Hemianthus callitrichoides

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • brams
    • June 2003
    • 891

    #16
    hmm, njae,.. den blir lite slapp när man drar upp tuvor för att bredda. Men det verkar bara tillfälligt. Den börjar tjocka till sig rejält däremot, kan tänka mig att den lossnar när mattan blir för tjock och täcker bottenskiktet.
    Funderar på å testa att ansa ner den... bara gå lös med en sax ett par cm ner i mattan! Någon som har erfarenhet?

    Nikzak - Ang dina funderingar om co2- dina krav och ekonomi verkar inte dra jämt, vill du ha gämna co2 nivåer så får du nog räkna med lite utgifter.
    C.Brams

    Check out:
    brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #17
      Ursprungligen postat av brams
      Någon som har erfarenhet?
      Jag brukade ansa min på andra ledden, längs rutan så den hela tiden hade lite utrymme att bredda sig på. Min känsla var att den inte bubblade upp på mitten lika lätt då...
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Detta har gått ca 3 mån sen nyplantering. Den var heltäckande efter ca 6 veckor! Co2, PMDD och 0,8w/l
        Åhh.. *vill ha*

        Jag brukade ansa min på andra ledden, längs rutan så den hela tiden hade lite utrymme att bredda sig på
        Ahh.. fasen vad smart, jag har alltid undrat hur man ansar dom där.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Jodahl
          • March 2005
          • 298

          #19
          Ursprungligen postat av nikzak
          alla snakar om co2 men när man inte har råd med sådant vad gör man då, finns det någon billigare lösning tro?
          Det man gör då är att man köper enkla växter som inte kräver CO2. Det är bara tråkigt att ge sig på svåra växter och se hur dom sakta tynar bort.

          Ursprungligen postat av nikzak
          men vad jag förstår är det väldigt svårt att ha ett jämnt och fin pH värde med mäsk och co2 och att man lätt gasar ihjäl fiskarna.
          Ett jämnt Ph värde är svårt med mäsk, att du skulle ta död på fiskarna tror jag inte är någon större risk, eftersom du sällan hamnar på så höga CO2-nivåer med mäsk. Skulle vara om du har ett väldigt litet akvarium. Är du sugen på mäsk är det bara att testa, en investering på några tior. Själv påstår jag att det inte är så enkelt som många skriver.

          ...Johan...
          220 liter växtsoppa.
          Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
          PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
          Aquarelle 0,3 W/liter

          Kommentar

          • brams
            • June 2003
            • 891

            #20
            Ursprungligen postat av petnym
            Jag brukade ansa min på andra ledden, längs rutan så den hela tiden hade lite utrymme att bredda sig på. Min känsla var att den inte bubblade upp på mitten lika lätt då...
            ah! ganska smart. jag ska nog testa ta en cm runtom. Men jag lurar ändå på om man kan klippa ner den lite... den börjar tjocka till rejält! om man har ork så kan man rycka tuffsar lite här å där, det borde ju göra samma effekt som att klippa kanterna!?
            C.Brams

            Check out:
            brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

            Kommentar

            • nikzak
              • December 2003
              • 56

              #21
              tack Tack Tack Tack Tack Tack

              Hej,
              Jag vill tacka för all hjälp jag fått, mina Hemianthus callitrichoides håller på att gulna nu så jag funderar på att ta bort dom när som hälst nu.(var roligt att pröva dom i alla fall (skaffade aldrig något co2 tillskott))
              Men tack vare PMDD hjälpen jag fått så har i alla fall mina hornsärvar börjat växa nu (Ca ½-1 cm/dag visste inte att det kunde växa så fort trodde typ 1cm/mån (första gången en växt har växt i mitt akvarium)).
              Jag måste tacka en gång till för PMDD hjälpen, det har börjat försvinna alger från både stenar, växter och från glaset nu, bara efter ett par veckor(tror att algerna började försvinna efter bara en vecka men svårt att säga eftersom att man går och granskar akvariumet 1000 gånger om dan nu ).

              Ett stort tack till er som har hjälpt mig!!
              Har ett litet 54l akvarium med:
              10 Blackmolly, 1 Lyckt tetra, 1 Kuliål, 11 Körsbärsräkor
              1 Javaormbunke, 4 Cabomba, 1 svärdväxt
              //NikZak

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #22
                Du kan ju byta botten täckare till marselia hirsutta...
                Den klarar sig utan co2 och med mindre ljus.

                Kommentar

                • nikzak
                  • December 2003
                  • 56

                  #23
                  Bra förslag den såg fin ut.
                  Marselia hirsuta har jag hört att den växer långsamt som tusan, har du någon erfarenhet av denna växt?
                  Jag undrar också om den klarar av att breda ut sig i grus som är mellan 2-6mm?
                  Har ett litet 54l akvarium med:
                  10 Blackmolly, 1 Lyckt tetra, 1 Kuliål, 11 Körsbärsräkor
                  1 Javaormbunke, 4 Cabomba, 1 svärdväxt
                  //NikZak

                  Kommentar

                  • NiXoN
                    • December 2003
                    • 2068

                    #24
                    Jag lyfte ut 3liter marselia igår från min kub, den växer inte så extremt snabt. Jag tycker att den är behaglig då den inte behöver trimmas så ofta.
                    De blir nog inget problem med gruset, finate grus är dock att föredra.

                    Kommentar

                    • nikzak
                      • December 2003
                      • 56

                      #25
                      Tack jätte bra växtförslag
                      Senast redigerad av nikzak; 25 February 2006, 16:54.
                      Har ett litet 54l akvarium med:
                      10 Blackmolly, 1 Lyckt tetra, 1 Kuliål, 11 Körsbärsräkor
                      1 Javaormbunke, 4 Cabomba, 1 svärdväxt
                      //NikZak

                      Kommentar

                      Arbetssätt...