hur ansar man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Deep Blue
    • December 2005
    • 71

    hur ansar man?

    har en växt som jag tror är en Liten pilört.. och den har förökat sig och skickat ut 5 skott som tagit fart och växt ut sig.

    Skulle vilja ta bort några.. och behålla "moderplantan" och kanske 2 av de nya.
    Hur gör jag detta utan att döda alla?
    Under ytan, är vi alla små...
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Har ingen aning om vad "Liten pilört" är men alla akvarieväxter jag provat tål att man bara knipsar av dom. Båda delarna överlever förutsatt att det är tillräcklig med blad på dom...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Deep Blue
      • December 2005
      • 71

      #3
      Ursprungligen postat av petnym
      Har ingen aning om vad "Liten pilört" är men alla akvarieväxter jag provat tål att man bara knipsar av dom. Båda delarna överlever förutsatt att det är tillräcklig med blad på dom...
      den finns med bland växterna här på zoopet....

      jag kanske ska prova å bara knipsa då.... men om de dör så kommer jag givetvis att lägga skulden på dig
      nej skojjar bara... =)
      Under ytan, är vi alla små...

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Hej pilört skickar ut löpare dvs småskott med nya plantor dessa små plandor kan man knipa av och stoppa ner i grusen, se till att de bildat lite rötter..

        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Sagittaria subulata - då bör du nog förvänta dej fler...
          Jag undrar om man inte skall låta den hållas ett tag...
          Men fler adventivplantor lär det allt bli om den trivs.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Deep Blue
            • December 2005
            • 71

            #6
            Ursprungligen postat av peterhaack
            Hej pilört skickar ut löpare dvs småskott med nya plantor dessa små plandor kan man knipa av och stoppa ner i grusen, se till att de bildat lite rötter..

            http://www.tropica.com/productcard.asp?id=079

            jo.. fast det har de ju redan gjort... bildat rötter alltså... men jag har inte knipsat av dom.... spelar det någon roll.. ?
            Under ytan, är vi alla små...

            Kommentar

            • Deep Blue
              • December 2005
              • 71

              #7
              Ursprungligen postat av erikthur
              Sagittaria subulata - då bör du nog förvänta dej fler...
              Jag undrar om man inte skall låta den hållas ett tag...
              Men fler adventivplantor lär det allt bli om den trivs.

              hm.. jag vet inte... just nu tar de nya skotten upp hela kortsidan....
              och jag vill ju ha plats för lite fiskar oxå.. inte bra växter

              de nya plantorna har rotat sig och är ca 5 cm höga... och har massor med ljusgröna blad.
              Under ytan, är vi alla små...

              Kommentar

              • dinajel
                • November 2004
                • 606

                #8
                Jag hade Sagittaria subulata men blev till slut tvungen att ta bort den eftersom den hade som eget liv. Den höll på att ta över hela akvariet till slut. Men som tidigare sagts, det är bara att knipsa av om du vill ha fler plantor.
                Bilder på mina akvarier.

                Kommentar

                • Krax
                  • December 2005
                  • 1329

                  #9
                  Ursprungligen postat av Deep Blue
                  men jag har inte knipsat av dom.... spelar det någon roll.. ?
                  Ja det kan faktiskt spela roll. Särskilt för moderplantan. Många vattenväxter pumpar syrgas från unga adventivskott till moderplantan. På så sätt får även morsan syrgas till rötterna. De nya skotten växer snabbare och producerar mer syrgas än morsan och därför bildas ett övertryck som fortplantar sig ner genom utlöparna. Så knipsa inte av alla.

                  Kommentar

                  • Deep Blue
                    • December 2005
                    • 71

                    #10
                    [quote=Krax]Ja det kan faktiskt spela roll. Särskilt för moderplantan. Många vattenväxter pumpar syrgas från unga adventivskott till moderplantan. På så sätt får även morsan syrgas till rötterna. De nya skotten växer snabbare och producerar mer syrgas än morsan och därför bildas ett övertryck som fortplantar sig ner genom utlöparna. Så knipsa inte av alla.[/quote


                    hoppsan... där ser man... vilken tur att jag sparade några då =))
                    Under ytan, är vi alla små...

                    Kommentar

                    • sussia
                      • January 2006
                      • 273

                      #11
                      [hoppsan... där ser man... vilken tur att jag sparade några då =))/quote]

                      hehe... kor du med samma metod som jag gjorde i killie... stor ansning
                      Break on through to the other side.....

                      Kommentar

                      • Deep Blue
                        • December 2005
                        • 71

                        #12
                        hehe... kor du med samma metod som jag gjorde i killie... stor ansning [/quote]

                        ja jag tog grästrimmern.. lika bra.. upptäkte dessutom att det jag trodde var 5 nya plantor var ett helt band på 10 plantor som växte UNDER gruset!!!
                        Under ytan, är vi alla små...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...