Galen frågeställning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    Galen frågeställning

    Funderade på en sak häromdagen...

    Kan man få akvariet att rinna över pga akvarieväxternas tillväxt?

    Jag planterat en skog med egeria längst bak i mitt kar för att få ett bättre djup av grön. Urslingarna växer ju så jag inte vet var jag ska ta vägen. Då dök funderingen åvan upp.

    Tacksam för tankar!
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Du fyller väl knappast akvariet till bredden, och utnyttjar utspänningen till att toppfylla lite till? Dessutom avdunstar det ju en del vatten, och det torde vara en större volym än växterna tar upp...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • join4t
      • October 2003
      • 854

      #3
      öhmmm... tar inte växterna sina "byggstenar" från saker som redan finns i akvariet? Det borde väl gå ganska så jämnt ut tycker man.
      "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

      Kommentar

      • morphriz
        • October 2005
        • 875

        #4
        Ok, nu måste försvara teorin lite

        Växterna gör långa kolkedjor av CO2, mineraler och ljus. Mineralerna och CO2n tar mycket liten plats lösta i vatten men stor plats som längre kedjor.
        Ljus tar ingen plats alls(slåss med mig då era fega kvantfysiker
        Växterna består till stor del av vatten men vattnen "i" växterna tar mer plats motsvarande vatten i akvariet.
        --
        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
        - Shakespeare.

        Kommentar

        • RÖDLÖGA
          • February 2002
          • 3931

          #5
          Jag vet inte om växterna kan växa så pass mycket att dom pressar undan vattnet. Men det jag råkade ut för var att ett blad hade vikt sig över kanten på akvariet och på det sättet ordade en "hävert". Kan tänka mig att det kan bli likadant om växterna växer över kanten.
          FISHLOVERS
          Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!!!!!
          En glad "svenssonakvarist"

          Kommentar

          • NE
            • January 2004
            • 1549

            #6
            Inte en suck, avdunstningen är oändligt mycket högre än volymen som tillväxten utgör.
            /Niklas

            Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

            Kommentar

            • heljis

              • June 2003
              • 1150

              #7
              Absolut, om du på något sätt kan få avdunstningen till 0.

              Teoretiskt borde även ett gäng guppy kunna få akvariet att svämma över efter ett tag också
              Martin Heljedal

              They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

              Kommentar

              • averater
                • March 2004
                • 381

                #8
                guppys har väl simblåsa? den borde ta en del volym!

                men det är klart att det är möjligt att växter kan ta upp mer volym än näring och koldixiden dom växer av, fast det kan också vara så att dom tar upp mindre volym...

                hursomhellst så är det nog inte mätbart. dessutom så tror jag samtliga akvarister som har sina kan innomhur måste fylla på mer vatten än dom tappar av pga avdunstning.

                men kul frågeställning.
                Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                Kommentar

                Arbetssätt...