Alger på glaset

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #16
    cactus, lyfter du bakkanten på lysrmpen begränsar du ljuset mot framrutan.
    funkar finfint för mej tar framrutan kanske varannan månad bara.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • cactus
      • July 2005
      • 278

      #17
      Ja, det kan du ju ha rätt i...

      Frågan är hur lätt det är att vinkla rampen så mycket. Kanske enklare att fixa med reflektorerna. Problemet är att få ljuset så pass vinklat att det inte ens når nedre delen av framrutan. Detta måste vara nästintill omöjligt om man inte har några spottlights eller nått .

      Jag har dock märkt att grusen och inredningen också blir väldigt grön numera. Jag kanske borde minska lite på PMDD-doseringen.

      EDIT: Jag satt och räknade på det precis. Med hjälp av brytningsindex mm, kom jag fram till att jag måste vinkla mina reflektorer med lysrören i 80 grader för att helt ta bort ljuset från framrutan. Detta fungerar inte pga praktiska skäl. Jag kan nog vinkla dem en aning, max 30 grader kanske, men ljuset kommer då att nå mer än halva framrutan.

      Jag har även märkt att det är just den undre delen ?! av rutan som har mest alger. Detta är ganska märkligt pga att ljuset borde vara starkare högst upp. Kanske beror på cirkulation eller något?

      Hur gör ni andra egentligen? Är det många som har problem med detta, och hur löser ni det?
      Senast redigerad av cactus; 12 February 2006, 14:49.
      Akvarium:

      310 liter
      3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
      PMDD
      CO2 med kontroller
      Ytterfilter 1050l/h

      Kommentar

      Arbetssätt...