Alger av PMDD!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisktjejen
    • February 2005
    • 310

    Alger av PMDD!

    Jag började med PMDD förra veckan i båda mina akvarier. I det större akvariet har jag en stor platt sten som var ljus, nästan vit och den är nu grön av alger. Jag hade inga större problem innan jag började med PMDD men hade lite, lite alger på växterna och svarta tofs-liknande alger på roten samt gröna mossliknande alger i det lilla karet. Men nu har jag algproblem som heter duga! Mycket mer alger på växterna och på min fd fina vita sten. Jag kanske var dum som ändrade på hyfsat balanserade akvarium? PMDD var köpt färdigmätt och jag doserade enligt anvising. Jag bytte lysrör strax innan (med en månads intervall i akvariet som har två lysrör), har nu sylvana aquastar (lilla) resp växtrör plus aquastar(stora). Belysningstid 11-12 timmar.
    Vad kan jag göra för att minska algerna?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Du började dosera PMDD trots att växterna såg bra ut?

    PMDD funkar inte för att snabba upp tillväxten, för den är det koltillgången som bestämmer (i ditt fall bikarbonat eftersom du inte kör CO2).

    Överlag diggar alger förändringar - en massa mer ljus och gödning utan att även öka koltillgången via CO2 är att skjuta sig i huvudet med algpistolen.

    Men om du håller allt stabilt som förr så kommer dom förmodligen lugna ner sig. Bara till att skrubba innan varje vattenbyte 8)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Fisktjejen
      • February 2005
      • 310

      #3
      Ja, jag hade ju läst här att PMDD var så bra...och liiite alger hade jag ju på växterna, lite bruna toppar på vallisnerian och lite tråkigt svart på anubiasen och javaormbunken var lite prickig... Jag trodde att det skulle bli bättre av gödningen. Jag antar att jag inte bör hälla i mer saker i vattnet alls nu...

      Kommentar

      • Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

        #4
        Ursprungligen postat av Fisktjejen
        Ja, jag hade ju läst här att PMDD var så bra...och liiite alger hade jag ju på växterna, lite bruna toppar på vallisnerian och lite tråkigt svart på anubiasen och javaormbunken var lite prickig... Jag trodde att det skulle bli bättre av gödningen. Jag antar att jag inte bör hälla i mer saker i vattnet alls nu...
        Så har jag det också med mina växter. Fungerar hyfsat och växer bra. Lite alger, lite bruna toppar, lite svart på anubisen, prickig javaormbunke. Och brunt skägg på en del växter...

        Hade också tänkt börja med gödning för att hjälpa upp det hela... Kanske inte värt börja med det då? Har beställt TMD men det var väl onödigt

        Jag är FULLSTÄNDIG novis när det gäller allt om gödning av akvarieväxter, trots att jag försökt läsa här på Forumet.
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

        Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Alger, eftersom dom är så små, är byggda för att vara opportunister. Varje liten förändring är dom byggda för att ta tillvara på till max.

          Speciellt ljusförändringar och ammoniumförändringar reagerar dom kraftigt på om alla näringsnivåer är väldigt låga, eftersom det är den starkaste signalen dom kan få på att det inte finns någon konkurrens i närheten. Hade det varit stora elaka växter i närheten hade det varit dåligt med ljus och ammonium.

          Ett säkert sätt att få algodling är att hälla ner någon form av ammonium i en balja (krukväxtgödning,hönsskit,blåkorn,död fisk, dödaväxter) och ställa ute i solen.

          Har man mycket ljus över akvariet, som t ex fisktjejjen har skaffat, så kommer näringsåtgången vara mycket större än tidigare. Vissa näringsämnen kommer gå åt i rasande takt, och dessa näringsämnen finns inte i TMG.

          TMG+kaliumnitrat+kaliumfosfat däremot innehåller det mesta som växterna behöver.

          Skjuter man på med mycket ljus så kräver växterna mycket näring, framförallt kol som man då måste tillsätta via CO2.

          Vill man inte hålla på med CO2+PMDD ("high-tech") så kan man konvertera till "low-tech" som innebär att man slutar gör vattenbyten och matar friskare så att fiskskiten räcker som växtgödning, kanske en gnutta TMG om växterna ser lite bleka ut (typ varannan vecka). Då kommer även toffsalger garanterat försvinna.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...