Slingerväxt, röd växt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena123
    • January 2006
    • 336

    Slingerväxt, röd växt?

    Nån som har tips om nån växt som slingrar sej? Har en stor spretig rot och det vore snyggt med nåt som slingrar runt dom smala grenarna.

    Önskar även tips på nån röd växt som jag ska ha som solitär, som inte är allt för svårskött.

    Har ett 375 l..... om några timmar
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Tyvärr, det finns inga akvatiska klängväxter. Behovet att kunna slingra sig för att komma närmare ljuset finns helt enkelt inte under vatten...

    Enkel röd växt... skulle väl kunna vara någon av de rödaktiga Echinodorus-arterna, tex. Titta på tropicas sida:



    Grattis till nya akvariet! :-)
    Senast redigerad av petnym; 17 February 2006, 08:39.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      Du får nog slingra växterna runt roten själv. En snygg röd växt är Myriophyllum men den slingrar dåligt...

      Myriophyllum har inte alltid röda stjälkar utan ibland rent gröna. Det beror på att Myriophyllum försvarar sig mot insektsangrepp med stora mängder av ett gift som heter tellimagrandin. När växten innehåller mycket av giftet är den röd. Man kan härma insektsangrepp genom att klippa lite i växten och det borde ge rödare växt.

      Är det någon som fått rödare växter när ni ansat växterna mycket? Jag ska testa det i sommar när jag kan hitta Myriophyllum. Om jag kan få dem att växa alltså.

      Kommentar

      Arbetssätt...