Sannolikheter för olika näringsbrister

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Sannolikheter för olika näringsbrister

    Det här satt jag och funderade lite över. Det är ganska knasigt att ens börja fundera över vissa typer av brister för att dom är så osannolika, speciellt när man använder PMDD. Så jag gjorde en lista med sannolikheterna för olika näringsbrister. Dom orangea uppstår i nya blad och dom blå i gamla blad - har du fula blad kolla först om det är på nya eller gamla blad:

    90%) C, kol, växter består mest av kol, ofta över 30%. Avgör främst tillväxthastigheten.
    4%) N, kväve, ingår i alla enzymer som är livsviktiga för växten. Växten består till ca 1% av kväve och kalium.
    4%) K, kalium, ingår inte i någon organisk del av själva växten men har ändå väldigt många funktioner i växten.
    1%) P, fosfor, växten består till runt 0,2% av fosfor och ingår i så viktiga saker som DNA, ATP/NADPH ("fotosyntesen").
    0.5%) Fe, järn, svårt att hålla löst i vatten och ingår mer än gärna i reaktioner med andra ämnen vilket gör det lättflyktigt och svårt att hålla kvar i vattnet.
    0.5%) Zn, Mo, B Cu och Mn, doseras alltid tillsammans med järn via mikrogödning och syns först i nya blad.

    0.25%) Mg, magnesium, klorofylldel - extremt viktig men finns nästan alltid i överflöd i ett normalt vatten (GH > 2).
    0.1%) Ca, calcium, ingår i cellväggarna, finns alltsomoftast i överflöd i även ganska mjuka vatten (GH > 2).
    0.01%) S, svavel, brukar finnas i tillräcklig mängd normala vatten.
    0%) H, väte, växten står i vatten - H2O.


    Tänker man på det här är det lätt att vara expert och ha turen på sin sida när man ställer diagnos åt andra.

    Kom gärna med förändringsförslag så håller jag listan uppdaterad.
    http://www.defblog.se
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Dom krulliga blad som man lätt kan framkalla genom att dosera mycket Mg (som är en del av det ursprungliga PMDD) är inte det kalciumbrist och således rätt sannolik?

    Vad har du för övrigt baserat procentsatserna på? Olika arter behöver väl olika mycket av ovanstående ämnen. Till exempel får ju vissa hygrophilor toklätt kaliumbrist jämfört med många andra stängelväxter...
    Senast redigerad av petnym; 07 February 2006, 14:53.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Jag börjar tvivla på att det är kalciumbrister. Linköpingsvattnet är pågränsen till att klassas lite osannolikt också med vårt låga KH och höga pH.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Jag börjar tvivla på att det är kalciumbrister. Linköpingsvattnet är pågränsen till att klassas lite osannolikt också med vårt låga KH och höga pH.
        Tja, det kanske är fel att kalla det brist, det beror ju trots allt på obalans i Mg<->Ca förhållandet...
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Grejjen är att jag inte tycker att t ex A. reineckii blir speciellt mycket bättre trots att jag slutat använda MgSO4 helt.

          Lyckas du bra med typ A. reineckii och L. glandulosa, och hur göder du med Mg,Ca isåfall?
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Lyckas du bra med typ A. reineckii och L. glandulosa, och hur göder du med Mg,Ca isåfall?
            Ingen erfarenhet av de båda växterna...
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • qenzo
              • February 2005
              • 1747

              #7
              Bra att läsa men rena grekiskan
              Finns det verkligen inget sätt att förklara liiite enklare? För en som inte begriper alla kemiförkortningar
              Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Jag tror främst det är dom som börjar börjar sniffa på att försöka hitta en näringsbrist hos sina växter som kan vara måttligt intresserade, och då vet man automatiskt vilket ämne man misstänker.

                Har man inte en bra kolkälla på plats så är det extremt osannolikt att det t ex börjar dyka upp calciumbrister speciellt om man har ett normalt kranvatten. Kör man CO2 och en vanlig zooaffärsgödning så kan man t ex vara säker på att kvävebristen står runt hörnet hur stor fisklast man än har, och då är det onödigt att skyffla ner lerkulor osv.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Krax
                  • December 2005
                  • 1329

                  #9
                  Risken är ganska stor att man har olika brister från dag till dag. Om man jäser sockervatten blir ju inte tillförseln av CO2 särskilt jämn. Sedan häller man i en fulldos av näring någon gång i veckan kanske. Innan man häller i nästa dos tar kanske vissa av ämnena slut. Sannolikheten att till exempel kvävet ska ta slut samtidigt som kalium är noll. Och så byter man helt plötsligt ut 30% av vattnet. Det blir ju också en chock.

