Hur mycket får man "låna"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kenneth.n
    • April 2002
    • 105

    Hur mycket får man "låna"?

    Skriver denna fråga under växter då de rör växter på sätt o vis.
    Är de tillåtet att kopiera växtinfo från en site och lägga in dem om man gör ett eget växtarkiv? Menar inte temp o sådan info som kan vara allmän utan text som är egna råd och tips..
    Vad gäller?
    /Kenneth
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Ursprungligen postat av kenneth.n
    Skriver denna fråga under växter då de rör växter på sätt o vis.
    Är de tillåtet att kopiera växtinfo från en site och lägga in dem om man gör ett eget växtarkiv? Menar inte temp o sådan info som kan vara allmän utan text som är egna råd och tips..
    Vad gäller?
    /Kenneth
    Nej det är inte tillåtet att direkt kopiera text om man inte har tillåtelse till det av upphovsmannen. Men man kan ju alltid läsa igenom och sedan formulera om. När jag gör en växtartbeskrivning (jag har ju inte så mycket koll på växter) så läser jag igenom info om arten i 3-4 olika böcker (ev. koll på nätet också) och sedan skriver jag artinfon utifrån det. På sätt och vis kan man väl säga att jag också har snott infon - men jag formulerar den med egna ord i alla fall. På samma sätt vet jag att andra kollar in infon på Zoopet eller i de böcker jag ger ut och det är ju OK så länge de inte plankar rätt av.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Bara så att inga missförstånd uppstår - jag har tillstånd av Tropica att t.ex. använda deras algschema http://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf här på Zoopet och även deras teckningar på växter.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        I denna länk http://www.regeringen.se/sb/d/1910/a/12248 anges lite info för vad som gäller
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Men om man anger sin källa är det väl helt okej att citera text? Bilder är en helt annan sak.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Krax
            Men om man anger sin källa är det väl helt okej att citera text? Bilder är en helt annan sak.
            Det är uppenbarligen inte helt klart att det är så. Att t.ex. plocka texten ur en artbeskrivning på Zoopet och ange någon annanstans är inte tillåtet även om källan anges. Dock har vi i alla fall i Zoopets forum tillåtet att man citerar enstaka kortare meningar om källa anges, men längre stycken är inte OK och jag har faktiskt flera gånger deletat inlägg pga detta.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • kenneth.n
              • April 2002
              • 105

              #7
              För att förtydliga:
              Jag är inte ute efter att "låna" själv (ex från Zoopet) utan har blivit utsatt för "lån".. ett så klantigt lån att t.o.m mina fel "lånats" (ex på något ställe har jag missat mellanrum och de har även "lånaren" gjort...
              Vet inte om man ska skratta eller gråta men då de ligger en hel del arbete bakom så blir jag lite grinig över att inte ens fått en fråga om de var ok. (som hade fått ett ja om de varit en privat sida, detta var dock inte de)

              Frågan var mer, hur korta stycken är ok att citera ordagrant? och om de är ok med korta stycken hur många korta stycken får man citera? i mitt fall rör de sig om enstaka meningar men på en 30-40 växter... är de ok?

              /Kenneth

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av kenneth.n
                För att förtydliga:
                Jag är inte ute efter att "låna" själv (ex från Zoopet) utan har blivit utsatt för "lån".. ett så klantigt lån att t.o.m mina fel "lånats" (ex på något ställe har jag missat mellanrum och de har även "lånaren" gjort...
                Vet inte om man ska skratta eller gråta men då de ligger en hel del arbete bakom så blir jag lite grinig över att inte ens fått en fråga om de var ok. (som hade fått ett ja om de varit en privat sida, detta var dock inte de)

                Frågan var mer, hur korta stycken är ok att citera ordagrant? och om de är ok med korta stycken hur många korta stycken får man citera? i mitt fall rör de sig om enstaka meningar men på en 30-40 växter... är de ok?

                /Kenneth
                Nej det är absolut inte OK. Högst något enstaka med angivande av källa kan vara OK. Sedan skiljer det nog en del om det rör sig om en kommersiell sajt eller inte - är den kommersiell är toleransnivån betydligt lägre. Men den mängd du talar om går det över gränsen även om det är en ren hobbysida.

                Den värsta stölden som Zoopet varit utsatt för gällde en person som direkt av snodde mer än 100 foton från Zoopet och dessutom texten i de flesta av de avdelningar som finns i högermenyn på första sidan. Av detta satte han ihop en "egen" hemsida som han sedan sålde för 50.000 (har för mig att det var den summan) till ett litet företag som just skulle börja sälja akvarieprylar över internet....
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Mora-Nisse
                  • January 2004
                  • 73

                  #9
                  Jag har sett en zooaffär som skrivit ut artbeskrivningar från zoopet och har dom i affären så kunderna kan läsa om fiskarna och dess skötsel. Hoppas dom har tillstånd från dig att göra så.
                  LDA-31, LDA-33, L-091, L-134.

                  Kommentar

                  • mayday
                    • November 2005
                    • 2085

                    #10
                    ör du duktig på ASP eller PHP så använd Include

                    du kopierar ingenting då utan vissar informationen från huvusidan
                    Dock är väll det också lite diskutabelt
                    ______________________________________________

                    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mora-Nisse
                      Jag har sett en zooaffär som skrivit ut artbeskrivningar från zoopet och har dom i affären så kunderna kan läsa om fiskarna och dess skötsel. Hoppas dom har tillstånd från dig att göra så.
                      Ett 30-tal affärer i Sverige abbonnerar på denna funktion
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...