Kanske dumma PMDD frågor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vmax4ever
    • April 2005
    • 198

    Har nu surrat igenom alla trådarna och kommit fram till att jag kan göda fulldoser pmdd 2 gånger i veckan och sluta hellt med vattenbyten.


    där står alla växter,fiskar,vattenbyten mm jag utför, ber gärna om experthjälp i detta fall
    Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

    Kommentar

    • Zanders
      • December 2007
      • 177

      Ursprungligen postat av defdac
      är nya skott rödaktiga trots att växten egentligen ska vara grön så är det för lite KNO3, markant kortare nya blad generell makrobrist (mer kol, KNO3, KH2PO4) osv.

      50% vb med CO2 gör den här bedömningen lättare för att man märker mycket tydligare när växterna producerar betydligt mindre syre/bubbel.
      Nu måste jag fråga, detta såg jag i lördags på en sort av mina växter även att nya bladen är vitare när dom stänger på natten.
      Hur snabbt ser man effekten av att man pytsar i mer gödning?

      Körde standard dos (pmdd.se kalkylatorn) under veckan innan. gjorde nu i söndags ett nytt vattenbyte och pytsade i dubbel dos därav min fråga!

      ungefär hur lång tid tar det innan man märker på en växt att den får bättre gödning?

      /Anders
      Senast redigerad av Zanders; 07 January 2008, 23:40.
      Min blog : http://zanders.apics.se

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        kommit fram till att jag kan göda fulldoser pmdd 2 gånger i veckan och sluta hellt med vattenbyten.
        Det tvivlar jag starkt på. Utan vattenbyten behöver du inte göda alls. Göder du två fulldoser i veckan utan vattenbyten tippar jag att du börjar se toxicitetsymptom på växter inom 4-5 veckor och börjar dödar fiskar inom 10 veckor.

        Slutar man göra vattenbyten så göder man bara med PMDD när växterna blir lite bleka på nya skott.

        ur snabbt ser man effekten av att man pytsar i mer gödning?
        <snip>
        ungefär hur lång tid tar det innan man märker på en växt att den får bättre gödning?
        I akvarier utan CO2 tar det runt 1-2 månader. I akvarier med CO2 kan man i vissa sällsynta fall se skillnad dagen efter (järnbrist t ex).
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Zanders
          • December 2007
          • 177

          Ursprungligen postat av defdac

          I akvarier utan CO2 tar det runt 1-2 månader. I akvarier med CO2 kan man i vissa sällsynta fall se skillnad dagen efter (järnbrist t ex).
          Så pass.
          Min blog : http://zanders.apics.se

          Kommentar

          • FredrikH
            • February 2007
            • 724

            Ursprungligen postat av defdac
            Slutar man göra vattenbyten så göder man bara med PMDD när växterna blir lite bleka på nya skott.
            Så i mitt kommande, inte så planterade kar (långt ifrån 50 %) med mestadels långsamväxande växter (olika anubias, svärdsplantor, echnidorus), kan jag köra utan vattenbyten sålänge jag har ett lagomt fiskbestånd och göder med pmdd när jag märker att det behövs?

            Karet är på 200l (100x40x50 cm), dubbla lysrör och uv-filter (utöver den klassiska filterhörnan a'la btn slimline), och har tänkt att ha några ciklidpar, ett stim rödmunnar + min pleco (kanske ett stim pansarmalar).

            Har skummat igenom tråden, mycket nyttig! Eloge till defdac!
            200l SA
            Pågång: Biotopakvarium Östasien!

            - Vem är den där lol alla snackar om?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              kan jag köra utan vattenbyten sålänge jag har ett lagomt fiskbestånd och göder med pmdd när jag märker att det behövs?
              Helt klart. Det kommer sannolikt käka väldigt lite och UV-filtret kommer grilla kelateringarna så mikronäringen ändå måste sedimentera och mineraliseras av bakterier i bottnen för att kunna användas.

              Dosera en fulldos när du ser bleka toppar och titta framförallt på snabbväxarnas nya småskott (i ditt fall Echinodorusen gissar jag). Märk dock att just Echinodorus är lite kluriga att bedöma eftersom deras nya blad blir ganska genomskinliga när dom växer som snabbast. Det är okej, men blir dom vitljusa är det läge att skjutsa i en PMDD-dos.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              Arbetssätt...