Kanske dumma PMDD frågor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Axeru
    • January 2006
    • 105

    Kanske dumma PMDD frågor...

    Har två frågor om PMDD:
    1. Kan man blanda ner alla de tre kemikalierna i en och samma behållare för förvaring, har suttit och tjuvläst lite på Peter Nymans hemsida (vilket underbart akvarium...) och har förstått det som att han har allt i en och samma dunk...

    2. Här på forumet kan man ibland läsa om folk som göder med PMDD flera fulldoser i veckan. Det står ju på hemsidan att man ska byta vatten (50%) varje gång, men självklart gör man väl inte det om man göder flera gånger i veckan
    Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    Mikro-påsen innehåller en massa olika kemikalier så det är inte bara 3 stycken. Jag har inte testat men antar att det finns en anledning till att man ska ha tre flaskor. Varför skulle de annars sälja det i tre påsar? Det kanske bildas svårlösliga salter om man blandar. Kanske blir hållbarheten sämre.

    Har man full sprut på växterna behöver de mer näring och då kan man öka dosen utan att halterna blir farligt höga. De tar upp det. Men man måste ha känsla för det.

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      Ursprungligen postat av Axeru
      Har två frågor om PMDD:
      1. Kan man blanda ner alla de tre kemikalierna i en och samma behållare för förvaring, har suttit och tjuvläst lite på Peter Nymans hemsida (vilket underbart akvarium...) och har förstått det som att han har allt i en och samma dunk...

      2. Här på forumet kan man ibland läsa om folk som göder med PMDD flera fulldoser i veckan. Det står ju på hemsidan att man ska byta vatten (50%) varje gång, men självklart gör man väl inte det om man göder flera gånger i veckan
      1. kan och kan. Risken är ju att ämnena går samman och bildar fällningar eller binder till varann så att växterna inte kan ta upp dessa....

      2. nej klart man inte byter vatten varje gång man pytsar i pmdd. ser man bristsymtom så häller man i mer av det som behövs... "nollar" gör man nog inte mer än nödvändigt i regel...
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        1: Det går till en viss gräns. Ämenas löslighet gör det omöjligt att blanda efter den styrkan som finns på pmdd.se.

        2: Receptet på pmdd.se är extremt lågt räknat och funkar troligtvis bara i extremt tunnplanterade sällskapsburkar. Att docera mer på en gång ger en ostabilare miljö som algerna älskar. Då brukar nybörjaren så småningom öka genom att docera en extra gång i veckan utan vattenbyte. Nivåerna sveps ju ändå undan en gång i veckan.

        Sen finns det olika faktorer som styr vilken mängd man behöver. Mer ljus=större behov, Co2=större behov, mer växter=större behov, få fiskar=större behov. OSV.

        När jag körde med metallhalogen och co2 controller gödde jag med 2 fulldoser om dagen. En på morgonen och en på eftermiddagen. Jag bytte vatten en gång i veckan. Då hade jag tokfullt med växter, 1W/l belysning, perfekta co2 nivåer och få fiskar. Numera har jag ett fiskkar med mycket fisk, fett filter, klen belysning, inget co2 och få växter. Däri göder jag med halvdos micro dagligen (försvinner i filtret) och fulldos makro en gång i veckan. I det karet har jag slutat att byta vatten, mer än vad som går åt vid slamsugning.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          1) Ja det går om man först blandar 3 väldigt svaga lösningar (myyyycket vatten) och sedan försiktigt häller ihop dom. Peter får rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att hans färdiga lösning ligger på runt 25 liter.

          Det som främst kan hända om du blandar ihop de tre blandningarna är att mikron(järnet) och fosfatet binder med varandra och bildar olösligt salt som Krax nämner. Det betyder i praktiken att växterna då får betydligt svårare att ta upp järnet och fosforn.

          Jag har testat att göra de standardlösningarna som finns på pmdd.se och hälla ihop i en 1,5 liters blandning och det verkar funka utan att det blir någon fällning, men det är onödigt att riskera och det är ofta man vill öka doseringen enbart av KNO3-flasksan eller mikroflaskan.

          2) 50% vattenbyten är bara för dom som kör med CO2 och doserar flera gånger i veckan. Kör du inte CO2 så kommer det fungera bättre om du slutar gör vattenbyten och bara doserar en fulldospuls när du märker att nya blad blir bleka. Då kommer du slippa alla toffsalger också.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Kör du inte CO2 så kommer det fungera bättre om du slutar gör vattenbyten och bara doserar en fulldospuls när du märker att nya blad blir bleka. Då kommer du slippa alla toffsalger också.
            Vaddå slutar göra vattenbyten? Det låter livsfarligt för fiskarna.......

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Växterna tar upp långt mer ämnen än vad fiskarna någonsin kan producera, så nej det är inte farligt det är nödvändigt om man har mycket växter.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Björken
                • November 2005
                • 1174

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Växterna tar upp långt mer ämnen än vad fiskarna någonsin kan producera, så nej det är inte farligt det är nödvändigt om man har mycket växter.
                Vad menas med mycket växter i sammanhanget? Något vattenbyte måste man väl ändå göra nån gång ibland eller? I så fall, hur ofta?

