Hur ofta dosera micro+ (oxidering)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • urbanandersson
    • January 2003
    • 965

    Hur ofta dosera micro+ (oxidering)

    Hej!

    Jag har alla möjliga bristsymtom och nu undersöker jag micro+.
    Man brukar säga att man behöver hälla i pmdd 2 ggr/ vecka, men mitt järn är fulständigt slut efter 2 dagar.

    Jag har kh9 och kör mäsk ner till ph7. Växterna är så gott som döda utom cryptisar och anubias. altså ingen tillväxt, inget bubbel.

    Behöver man järngöda fulldos varje dag eller ska man gå över till lerkulor?

    Urban
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    pmdd brukar gödas 1gång i veckan men kör man co2 gödning kan man behöva göda 1 fulldos varje da.

    har du brister göd oftare men va försiktig så du inte övergöder.
    för mycket järn kan ge trådalger tillexempel.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • dinajel
      • November 2004
      • 606

      #3
      Ursprungligen postat av Raven
      har du brister göd oftare men va försiktig så du inte övergöder.
      för mycket järn kan ge trådalger tillexempel.
      Har du tillräckligt av alla näringsämnen så är det ingen större risk för alger om du göder. Jag hade problem med trådisar, men när jag fick koll på CO2-halten och övriga näringsämnen så har jag kunnat trycka ner fyrdubbla mikrodoser tre gånger i veckan, och trådisarna bara minskade.
      Bilder på mina akvarier.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        men mitt järn är fulständigt slut efter 2 dagar.
        Det låter som du använder ett test. Får du några mikrobrister på snabbväxarna (bleka nya skott) och börjar det bubbla om du fulldospulsar Mikro+?

        Jag har kh9
        Kan innebära att du behöver mer mikro än genomsnittet.

        kh9 och kör mäsk ner till ph7 <snip> inget bubbel
        27 ppm är hyffsat, när på dagen lyckas du få upp den halten med mäsken?
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • urbanandersson
          • January 2003
          • 965

          #5
          Hej!

          Ursprungligen postat av defdac
          Det låter som du använder ett test. Får du några mikrobrister på snabbväxarna (bleka nya skott) och börjar det bubbla om du fulldospulsar Mikro+?


          Kan innebära att du behöver mer mikro än genomsnittet.


          27 ppm är hyffsat, när på dagen lyckas du få upp den halten med mäsken?
          Jag har järntest, men det är svåravläst och mer än ett år gammalt. Men jag har mätt in det med micro+ och tmg och blodgivningens järntabletter. Man ser om det är helt blankt eller lilafärgat och det räcker för mig, jag vet ju hur många ppm jag häller i.
          Tja, snabbväxare eller vanliga. All växtlighet har stannat av fast jag mäskar på. Jag har haft blågröna. Anubiasen har ljusnat mellan nerverna även på dom gamla bladen och dom nya är väldigt ljusa. Allt snabbväxande har dött.
          Så det där med bubbel får vänta tills jag har köpt nya växter och har en bra gödningsregim. När anubias och svärdplantan börjar skjuta på bra igen då vet jag att jag börjar komma ikapp.

          Jag har byggt en egen analog controller. Jag körde på så fiskarna flämtade och sen höjde jag ph:t 0,2 grader. Men har man controller så börjar man inse hur svårt det hela är för man har ju hela tiden svart på vitt var man ligger.
          Och nu verkar proben ha strulat till det, jag får rengöra och kalibrera, men jag vet att mitt kranvatten ligger på 7,8, jag vill ligga på 7 och fiskarna flämtar på 6,6-6,8.
          Eftersom jag inte har nån tillväxt och har controller så kan jag hålla stenhårt ph (tror jag) över hela dygnet.


          Nu är jag nyfiken på hur ofta ni järngöder. för npk kan man alltid överdosera till helgen och på onsdagen för att hålla doserna. men om järnet tar slut av sig själv så får man kanske hälla i varannan dag=jättetråkigt.

          Då är kanske lera bra för att hålla micronivåerna uppe.

          Urban

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            #6
            Nu är jag nyfiken på hur ofta ni järngöder. för npk kan man alltid överdosera till helgen och på onsdagen för att hålla doserna. men om järnet tar slut av sig själv så får man kanske hälla i varannan dag=jättetråkigt.
            Oftast två gånger i veckan tillsammans med övrig gödning.

