trådalgerna är borta!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ivanelvis
    • February 2004
    • 408

    trådalgerna är borta!!!

    Jag kollade lite extra noga i karet idag och till min stora förvåning så var alla trådalger borta, jag har alltid haft lite trådalger innan som jag brukar ta bort i samband med vatten bytena, men nu e dom helt borta!!! Jag blir lite orolig i och med att trådalger tyder på bra "vattenkemi" har jag läst.. Har jag dålig vattenkemi nu då??? jag sköter karet enligt instruktionsboken och dom råden jag får här. något skumt är det iallafall, det har blivit en tunn grå hinna på vattenytan som jag inte haft tidigare (kom för ca 3 veckor sen) plus att alla mina växter har fått bruna kanter på bladen, först på gamla blad, annars växer det som det ska.. Kan det vara vara den här gråa hinnan som tar kål på växterna????????????? och trådarna!

    Jag har en annan "tråd" (lite vitsigt) igång ang dom bruna kanterna
    hemsida
    http://hem.bredband.net/b734176/
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    själv får jag trådisar om ja häller i lite mycke mikronäring men brukar försvinna inom ett par dagar.

    bruna kanter...låter som du inte göder riktigt.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Du ser ut att ha en ordentlig växtmängd på din hemsida. Hur mycket göder du (noggrannt specificerat typ mängd, antal gånger i veckan, vilken typ av mikro osv)?
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • ivanelvis
        • February 2004
        • 408

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Du ser ut att ha en ordentlig växtmängd på din hemsida. Hur mycket göder du (noggrannt specificerat typ mängd, antal gånger i veckan, vilken typ av mikro osv)?
        Hallo!!!!
        ok.. ska vi se...
        akvarium 250 liter
        ca 50% vattenbyte/vecka, ibland mer
        30 ml TMG/vecka
        30 ml kaliumnitrat (blandning 50 cl vatten+7 tsk KNO3)
        20 ml Fosfat (blandning 50 cl vatten+4 krm KH2PO4)
        (skulle jag se någon uppenbar brist på något så får dom lite extra)
        PH ligger stabilt på 7,5
        temp 26 grader
        tyvärr har jag ingen KH o GH test, men vi har hårt vatten här i Trelleborg.
        Mäsk co2, jag gör en ny sats i samband med vattenbytet så den håller sig så jämn som möjligt, växterna bildar bra med syrebubblor ca 4-5 tim efter att ljuset tänts. Det växer lika bra som innan, det är bara dessa bruna kanter som knäcker/dödar växterna.
        var kommer den gråa hinnan från?? kan det vara att ljuset inte kommer igenom
        som det ska??
        Hygrophila corymbosa har blivit lite gulgrön i färgen över hela mest nya blad.
        och den är köpt för ca 3 veckor sen..
        Jag har varit inlagd på sjukan i 2 månader, så växterna tog mycket stryk, jag har varit hemma ca 1 månad och problemet har kommit nu.

        ahaa!! då måste det vara jag som e problemet... =(
        hemsida
        http://hem.bredband.net/b734176/

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Anledningen att jag frågade om gödningsdosering är att du verkar ha ganska tydlig mikrobrist och om du har mikrobrist med TMG så lär det inte finnas speciellt mycket KNO3 eller KH2PO4 tillgängligt heller. Det jag suktar efter som du förstår är att du bör börja öka gödningen. Faktum är att jag omöjilgt kan förstå hur du kan ha klarat dig med så väldigt lite gödning med tanke på växtmängden du har. Dom måste vara totalt näringsbegränsade och borde egentligen vara fullkomligt nerlusade med alger.

          Men du kanske är riktigt duktig med CO2:n och har inte överdrivet mycket ljus.

          Jag hade personligen alltid hinna på ytan från och till (gul, grön, vit, oljig you name it), men inte nu längre sedan jag skaffat några Black Mollys.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • ivanelvis
            • February 2004
            • 408

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Anledningen att jag frågade om gödningsdosering är att du verkar ha ganska tydlig mikrobrist och om du har mikrobrist med TMG så lär det inte finnas speciellt mycket KNO3 eller KH2PO4 tillgängligt heller. Det jag suktar efter som du förstår är att du bör börja öka gödningen. Faktum är att jag omöjilgt kan förstå hur du kan ha klarat dig med så väldigt lite gödning med tanke på växtmängden du har. Dom måste vara totalt näringsbegränsade och borde egentligen vara fullkomligt nerlusade med alger.

            Men du kanske är riktigt duktig med CO2:n och har inte överdrivet mycket ljus.