                  I ett stort akvarium med mycket vatten är det lättare att få stabila förhållanden än i ett litet. Det gäller faktiskt i dammar och sjöar också. Ju större sjö desto stabilare förhållanden. Vättern är ganska stabil om man jämför med Hornborgasjön och det beror på storleken.

                  Men det är ju lite av utmaningen att ha så bra koll på sitt akvarium att man kan hålla det stabilt trots att det egentligen borde vara omöjligt.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Risken är ganska stor att man har olika brister från dag till dag. Om man jäser sockervatten blir ju inte tillförseln av CO2 särskilt jämn. Sedan häller man i en fulldos av näring någon gång i veckan kanske. Innan man häller i nästa dos tar kanske vissa av ämnena slut.
                    Mm.. och det är där Estimative index kommer in som alla som kör CO2 bör testa. Då skjuter man långt över växternas behov och hovrar mellan dubbelt så mycket som behövs och lagom nivåer vilket ur växternas synvinkel innebär att dom hela tiden har full tillgång till allt. Choken uteblir som du nämner. Detta är enkelt att fixa med PMDD.

                    Däremot är det få som har bra känsla för CO2 och där kan nivåerna precis som du säger varierar alldeles för mycket mellan totalchokat och för mycket för fiskarnas bästa.

                    Den största poängen med mitt inlägg är att det alltid är där man ska kolla först för det är alltid där det felar om man ett par-tre gånger i veckan fulldospulsar PMDD.

                    Sannolikheten att till exempel kvävet ska ta slut samtidigt som kalium är noll.
                    Well, jag förstår din kluriga matematiska statistikinvändning (det kan bara vara ett enda ämne som är mest begränsande vid varje given tidpunkt) men du missar poängen helt om du tror att man ska låta något näringsämne bli begränsande.

                    Att K och N aldrig tar slut samtidigt spelar ju dessutom ingen som helst roll eftersom du doserar KNO3 som ger båda två. Samma sak med järn och övriga mikroämnen.

                    En av poängerna med listan är att ge lite känsla för att det är lönslöst att punktmarkera en näringsbrist. Kommer du fram till att du har kvävebrist doserar du KNO3 och sveper samtidigt undan all sannolikhet för att det ska uppkomma kaliumbrister. Tror du att du fått en zinkbrist så doserar du mikro och hugger bort ytterligare en stor del av listan. Eller varför inte dosera en fulldospuls av allt med en gång?

                    Fungerar det fortfarande inte efter flera fulldospulser så är det *inte* Calcium och Magnesium man bör sniffa efter utan vända blickarna mot kolkällan. Finns det nog med CO2? Om inte, kan växterna använda bikarbonat? Sabbas bikarbonatsupptaget pga CO2 från vattenbyten? osv.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Krax
                      • December 2005
                      • 1329

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Mm.. och det är där Estimative index kommer in som alla som kör CO2 bör testa. Då skjuter man långt över växternas behov och hovrar mellan dubbelt så mycket som behövs och lagom nivåer vilket ur växternas synvinkel innebär att dom hela tiden har full tillgång till allt. Choken uteblir som du nämner. Detta är enkelt att fixa med PMDD.
                      Okej du har nästan övertygat mig om Estimative index. För växternas del blir det en stabilare miljö utan olika begränsningar om man håller väldigt höga halter av allt hela tiden. Men borde inte det ge mycket mer alger på bottnen och på glasrutorna? Jag fattar inte riktigt det.
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Däremot är det få som har bra känsla för CO2
                      Ja det är svårt om man inte har CO2 på flaska och bra koll vid vattenbyten. Jag kör med mäsk och igår kopplade jag ihop två petflaskor så att jag kan få jämnare och större tillförsel. Är det farligt för fisken att tillföra väldigt mycket oorganiskt kol till vattnet även om inte pH sänks? Jag har massvis med kalkgrus i karet och därför väldigt välbuffrat pH runt 7,2-7,5. Då bör ju CO2 som man tillför övergå till HCO3 och det är väl inte farligt för fisken? Kvävs fisken av CO2 eller är det bara pH sänkningen som är farlig?
                      Ursprungligen postat av defdac
                      du missar poängen helt om du tror att man ska låta något näringsämne bli begränsande.
                      Nej okej, man ska alltså hålla nivåerna så höga att tillväxten inte begränsas av något näringsämne, kol eller ljus. Man vill ha maximal tillväxthastighet alltså, dvs det som är fysiologiskt möjligt för växterna. Celldelning tar tid och växterna blir nog fina om de växer så snabbt.
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Sabbas bikarbonatsupptaget pga CO2 från vattenbyten? osv.
                      Är det mycket CO2 i kranvatten? Ska man lufta vattnet länge innan man häller det i karet om man misstänker att man har höga bikarbonathalter och växter som är anpassade för att ta upp det?

