CO2 tub. Vad måste jag komplettera med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Savory
    • November 2005
    • 13

    CO2 tub. Vad måste jag komplettera med?

    Hej!. Jag har köpt en begagnad Air Liquide 15 kg tub med standardventil (ej nål om jag förstått det rätt) och enkel manometer och nå't konstigt rör som visar hur mycket gas som passerar (tror jag). Kan jag bara tuta å köra eller behöver jag byta till dubbla manometrar nålventil osv. Tacksam för all input jag kan få. Jag har testat den och det går att få den att puttra bubblor i jämn ström.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Tacksam för all input jag kan få. Jag har testat den och det går att få den att puttra bubblor i jämn ström.
    Isåfall ska det inte vara några problem, om du kan ställa in typ någon bubbla per sekund. Då behöver du inte skaffa något annat än en magnetventil om du inte vill slösa gas på natten.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Savory
      • November 2005
      • 13

      #3
      Nu har jag kört ett tag och det verkar funka bra. Nu ska jag bara hitta en magnetventil till vettigt pris. Några förslag?

      Kommentar

      • cryptomarko
        • August 2005
        • 181

        #4
        jag har tagit hem en magnetventil som satt bakom en diskmaskin! Jag kopplade sladd till den och den verkar funka bra(ska köra igång den nästa vecka när jag får mina grejor). På undersidan står det 0,2-10 bar så trycket e ju lungt. Jag har även blåst allt vad jag kan igenom slangen när den e stängd och det e helt tätt, alltså ingen gas som sedan läcker och slösar på pengarna... Detta borde funka kanon!

        EDIT: bild på manicken:http://photobucket.com/albums/c327/c...t=DSCN2117.jpg
        Senast redigerad av cryptomarko; 10 February 2006, 23:40.
        /Markus
        18 år

        www.cryptomarko.webb.se

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          bara upplysningvis så kan mycket väl allt va försäkringar heter sluta gälla vid ett sådant hemmabygge med diskmaskinsmagnetventil.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • urbanandersson
            • January 2003
            • 965

            #6
            Ursprungligen postat av Savory
            Nu har jag kört ett tag och det verkar funka bra. Nu ska jag bara hitta en magnetventil till vettigt pris. Några förslag?



            Annars kan du söka på dom tyska nätaffärerna.

            Urban

            Kommentar

            • Sintei
              • May 2006
              • 501

              #7
              snor tråden!

              Jag fick tag på brandsläckare, ombyggd och färdig. Nu skall jag ha tag i manometer o diverse. Jag har kollat in diverse tyska affärer som zoopetanvändare rekomenderat men tycker saker o ting är lite dyra.

              Så såg jag på http://www.lunapet.de/ (CO2 Technik -> CO2 komplettanlagen -> Sets innenreaktoren -> Co2-Anlage Glasreaktor300/500g Flasche/Magnetventil 104EUR) kompletta system för hyffsad billig peng för alla sakerna.
              Dock undrar jag över gängorna på manometerna eftersom jag inte skall använda deras tub. Borde inte svensk standard vara samma som tysk (typ EU NORM) Deras storlek: W 21.8x1/14".

              Skulle någon kunna hjälpa mig? Tycker priset är hyffsat billigt, mindre än 1200kr för allt (inkl frakt). Känns som om jag skulle köpa manometer/magnetventil endast skulle gå på samma pris.

              Dessutom, ni som har magnetventil, brummar era? Denna påstås vara brummfri (som ingår i setet).

              //Nicklas
              www.akvascape.se - design i vattenvärlden

              Kommentar

              • jower
                • December 2002
                • 472

                #8
                Ursprungligen postat av Sintei
                snor tråden!

                Jag fick tag på brandsläckare, ombyggd och färdig. Nu skall jag ha tag i manometer o diverse. Jag har kollat in diverse tyska affärer som zoopetanvändare rekomenderat men tycker saker o ting är lite dyra.

