skägg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lynxx
    • October 2005
    • 130

    #31
    Ger du växterna för mycket näring? isf. kan det ju vara att där finns för mycket PO4 eller järn i vattnet, som främjer algväxten.
    Senast redigerad av Lynxx; 28 February 2006, 19:04.
    _______________________________________________

    Even a fish wouldn't get into trouble
    if it kept its mouth shut
    _______________________________________________
    //Lynxx

    Kommentar

    • tetra 1
      • July 2005
      • 1225

      #32
      Jag tillsätter bara co2 till växterna men vad är po4 för något? har aldrig hört det förut.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #33
        po4 = fosfat
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #34
          Ursprungligen postat av Raven
          po4 = fosfat
          Jag har lite problem med trådalger pga att jag har för mycket fosfat i vattnet (något som ska åtgärdas, men det tar lite tid). Och nu när jag börjat tillsätta TMG (micronäring) som innehåller järn har jah märkt att problemet blivit värre. Nu växer trådarna väldigt fort plus att det är en massa "skräp" (små trådalger) på växterna.

          Att köpa en algätare till tar inte bort orsaken till att du har alger. Och det är ju alltid bäst få bort orsaken.

          Nutrafin har fiskmat som med låg fosfathalt. Det skadar inte att testa.

          Själv har jag köpt ett nitrat och ett fosfatest för att kunna hålla koll på läget och jag ångrar inte det en sekund. Hade jag inte köpt fosfattestet hade jag aldrig fått reda på att jag har för höga fosfathalter i akvariet och då hade jag inte heller gjort nånting åt saken.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #35
            Jag har lite problem med trådalger pga att jag har för mycket fosfat i vattnet (något som ska åtgärdas, men det tar lite tid). Och nu när jag börjat tillsätta TMG (micronäring) som innehåller järn har jah märkt att problemet blivit värre. Nu växer trådarna väldigt fort plus att det är en massa "skräp" (små trådalger) på växterna.
            Alger beror sällan på höga fosfat/nitrat-halter som man klassiskt trott sedan tidernas begynnelse. Förmodligen har man trott det för att om man lyckas hålla dessa låga med växter så innebär det att växterna får bra tillgång till nitrat/fosfat/all näring dom vill ha och är glada och därmed lyckas hålla ammoniumnivåerna låga och stabila => inga alger.

            Det är många, inklusive mig själv, som får trådalgsodling om man ohämmat göder med mikrogödningar som innehåller järn typ TMG, Sera Florena osv, det beror inte på järnet i sig utan att nitrat/fosfat-nivåerna blir så låga att det bara är algerna som diggar läget eftersom deras stora yt/volym-ratio är mycket bättre på att snappa upp riktigt låga makronivåer. Mikrogödning => Växterna börjar käka makroämnen (nitrat/fosfat) som galningar => Nitrat/fosfat-nivåer störtdyker => Växterna blir begränsade och stannar i växten => Ammoniumnivåerna börjar svajja => Algblommning.

            I ditt fall så är det säkerligen nitratet som blivit starkt begränsande, kanske även kalium - vilka turligt nog båda avhjälps med KNO3. När man har höga fosfatnivåer så brukar kväveupptaget vara *enormt*.

            Dvs har du höga fosfat/mikronivåer och börjar göda ordentligt med KNO3 så kommer fosfathalterna minska förhållandevis snabbt. Tippar på att du kommer behöva börja tillsätta extra fosfat via KH2PO4 efter typ 3-4 veckor om du har bra med ogräs.

            Själv har jag köpt ett nitrat och ett fosfatest för att kunna hålla koll på läget och jag ångrar inte det en sekund. Hade jag inte köpt fosfattestet hade jag aldrig fått reda på att jag har för höga fosfathalter i akvariet och då hade jag inte heller gjort nånting åt saken.
            Det finns billigare, enklare och säkrare sätt än att skaffa kassa vattentest: Göd stabilt från början med en välavvägd gödning typ PMDD efter ett stort vattenbyte så skulle fosfathalten plana ut av sig själv.
            Senast redigerad av defdac; 03 March 2006, 09:34.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #36
              Ursprungligen postat av defdac
              Det är många, inklusive mig själv, som får trådalgsodling om man ohämmat göder med mikrogödningar som innehåller järn typ TMG, Sera Florena osv, det beror inte på järnet i sig utan att nitrat/fosfat-nivåerna blir så låga att det bara är algerna som diggar läget eftersom deras stora yt/volym-ratio är mycket bättre på att snappa upp riktigt låga makronivåer. Mikrogödning => Växterna börjar käka makroämnen (nitrat/fosfat) som galningar => Nitrat/fosfat-nivåer störtdyker => Växterna blir begränsade och stannar i växten => Ammoniumnivåerna börjar svajja => Algblommning.
              Tack för informationen. Men jag tvivlar på att jag kan ha fått fosfatbrist, med tanke på att jag har haft på tok för höga fosfathalter.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #37
                Men jag tvivlar på att jag kan ha fått fosfatbrist, med tanke på att jag har haft på tok för höga fosfathalter.
                Läs mitt inlägg igen. Jag har aldrig sagt att du fått fosfatbrist. Det räcker att något ämne är begränsande för växterna för att dom ska tvärstanna. Har du hög fosfathalt så blir det nitrat.

                Så det hade löst sig om du gött enligt receptet eftersom burken hade gått mot ett gränsvärde på alla näringsnivåer som är de nivåer som finns i PMDD-receptet.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #38
                  Ok jag förstår.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • tetra 1
                    • July 2005
                    • 1225

                    #39
                    Okej men vad ska jag göra då skaffa pmdd eller något som tar bort fosfat?Göder som sagt bara med co2.

                    Kommentar

                    • tetra 1
                      • July 2005
                      • 1225

                      #40
                      Menar ni att jag kan ha höga halter fosfat i vattnet?

                      Kommentar

                      • tetra 1
                        • July 2005
                        • 1225

                        #41
                        Har inget test för sånt.

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #42
                          Ursprungligen postat av tetra 1
                          Menar ni att jag kan ha höga halter fosfat i vattnet?
                          Nej, det kan du inte veta utan att mäta. Det vanligaste är att man får trådalger pga för mycket järn.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • tetra 1
                            • July 2005
                            • 1225

                            #43
                            Okej ska jag köpa ett järn test då?

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #44
                              Ursprungligen postat av tetra 1
                              Okej ska jag köpa ett järn test då?
                              Använder du nån växtgödning? I så fall vad?
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #45
                                Skäggalger = toffsalger != trådalger.

                                Trådalger brukar vara tecken på för mycket järn i förhållande till makroämnena.

                                Toffsalger/skäggalger är tecken på att man har varierande/pulsande CO2-nivåer vilket man kan få om man t ex gör ett 20-50% vattenbyte i veckan och har CO2 i kranvattnet.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...