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Ursprungligen postat av Krax
                        För växternas del blir det en stabilare miljö utan olika begränsningar om man håller väldigt höga halter av allt hela tiden. Men borde inte det ge mycket mer alger på bottnen och på glasrutorna? Jag fattar inte riktigt det.
                        Alger är aldrig begränsade i ett akvarium där du matar fiskar. Dunkar du upp näringsnivåerna så är det ingen skillnad för dom, antingen har dom tillräckligt med mat eller så har dom tillräckligt med mat.

                        Alger triggar sin sporutveckling främst om du på något sätt får ner ammonium, t ex dödar filtret genom att stänga av det för länge på natten och därmed skapar dålig nitrifikation, matar för mycket, använder krukväxtgödning osv. Ammonium = 0-konkurrens-genen triggas: Släng ut sporer och föröka dig maximalt och ta över hela marknaden.

                        Håller du stabilt höga näringsnivåer så kommer växter och alger växa stabilt, men algerna slänger inte ut sporer eftersom ammoniumnivåerna är så låga pga konkurrens från växterna. Dåligt läge att blomma. Algerna som finns kommer växa och dö, antingen plockar du bort dom eller låter dom självdö.

                        Celldelning tar tid och växterna blir nog fina om de växer så snabbt.
                        Gillar du inte snabb tillväxt minskar du ljuset och sparar några kronor i elkostnader, men fortsätter göda och se till att växterna klipper allt ammonium dom kan genom att hålla CO2-nivåerna höga.

                        Är det mycket CO2 i kranvatten? Ska man lufta vattnet länge innan man häller det i karet om man misstänker att man har höga bikarbonathalter och växter som är anpassade för att ta upp det?
                        De flesta växter klarar att använda bikarbonatsupptag bara det att vi inte ger dom tid att fixa enzymerna, de vi normalt kallar bikarbonatsväxter är sådana som är exceptionellt bra på det genom att dom använder specialmetoder för att aktivt jaga bikarbonatet (Hydrilla som t ex pumpar ut protoner och fäller ut karbonaterna till CO2).

                        Det är ingen idé att behålla ett sånt avancerat enzymmaskineri om dom kan knipa CO2 direkt, som t ex vid ett vattenbyte där kranvattnet ofta innehåller en del CO2.

                        För att förhindra det slutar man antingen med vattenbyten eller luftar ut det innan som du säger, eller gör vattenbyten varje dag.

                        Det är lite ironiskt att veckovattenbytena på 20-30% som normalt rekommenderas i alla zooaffärer är maximalt dåligt för växterna 8)
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          (De växter som brukar anses föredra "skitigt" eller "gammalt" vatten har säkert äldre akvarister hört talas om typ Javaormbunke, Javamossa, Vattenpest osv - dom föredrar det för att dom hinner bilda bikarbonatsenzymer om man skippar vattenbytena. Att vattnet är "skitigt" kommer dock bara gälla de första 2 veckorna medans dom får enzymerna på plats, sen blir det ett jäkla klös på näringsupptaget och kvävebristen kommer som ett brev på posten förmodligen med Cyanoodling som följd 8)
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Krax
                            • December 2005
                            • 1329

                            #14
                            Min grönsakssoppa med Ceratophyllum och braxengräs, notblomster och strandpryl är helt vansinnig egentligen men jag är väl medveten om det. Ceratophyllum är typisk bikarbonatslukare och trivs i riktigt "skitigt" vatten med högt pH. De ändra riktigt duktiga på att konkurrera om CO2 från bottnen i klara näringsfattiga sjöar med lågt pH och hårdhet. Planen är att flytta dom till ett walstad när jag fått det "nya" akvariet tätt. De borde trivas i torv. Det är konstigt att de växer, men det gör de. I alla fall braxengräs och notblomster.

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Jag är lite mer sådär så att jag tycker det är konstigt om växter har olika preferens sålänge alla näringsämnen finns på plats.

                              Det verkar t ex som Tonina-arter vill ha lågt KH. Det vill jag inte riktigt tro på, men alla säger att det är så och min husgud Tom Barr vet inte heller varför det är så. Har du någon teori om hur det kan tänkas funka?
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...