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Mycket växter har man när man inte ser bottnen uppifrån eller runt 50% av akvarievolymen.

                  Ja man gör vattenbyte om man ska skrubba alger/rota upp växter. Mitt low-tech klarar sig fint runt 1 år utan vattenbyten. Dom två undre är low-techs som körs så:
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Björken
                    • November 2005
                    • 1174

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Mycket växter har man när man inte ser bottnen uppifrån eller runt 50% av akvarievolymen.
                    Och om man inte har fullt så mycket växter.......då gäller koldioxid och PMDD ca en gång i veckan eller? Det funkar inte utan koldioxidtillförsel? Kan man inte bara hälla i lite Sera Florena istället?

                    / Maria

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Ett enklare och bättre sätt är att sluta göra vattenbyten helt och dosera en fulldos PMDD när växterna blir blekare, kommer blir runt varannan vecka.

                      Sera Florena innehåller i princip bara järn som växterna bara tar upp pyttelite av. I normala akvarier får man alltid kväve/kaliumbrister först och då måste du köra PMDD eftersom komersiella växtgödningar inte innehåller kväve (och fosfor).

                      Det största problemet med 20-30%-veckovattenbyten är toffsalgerna och Cyanobakterierna. Toffsalgerna älskar den lilla mängd CO2 som kommer via kranvatnet och blir panikslagna i slutet av veckan när CO2-halten varit obefintlig och därför slänger ut vilosporer som blommar upp med nästa vattenbyte. Cyanobakterierna älskar den kvävefria miljö som 20-50%-vattebyte medför, speciellt om du bara använder Sera Florena/TMG.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Björken
                        • November 2005
                        • 1174

                        #12
                        Så man kan alltså sluta göra vattenbyten även om man bara har kanske hälften så mycket växter som 50% av karet? Hur kan det då komma sig att inte alla gör så?

                        Vad kommer att hända med ph- värdet? Behöver inte växterna koldioxid för att trivas?

                        Hur vet man om man har cyano?
                        Senast redigerad av Björken; 17 February 2006, 11:49.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Så man kan alltså sluta göra vattenbyten även om man bara har kanske hälften så mycket växter som 50% av karet? Hur kan det då komma sig att inte alla gör så?
                          Därför att alla är itutade att fiskarna dör om man inte gör ett 30% vattenbyte i veckan. Visst, fiskarna klagar inte men man får iövrigt en algodling - ofta toffsalger och Cyanobakterier.

                          Vad kommer att hända med ph- värdet? Behöver inte växterna koldioxid för att trivas?
                          En stor del av tricket med att sluta göra vattenbyte handlar just om koltillgången. Växter vill naturligtvis helst använda CO2 eftersom det är enklast, men dom kan även utveckla bikarbonatsenzymer (karboanhydras, CA) om dom står tillräckligt länge i ett CO2-fattigt vatten.

                          Gör man ett 20-30%-vattenbyte en gång i veckan så kommer växterna aldrig bilda dessa enzymer eftersom dom hellre använder CO2 och det tar energi och näring och skapa karboanhydrasmaskineriet. När dom får CO2 så återanvänder dom maskineriet ganska omgående så dom kan växa snabbare.

                          20-30% vattenbyte varje vecka är alltså ur växternas synpunkt det absolut sämsta man kan göra ironiskt nog.

                          Alla vet att lyckliga växter = ledsna alger, men även lyckliga fiskar. Så får man växterna lyckliga med att sluta göra vattenbyten så kommer fiskarna sannolikt må bra också.

                          Märk väl att växterna är extremt viktiga i det här sammanhanget. Man slutar inte med vattenbyten i ett akvarium som inte innehåller växter.

                          Hur vet man om man har cyano?
                          Det ser man lätt:

                          (det gröna slemskiktet)
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Björken
                            • November 2005
                            • 1174

                            #14
                            Tack snälla för att du delade med dig av dina kunskaper! Det var informativt och intressant.

                            / Maria

                            Kommentar

                            • Birgitta W
                              • October 2005
                              • 2764

                              #15
                              Kan man alltså HELT sluta med vattenbyten?

                              I mitt sällskapsakvarium (70 liter) har jag lite för mycket fiskar, tror jag... Men där byter jag bara var 14:e dag nu eftersom allt fungerar bra. Suger ju också upp skräp på botten samtidigt.

                              Så allt fungerar, utom dom relativt små problemen med växterna som jag skrev om ovan.

                              Ska jag inte byta ens var 14:e dag?

                              I yngelkaret och i kakaduakaret byter jag oftare. Ibland 2 ggr i veckan eftersom jag övermatar kakaduorna för att alla ska få och yngelkaret är så litet (33 liter) och där är lite för mycket yngel just nu...
                              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                              Min zoon :
                              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                              Kommentar

                              Arbetssätt...