vattenpest blommar! :D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DjHypnoz
    • March 2004
    • 162

    vattenpest blommar! :D

    en vit blomma på en av mina vattenpest slingor i dag e detta vanligt?
    För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012
  • Makasu
    • June 2004
    • 400

    #2
    Coolt! Har du bild?
    /Makasu

    http://green.colorize.net/

    Kommentar

    • DjHypnoz
      • March 2004
      • 162

      #3
      Tog några kort men dom blev riktigt dåliga.. men nått att se iaf! blomman ser precis ut som en vitsippa












      Senast redigerad av DjHypnoz; 12 February 2006, 18:20.
      För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

      Kommentar

      • sacha
        • May 2005
        • 1016

        #4
        Antar att du e bland dom första i världen som fått en blommande vattenpesst.. Grattis..
        Tjopp...

        Kommentar

        • Makasu
          • June 2004
          • 400

          #5
          Grattis! Skojigt!
          /Makasu

          http://green.colorize.net/

          Kommentar

          • DjHypnoz
            • March 2004
            • 162

            #6
            ingen som har koll på om detta är vanligt eller så? vore kul att få lite info av någon växtkunnig
            För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

            Kommentar

            • Axeru
              • January 2006
              • 105

              #7
              Har aldrig fått min att blomma, skulle vara kul att få den att göra just detta. Vad har du för näring, CO2 etc???
              Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

              Kommentar

              • DjHypnoz
                • March 2004
                • 162

                #8
                Det roliga är att det är långt ifrån ett växtkar

                Vattenpesten är en ett 25L kar tillsammans med lite javamossa och någon annan växt jag ej kan namnet på :/ .. 2 endlers par +4 yngel

                ett skumfilter som drivs av en luftpump.. That´s it!
                För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  #9
                  Jag lånar tråden lite och berättar att jag har Heteranthera zosterifolia som blommar..
                  Nån som har koll på om det är vanligt..?

                  Jag är nöjd i alla fall..
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • DjHypnoz
                    • March 2004
                    • 162

                    #10
                    Ursprungligen postat av miiaoo
                    Jag lånar tråden lite och berättar att jag har Heteranthera zosterifolia som blommar..
                    Nån som har koll på om det är vanligt..?

                    Jag är nöjd i alla fall..
                    detta är stöld ... fortfarande intresserad av att veta om mer om pesten.. inegn som kan detta?
                    För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

                    Kommentar

                    • jower
                      • December 2002
                      • 472

                      #11
                      dom flesta växterna blommar om dom trivs. har haft flera olika sorter som blommat, bla vatten pest.
                      /Johan

                      Kommentar

                      • AnnikaW
                        • August 2003
                        • 343

                        #12
                        Hej!

                        Jag har haft blommande vattenpest en gång. Det var när jag skulle starta ett akvarium på min arbetsplats. Jag inbillade mig att det berodde på att jag förvarat pesten i en hink i ganska låg temperatur ett tag, och på så vis skapat en "årstidsväxling". Men jag vet inte om det var som var skälet till att de blommade.

                        Kommentar

                        • Krax
                          • December 2005
                          • 1329

                          #13
                          Det händer ibland att man ser blommande vattenpest i naturen också. I europa finns bara honplantor av Elodea canadensis så det är inte så meningsfullt för dom att blomma. Här blir inga barn gjorda...

                          I nordamerika finns det hanplantor så där kan frön bildas men det är inte det vanligaste sättet att sprida sig på.

                          Äsch, jag upptäckte nu att ni brukar kalla Egeria densa för vattenpest. Det är fel. Vattenpest på svenska är Elodea canadensis. Tyckte väl att blomman såg helskum ut. Egeria densa heter stor vattenpest och är ett annat släkte.
                          Senast redigerad av Krax; 22 February 2006, 07:56.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...