PMDD - hur lång tid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    PMDD - hur lång tid?

    Jag har anv PMDD nu i ca 1 mån.
    Men jag får ff problem med alger, då mina cyano försvunnit och mörkläggningen var över, ser jag endast några dagar senare "gulliga" trådalger vara på G.
    Om nu PMDD "tar han om" alger... hur lång tid behöver man då "behandla" för att det ska ge resultat?

    Knorrigt inlägg, men jag hoppas ni förstår.
    Jag börjar bli lätt desperat! Får hem ett ytterfilter på sön. Kan det bli bättre av det?
    Ska jag ge dubbel dos PMDD varje vecka? Det är bara i 200 l algerna frodas... de andra karen klarar sig fint!
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?
  • cactus
    • July 2005
    • 278

    #2
    Hur har du det med CO2 och ljus?

    Jag hade stora problem med toffsalger för ett par månader sedan. Efter att ha fått en stabil, ganska hög, CO2-halt gick problemet över allteftersom. Idag är toffsalgerna helt borta, och jag har i en fulldos PMDD varje dag.

    Från att mina problem var som värst till att det mesta var borta tog uppskattningsvis 3-4 veckor inkl. lite hjälp med saxen.

    Under de senaste 2 veckorna har inga toffsalger kommit tillbaka, så jag förmodar att problemet har lagt sig.
    Akvarium:

    310 liter
    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
    PMDD
    CO2 med kontroller
    Ytterfilter 1050l/h

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      ja hoppar in med en fråga ... hur höjer man co2 halten om man inte har co2 anläggning eller mäsk eller så??
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • vance
        • December 2004
        • 872

        #4
        Minskar ytcirkulationen...
        Leder iofs till lägre syrehalt så man får passa sig för det också...
        Bara döda fiskar simmar med strömmen

        Kommentar

        • ivanelvis
          • February 2004
          • 408

          #5
          Trådalger!!! lycka till... PMDD är näring, inte algbortagningsmedel.
          Det enda jag har märkt när det gäller trådalger är att dom växer långsammare om man sköter vattenbytena + att man inte ska ha för stark cirkulation i karet, ha så lite döda ytor som möjligt så dom inte har någonstans att fästa sig på. Men få bort dom helt har jag inte lyckats med än, men det har blivit mycket bättre
          hemsida
          http://hem.bredband.net/b734176/

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            Ursprungligen postat av greken
            Minskar ytcirkulationen...
            Leder iofs till lägre syrehalt så man får passa sig för det också...

            finns det nåt test man kan köpa så man kan mäta de eller??? va heter de??
            ursäkta dumma frågor men ja kan inte så mycke om vattenkemi
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Trådalger är lite trista iom att dom trivs under ungefär samma förutsättningar som växter med skillnaden att dom inte är kolbegränsade på samma sätt som växter. Med välskötta vattenbyten är risken att göra växterna kolförvirrade (då dom triggas att inte bilda karboanhydras pga att vattenbytena tillför lite CO2).

              Stor filtermassa (det nya filtret) är alltid bra då det minimerar risken för svajiga ammoniumnivåer som triggar alger.

              Så ska du inte börja använda CO2 som kolkälla är du i det klassiska sällskapsakvarieproblemet där välskötta vattenbyten och PMDD mest gynnar alger. Minska ytcirkulationen visst, då får du lite mer CO2 som växterna kanske kan överleva på men bäst fjutt kommer du få om du drar frekvensen på vattenbytena (var tredje vecka max) och doserar lugnt med PMDD bara när växterna blir blekare.

              Förändrad gödningsförhållanden brukar ta 2-3 veckor i low-techs att märka.

              Minskar ytcirkulationen...
              Leder iofs till lägre syrehalt så man får passa sig för det också...
              Om man har växter så kommer all CO2 direkt sugas upp och bli syre. Men det är ett bra tips, man får liiiiite mer CO2 som växterna kanske kan gå runt på utan att behöva bilda bikarbonatsenzymer.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                finns det nåt test man kan köpa så man kan mäta de eller??? va heter de??
                Du behöver ett KH och pH-test och när du vet ditt KH/pH så kan du gå in i en CO2-tabell och läsa av CO2-halten:
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Du behöver ett KH och pH-test och när du vet ditt KH/pH så kan du gå in i en CO2-tabell och läsa av CO2-halten:
                  http://www.pny.se/akvariedagbok/co2table.html

                  tack så mycket!! sista fråga bara.. vad står KH för??
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Karbonat Härte, karbonathårdet.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • andreassofus
                      • November 2005
                      • 5643

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Karbonat Härte, karbonathårdet.
                      unnu ett tack.. får ta o köpa mig ett sånt test.. ph test har ja redan.
                      är de mindre ytcirkulation som gäller då alltså?? finns det inget annat o göra?
                      Mvh Andreas
                      min zoon
                      msn adress

                      Kommentar

                      • ivanelvis
                        • February 2004
                        • 408

                        #12
                        Jag missade att du inte använder co2, jag tog det förgivet eftersom du kör med PMDD... Ett bra tips, läs på lite om co2 och börja använda det, här finns
                        massor av info, du kommer inte att ångra dig
                        hemsida
                        http://hem.bredband.net/b734176/

                        Kommentar

                        • andreassofus
                          • November 2005
                          • 5643

                          #13
                          jo ja skulle gärna vilja ha co2 anläggning. men de har ja inte råd med. sparar till discus nu.. o ja har inte massa massa växter i akvariet heller.
                          menar du att det är onödigt o göda med pmdd om man inte har co2 anläggning?
                          Mvh Andreas
                          min zoon
                          msn adress

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Allt du kan göra för att få mer CO2 kommer ge hög utväxling i tillväxten. Det är inte onödigt med PMDD om du inte kör CO2, men upptaget av näringsämnen är starkt begränsat pga att växterna har så svårt att få tag på kol. En fulldos efter varje vattenbyte brukar räcka långt om man inte kör CO2.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • andreassofus
                              • November 2005
                              • 5643

                              #15
                              ok.. hur är de med mäsk?? är det värt o hålla på o fixa o ordna med det för o få mer co2
                              Mvh Andreas
                              min zoon
                              msn adress

                              Kommentar

                              Arbetssätt...