Pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nikzak
    • December 2003
    • 56

    Pmdd

    Hej,
    Nu har jag läst lite om PMDD och gödningsmedel och har lite frågor.
    Jag har ganska mycket alger och mina växter växer väldigt dåligt.

    1. Hjälper PMDD växterna att få bort alger?

    2. Jag har också en fråga om micro- och macro-gödning vad behövs mest?

    3. Om jag använder PMDD nollställer jag akvariumet varje gång jag sprutar i det (Bra eller Dåligt)?

    4. Jag vill också veta hur länge håller sig PMDD då jag har blandat ut det med vatten?

    5. Är PMDD dåligt för fiskarna (om ja, tål yngel också det)?

    6. Hjälper PMDD växterna att växa?

    7. Är PMDD bättre eller sämre än TMG?

    8. Finns det olika recept på PMDD?


    Nu hoppas jag bara på att jag lagt detta ämne i rätt tråd!
    Senast redigerad av nikzak; 12 February 2006, 20:10.
    Har ett litet 54l akvarium med:
    10 Blackmolly, 1 Lyckt tetra, 1 Kuliål, 11 Körsbärsräkor
    1 Javaormbunke, 4 Cabomba, 1 svärdväxt
    //NikZak
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    1) Både ja och nej. PMDD är gödning som algerna också kan använda. Problemet är att växterna behöver mycket mer gödning än alger och alger blir aldrig näringsbegränsade i ett akvarium även om man inte doserar gödning. Doserar man PMDD så att växterna blir väldigt glada så konkurreras algerna ut indirekt.

    2) Båda är lika viktiga, men det går åt mer makroämnen (makro stort, mikro litet).

    3) Om du med nollställer menar att du gör ett stort vattenbyte så alla näringsnivåer blir låga så är det en bra idé då du garanterar att inga näringsämnesnivåer blir för höga, samtidigt som du med den nya gödningen garanterar att alla näringsämnen finns.

    4) Tillräckligt länge för att den ska ta slut innan den hinner bli dålig. Mikrogödningen är den med kortast hållbarhet då den är känslig för ljus, men det är ju lätt att komma runt genom att ha en ogenomskinlig flaska eller ställa mikrogödningsflaskan mörkt.

    5) PMDD innehåller nitrat som fiskar och speciellt räkor kan vara känsliga för, men du doserar runt 5-10 ggr mindre än vad som anses skadligt och genom dina nollställningsvattenbyten garanterar att nivåerna aldrig blir för höga.

    6) Ja.

    7) PMDD är bättre än TMG eftersom TMG bara innehåller mikrogödning (och pyttelite kalium/magnesium som räknas till makroämnena. Med PMDD får du även kväve och fosfor som är två av de viktigare makroämnena.
    Du kan använda TMG och KNO3+KH2PO4 så får du en fullvärdig gödning, men det är betydligt dyrare än att köra PMDD-mikron.

    8) Inte tillräckligt olika. Kör med dom som finns på http://www.pmdd.se
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • nikzak
      • December 2003
      • 56

      #3
      Nu har jag beställt och fått hem ingredienserna till PMDD och tänker blanda ut de med vatten, men nu undrar jag om ska blanda ut de med, kalltvatten, jummetvatten, varmtvatten eller spelar det ingen roll?
      Har ett litet 54l akvarium med:
      10 Blackmolly, 1 Lyckt tetra, 1 Kuliål, 11 Körsbärsräkor
      1 Javaormbunke, 4 Cabomba, 1 svärdväxt
      //NikZak

      Kommentar

      • robin_bockman
        • February 2005
        • 98

        #4
        jummetvatten blir bra!

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          råder diskussion om att nutrisi ska blandas med vatten med lågt ph typ ph4.

          Defdac kan svara på det bättre än jag.s
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          Arbetssätt...