            Jag hade personligen alltid hinna på ytan från och till (gul, grön, vit, oljig you name it), men inte nu längre sedan jag skaffat några Black Mollys.
            ALGER ???? vad är det ??? hahahahaaa !!!! nä skämt o sido.. =)

            jag fick slänga alla mina Hygrophila dom var fulla av små små hål + att jag har fått ränsa bort mycket av dom andra växter med, där var en hel del alger när jag kom hem från sjukan, nu har jag mindre än hälften av växterna kvar men algerna är nästan borta.. ska jag höja dosen ändå?? hur mycket??
            en annan fråga! jag borde veta det vi detta laget, men ska man dosera efter hur mycket vatten man byter eller hela akvarie volymen????
            hemsida
            http://hem.bredband.net/b734176/

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Jag hade personligen alltid hinna på ytan från och till (gul, grön, vit, oljig you name it), men inte nu längre sedan jag skaffat några Black Mollys.
              Den oljiga hinnan försvinner i fall man riktar filtrets utblås så det blir cirkulation vid vattenytan. Nutrafin har en speciell bakteriekultur (inte den mot ammoniak och nitrit) som heter Waste Control. Dessa bakterier ska bryta ner biologiskt avfall som t ex döda växtdelar. Den ska även funka mot den oljiga hinnan.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                jag fick slänga alla mina Hygrophila dom var fulla av små små hål + att jag har fått ränsa bort mycket av dom andra växter med, där var en hel del alger när jag kom hem från sjukan, nu har jag mindre än hälften av växterna kvar men algerna är nästan borta.. ska jag höja dosen ändå?? hur mycket??
                Omöjligt att avgöra utan att se en bild på hur mycket växter du har, men kör man CO2 och har hyffsat med växter en fulldospuls 2-3 ggr i veckan i normala fall.

                ska man dosera efter hur mycket vatten man byter eller hela akvarie volymen????
                Hela volymen normalt sett när man gör ett 50% vattenbyte en gång i veckan och de 2 extra gångerna under veckan som går.

                Dom som gör 10% vb varje dag doserar bara för de 10% dom byter, eller hela volymen om dom någon gång gör ett stort vattenbyte för att få upp nivåerna.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Den oljiga hinnan försvinner i fall man riktar filtrets utblås så det blir cirkulation vid vattenytan. Nutrafin har en speciell bakteriekultur (inte den mot ammoniak och nitrit) som heter Waste Control. Dessa bakterier ska bryta ner biologiskt avfall som t ex döda växtdelar. Den ska även funka mot den oljiga hinnan.
                  BTDTDLI.
                  Black Mollys är roligare än min Eheim surface extractor och man behöver inte göra rent dom en gång per dag - och dom ger CO2 istället för tar CO2 som tricket med att bryta vattenytan gör
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    BTDTDLI.
                    Black Mollys är roligare än min Eheim surface extractor och man behöver inte göra rent dom en gång per dag - och dom ger CO2 istället för tar CO2 som tricket med att bryta vattenytan gör
                    Jo det förstår jag Men det är inte alla som vill/kan ha mollies.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • ivanelvis
                      • February 2004
                      • 408

                      #11
                      JISSES!!! ska man ha så mycket näring!!!
                      OK.. jag provar med 2 full doser/vecka sen höjer jag till 3 fulldoser när "växtmängden" har ökat..

                      jag tänkte sätta i ett "pumphuvud" eller vad de heter, upp o ner så den suger ner skiten från ytan, de kanske funkar..

                      Waste Control!!! är kanske bra men jag kör budget varianten.
                      mina ca 1000 000 000 sniglar är rätt bra på att äta döda växter o annat mög
                      och dom är bara ute på natten så man slipper se dom..

                      Då tackar jag så mycket för hjälpen.. nu får tiden utvisa resultatet
                      hemsida
                      http://hem.bredband.net/b734176/

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av ivanelvis
                        mina ca 1000 000 000 sniglar är rätt bra på att äta döda växter o annat mög
                        och dom är bara ute på natten så man slipper se dom..
                        Vad är det för sniglar som bara är ute på natten?
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • ivanelvis
                          • February 2004
                          • 408

                          #13
                          Ursprungligen postat av batski
                          Vad är det för sniglar som bara är ute på natten?
                          jag vet inte vad dom heter, det är såna små (liknar kanelsnäcka) fast bara några millimeter i diameter, dom finns säkert i alla akvarier. skulle nån av dom komma fram på dagen så tar mina praktbotier hand om dom, igentligen hatar jag praktbotier för dom gör hål i växterna men vad gör man.. djurvän som man är, dom har det bra hos mig så jag kan ju inte göra mig av med dom, jag vill ju inte att dom ska hamna i något 50 liters kar som kanske missköts
                          hemsida
                          http://hem.bredband.net/b734176/

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av ivanelvis
                            igentligen hatar jag praktbotier för dom gör hål i växterna men vad gör man.. djurvän som man är, dom har det bra hos mig så jag kan ju inte göra mig av med dom, jag vill ju inte att dom ska hamna i något 50 liters kar som kanske missköts
                            Fast om man omplacerar dem privat kan man själv sortera bort för små akvarier och oseriösa människor.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            Arbetssätt...