Gödning och växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Axeru
    • January 2006
    • 105

    Gödning och växter?

    Skall starta upp ett nytt akvarium (växtakvarium) på 95l, och har därför ett antal frågor angående detta?

    Vilken bottengödning kan folket rekommendera, och hur viktigt är det med bottenvärme

    Hade även tänkt beställa till en början en bunte snabbväxare,typ polysperma och hornsärv. Hittade Firren.se, som säljer växter över nätet och undrar om någon har erfarenhet av att beställa därifrån


    Tack på förhand
    Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.
  • marcuspajp
    • July 2004
    • 448

    #2
    Jag tror inte att nån rekommenderar bottengödning för det är i princip omöjligt att kontrollera. Nästan alla här använder PMDD (www.pmdd.se). Bottenvärme är inte heller nödvändigt.
    Salt är ballt

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      Ursprungligen postat av Axeru
      Skall starta upp ett nytt akvarium (växtakvarium) på 95l, och har därför ett antal frågor angående detta?

      Vilken bottengödning kan folket rekommendera, och hur viktigt är det med bottenvärme

      Hade även tänkt beställa till en början en bunte snabbväxare,typ polysperma och hornsärv. Hittade Firren.se, som säljer växter över nätet och undrar om någon har erfarenhet av att beställa därifrån


      Tack på förhand
      smaken är som baken...
      jag har massor olika i botten på mitt kar, dock är dessa främst för mina ECH. arter dom tycker om det....

      men överlag så behöver du inte det utan sök på PMDD dom markuspajp föreslog.
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • SAJ
        • May 2002
        • 26

        #4
        Har flera gånger beställt växter av firren.com och är mer än nöjd. Jag tyckte även att du rek dom i en tidigare tråd..eller?
        SAJ

        Kommentar

        • Axeru
          • January 2006
          • 105

          #5
          Köpte en bok därifrån för ett tag sedan, och slängde med en anubis i ordern, men den dog efter ett par veckor, undrade därför om någon hade bättre erfarenhet av den sidan. rötterna växte lite, men blev sedan till en liten klump som ruttnade bort och växten dog...
          Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            Ursprungligen postat av Axeru
            Köpte en bok därifrån för ett tag sedan, och slängde med en anubis i ordern, men den dog efter ett par veckor, undrade därför om någon hade bättre erfarenhet av den sidan. rötterna växte lite, men blev sedan till en liten klump som ruttnade bort och växten dog...
            La du hela roten under grusen? bara en fråga alltså.

            För anubias gillar inte att man lägger ner rotstocken under grusen den vill helst bara använda de tunna rottfötterna i grusen. och om den rotstocken kommer ner i grusen för mycketså kan det hända att den ruttnar...

            Har handlat växter från firren men det var några år sedan, och jag kan rekomendera den..
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • Axeru
              • January 2006
              • 105

              #7
              Nej, planterade den på en stock, en kompis sa att man kunde göra samma som med javaormbunke. snörade fast den (inte hårt) och trodde att den skulle växa fast, men den dog . det såg ut som en alg som attackerade rötterna, blev liksom en klump av gul materia längst ut på roten, sedan ruttnade allt på rotstocken sönder
              Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

              Kommentar

              • dinajel
                • November 2004
                • 606

                #8
                Att din anubias dog lär inte ha nåt att göra med att växten i sig var dålig. Det berodde med all säkerhet på att det saknades växtnäring...
                Bilder på mina akvarier.

                Kommentar

                • Axeru
                  • January 2006
                  • 105

                  #9
                  Använder pmdd på veckobasis och även lite tropica MG. Har aldrig blivit klok på vad som hände.
                  Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...