            Jag har provat att laka ur vattnet på näring (i samband med TDS-tester) och det tog omkring 12 dygn med 0,3 W/l:
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            • cactus
              • July 2005
              • 278

              #7
              Ursprungligen postat av urbanandersson
              Nu är jag nyfiken på hur ofta ni järngöder. för npk kan man alltid överdosera till helgen och på onsdagen för att hålla doserna. men om järnet tar slut av sig själv så får man kanske hälla i varannan dag=jättetråkigt.
              Jag har inga garantier på att jag göder rätt. Men att dömma av växterna så är jag nog inte helt ute och cyklar. Tidigare hade jag stora problem med toffsalger, vilka nu har dragit sig tillbaka. Växterna verkar trivas väldigt bra.

              Numera häller jag i en fulldos PMDD varje dag.

              För övrigt göder jag med CO2, med hjälp av en kontroller. Ljusmängden är 0,5W / liter, och växtmassan är inte överdrivet stor.
              Akvarium:

              310 liter
              3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
              PMDD
              CO2 med kontroller
              Ytterfilter 1050l/h

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Ursprungligen postat av urbanandersson
                Tja, snabbväxare eller vanliga. All växtlighet har stannat av fast jag mäskar på. Jag har haft blågröna. Anubiasen har ljusnat mellan nerverna även på dom gamla bladen och dom nya är väldigt ljusa. Allt snabbväxande har dött.
                Om snabbväxare dör så är det sannolikt makrofel typ NPK, om du har CO2 på plats vilket du verkar ha. Cyano speciellt leder till extra fokus på nitrat.

                Anubias är ingen vidare indikatorväxt för att den växer så långsamt och nya blad ofta är markant ljusare om den vill växa snabbt.

                Nu är jag nyfiken på hur ofta ni järngöder. för npk kan man alltid överdosera till helgen och på onsdagen för att hålla doserna. men om järnet tar slut av sig själv så får man kanske hälla i varannan dag=jättetråkigt.

                Då är kanske lera bra för att hålla micronivåerna uppe.
                Jag slänger i motsvarande 1 krm NutriSi (2 matskedar utblandat i 300 ml avjoniserat vatten med 1,5 tsk citronsyra) varje dag numera i jakten på mikrobrister jag haft ett tag nu.

                0,17 ppm järn varje dag, vilket för mig som forna mikroneggo är galet mycket 8)

                Men nu börjar jag faktiskt äntligen, på jag vet inte hur länge, se lite håralger här och var och färgerna är hyffsade. Jag har dock sannolikt även varit alldeles för försiktig med nitrat på sistone efter lite snack med M.W. (som mäter upp helknasiga 10 ppm nitratförluster *per dag*: http://253liter.blogspot.com/ ).

                Så just nu är min dagliga dos reviderad till 2 tsk KNO3, 1/2 krm KH2PO4 och 10 ml NutriSilösning (från att burken under en längre period fick typ 1 tsk KNO2, 1/2 krm KH2PO4, 10 ml kass NutriSilösning varannan/var tredje dag).

                Vill du även testa lerkulor tycker jag absolut du ska göra det, det har jag själv gjort för några månader sen (utan någon större förändring).
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • urbanandersson
                  • January 2003
                  • 965

                  #9
                  Hej!

                  Jag doserade 0,2ppm fe i går och den är så gott som slut fastän jag inte räknar med att mina döende växter tar upp så mycket.

                  Slutsats oxidering.

                  Men om växterna kan samla på sig micro så är dom kanske nöjda om dom får det en eller två gånger per vecka. speciellt med tanke på bluesboys test som hamnade på 12 dagar.

                  Kan dom samla på sig micro?

                  Det måste vara järnet som är värst för npk försvinner väl inte av sig själv?

                  Urban

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Slutsats oxidering.
                    För att det ska kunna oxidera krävs att chelatet är förstört, vilket i Mikro+/TMG:s fall tar längre tid.

                    Kan dom samla på sig micro?
                    Japp de flesta näringsämnen om jag förstått det rätt, men speciellt järn har jag hört väldigt bisarra siffror på, typ 1000-10000 ggr mer än vad dom behöver. Kan inte hitta den referensen igen *googlar för fullt*.

                    Det måste vara järnet som är värst för npk försvinner väl inte av sig själv?
                    Ja järn ingår i alla möjliga och omöjliga processer och vill inte vara löst i vatten, så det krävs chelatering.
                    N och P är också problematiska då dom kan ingå i större organiska molekyler som inte är direkt tillgängliga för växterna.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      1000 ggr var det:
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...