt med fina nya blad, men efter ett par veckor är dom inte alls fina.

      Det bubblar en hel del vid vattenbyte, i några timmar. Vad drar du för slutsatser av det och vad har det med intervallet på vb att göra?

      Dom flesta växter blir skålade (konvexa i överkant), polysperman, H. corymbosa, t.o.m. på spikbladet blir bladen ihoprullade.

      Är det ett vanligt bristsymptom att växterna antar dvärgproportioner? Osirisen tex skjuter fullt med nya blad och det borde den väl inte göra vid näringsbrist? Ändå tar den sig inte på höjden.

      Jag följer ditt vb/doseringsråd och hoppas det tar sig.

      ...Johan...
      220 liter växtsoppa.
      Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
      PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
      Aquarelle 0,3 W/liter

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Det bubblar en hel del vid vattenbyte, i några timmar. Vad drar du för slutsatser av det och vad har det med intervallet på vb att göra?
        Aha. Det betyder att du har en hel del CO2 i kranvattnet. Eftersom toffsalger bara kan använda CO2 tillskillnad från andra alger så är det den enda gången dom kan växa riktigt bra. Men eftersom den försvinner så snabbt så blir dom snabbt begränsade och då slänger dom ut vilosporer - som blommar upp iom nästa vattenbyte.

        En annan nackdel är att växterna luras att inte bilda bikarbonatsenzymer som gör att dom suger upp all CO2 dom kan iom vattenbytet men står sedan begränsade resten av veckan. Det tar ganska lång tid för dom att bilda dessa enzymer och eftersom det kommer ner CO2 varje vecka så luras dom att inte göra det.

        Två stora nackdelar alltså.

        Det går att komma runt antingen genom att skippa vattenbyten "helt" eller lufta ut vattnet ordentligt innan du häller ner det, men det kräver ju en stor sump eller badkar och en pump som kan pumpa ner vattnet i akvariet.

        Är det ett vanligt bristsymptom att växterna antar dvärgproportioner?
        Ja det är vanligt just om makroämnen är begränsande typ kol, kväve, kalium.

        Så fimpar du vattenbyten så kommer dom ställa in sig på att använda bikarbonat (kolkällan fixad) och PMDD ger allt annat.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        Arbetssätt...