skägg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #16
    är man försiktig klarar dom flesta växter sej rätt ok men kan ta flera veckor med flertalet vattenbyten innan dom kommer igång igen
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • tetra 1
      • July 2005
      • 1225

      #17
      Så tycker ni att jag kan andvända algmedel iallafall men att ta en liten dos. Är det okej då?

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #18
        algerna kommer ju komma tillbaka då du bara tar hand om symptomet oc inte orsaken till varför dom kommer
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Jodahl
          • March 2005
          • 298

          #19
          Ursprungligen postat av tetra 1
          Så tycker ni att jag kan andvända algmedel iallafall men att ta en liten dos. Är det okej då?
          Använd bara algmedel som absolut sista utväg! Och ska du använda det så dosera enlig vad förpackningen säger.

          Testa först alla andra metoder som mörkläggning, se över hur du göder och vilka vattenbyten du gör osv. Sök på forumet så hittar du tips.

          ...Johan...
          220 liter växtsoppa.
          Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
          PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
          Aquarelle 0,3 W/liter

          Kommentar

          • tetra 1
            • July 2005
            • 1225

            #20
            Det här medlet då http://www.tetra-fish.com/catalog/product.aspx?id=817 Det står så här And it’s safe for planted aquariums. jag hittade det nere på stan där det jag läste att det inte skadar växterna.

            Kommentar

            • Jodahl
              • March 2005
              • 298

              #21
              Så skriver dom alltid...
              Är det långa trådalger du har bör dom gå ganska lätt att ta bort för hand. Annars får du göra en avvägning. Själv ser jag algmedel som en sista utväg, och då ska akvariet vara proppfullt med alger för att det skall vara värt det.

              ...Johan...
              220 liter växtsoppa.
              Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
              PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
              Aquarelle 0,3 W/liter

              Kommentar

              • tetra 1
                • July 2005
                • 1225

                #22
                Det är trådalger på alla växter dom liksom sitter fast på växterna dom är inte långa men förra gången jag hade trådalger så bytte jag ut alla växter i akvariet.Så hur ska jag göra för att få bort dom????

                Kommentar

                • tetra 1
                  • July 2005
                  • 1225

                  #23
                  Hallo är det ingen som vet???

                  Kommentar

                  • Krax
                    • December 2005
                    • 1329

                    #24
                    Kanske har du obalans melllan ammonium och nitrat i akvariet. Har du väldigt mycket fiskar och matar mycket kan det bli för mycket ammonium och det gynnar algerna. Prova att göda med pmdd. Du kan också prova att mörklägga hela akvariet med tjocka filtar så att absolut inget ljus kommer in ett par dagar. De stora växterna ska tydligen klara det bättre än algerna. Eller använd snäckor.

                    Kommentar

                    • tetra 1
                      • July 2005
                      • 1225

                      #25
                      För nitrat har jag inget test för menar du att jag ska köpa ett sånt??

                      Kommentar

                      • Krax
                        • December 2005
                        • 1329

                        #26
                        Nej det menar jag inte, för det hjälper dig inte med problemet. Nitrat är inte heller lätt att analysera säkert. Det finns så många former av kväve som kan komplicera saken.

                        Då är det bättre att skaffa lite du snäckor eller grodyngel (de första svenska arterna kläcks om några veckor!). Grodyngel är absolut de allra bästa på att tugga i sig alger. De är grymt effektiva. Och roliga att titta på. Om man har fisk som gillar att äta upp dom kan man välja paddyngel i stället. De smakar illa. Ta inte för många, det behövs inte.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #27
                          Nu kommer snart någon och påpekar att grodor, liksom grodynlgen, är fridlysta 8) Men man får nog ha dom i studiesyfte för att se hur bra dom käkar alger =D
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Krax
                            • December 2005
                            • 1329

                            #28
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Nu kommer snart någon och påpekar att grodor, liksom grodynlgen, är fridlysta 8) Men man får nog ha dom i studiesyfte för att se hur bra dom käkar alger =D
                            Ojdå! Tänkte inte på det. Men om man tar vanlig groda, åkergroda eller vanlig padda och släpper ut småttingarna där man tog dem efteråt tror jag inte att länsstyrelsen kommer och tar en.

                            Bor man i skåne ska man veta vad man pysslar med. Där finns det många sällsynta arter.

                            Kommentar

                            • tetra 1
                              • July 2005
                              • 1225

                              #29
                              Det kanske är mycket alger för att jag bara har en mal pleco heter den min andra dog för 5 månader sedan.Så ska jag köpa en ny mal??

                              Kommentar

                              • tetra 1
                                • July 2005
                                • 1225

                                #30
                                hallo??

                                Kommentar

                                Arbetssätt...