                Så såg jag på http://www.lunapet.de/ (CO2 Technik -> CO2 komplettanlagen -> Sets innenreaktoren -> Co2-Anlage Glasreaktor300/500g Flasche/Magnetventil 104EUR) kompletta system för hyffsad billig peng för alla sakerna.
                Dock undrar jag över gängorna på manometerna eftersom jag inte skall använda deras tub. Borde inte svensk standard vara samma som tysk (typ EU NORM) Deras storlek: W 21.8x1/14".

                Skulle någon kunna hjälpa mig? Tycker priset är hyffsat billigt, mindre än 1200kr för allt (inkl frakt). Känns som om jag skulle köpa manometer/magnetventil endast skulle gå på samma pris.

                Dessutom, ni som har magnetventil, brummar era? Denna påstås vara brummfri (som ingår i setet).

                //Nicklas
                samma standard i tyskland som i sverige. Bara att tura och köra!
                /Johan

                Kommentar

                • Sintei
                  • May 2006
                  • 501

                  #9
                  Tack!
                  Men jag är lite osäker på att www.lunapet.de är så seriöst. Om man går in på hemsidans forum är det helt tomt. Och mystiskt nog har www.aquamas.de helt samma upplägg (dock 2 olika ägare).

                  Enligt ebay.de (där de båda säljer grejjer) verkar aquamas ha bra rykte. Men sånt antar jag man kan fuska till? Suck... någon som beställt från dessa 2 affärer?
                  www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sintei
                    Och mystiskt nog har www.aquamas.de helt samma upplägg (dock 2 olika ägare).
                    är inte sådär jätteovanligt, en del bygger ju en sida på färdig layout och då ser det rätt likt ut.

                    men sånt antar jag man kan fuska till?
                    tror inte de, speciellt inte om det finns typ 500kommentarer om dom.

                    Suck... någon som beställt från dessa 2 affärer?
                    kan ju göra en sökning på aquamas, fick 42 träffar och borde finnas en och annan kommentar om butiken där du kan läsa.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Sintei
                      • May 2006
                      • 501

                      #11
                      jo, jag gjorde också en sökning av aquamas. Men enstaka svar på olika sidor kan vara "egenreklam". Och ebay kommentarer går att fuska till. Sök bara på något som är billigt i Kina. Typ en datorprocessor. Lättast att se att omdömmena är fusk är de oftast har en massa siffror i namnen och att de inte längre är registrerade (de som ger omdömena). Aquamas kommentarer ser ju legitima ut, men jag kanske har missat något och därför är det ju bättre att slänga ut frågan här
                      Dessutom gillar jag inte när internetshoppar ej tar kreditkort. (dock tar de paypal som jag anser säkert fast ej använder).

                      Nåja, jag beställer Manometer och magnetventil för strax under 100EUR inkl frakt. Det känns billigt jämfört med andra internetaffärer.
                      www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                      Kommentar

                      • Sintei
                        • May 2006
                        • 501

                        #12
                        dum fråga kanske.. men manometern. Varför ska man ha en dubbelmanometer som visar både tub-tryck/arbetstryck?

                        Jag såg "DUPLA Manometer Delta 190,00kr" på www.akvarielaggret.se. Den visar endast arbetstrycket. Måste man ha tubtrycket?
                        www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sintei
                          dum fråga kanske.. men manometern. Varför ska man ha en dubbelmanometer som visar både tub-tryck/arbetstryck?

                          Jag såg "DUPLA Manometer Delta 190,00kr" på www.akvarielaggret.se. Den visar endast arbetstrycket. Måste man ha tubtrycket?
                          Det är ju praktiskt att se när tuben börjar ta slut...
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • Sintei
                            • May 2006
                            • 501

                            #14
                            Men det är den enda funktionen väl? Inte så att man ställer in något grovtryck till arbetstrycket (nålventilen) som sen justerar finkänsligt?
                            www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                            Kommentar

                            • petnym
                              • May 2002
                              • 5028

                              #15
                              Man brukar öppna den kranen fullt... så det är den "enda" funktionen (förövrigt en mycket praktisk funktion)...
                              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...