Bra växtnäring?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #46
    Nej du har inte missförstått mig. Det finns två lyckade sätt att köra växtakvarier fulla med växter (som t ex du har):

    1) Antingen kör på med CO2 och doserar PMDD såfort växterna slutar bubbla och resettar vattnet med stora veckovattenbyten. Växterna behöver aldrig utveckla CA eftersom dom hela tiden får lättillgängligt kol från CO2. Man får ca 10-30 ggr snabbare tillväxt och man måste dosera PMDD-fulldospulser flera gånger i veckan.

    2) Man slutar göra vattenbyten så att växterna kan börja bilda CA och gå över i bikarbonatsläge helt och man doserar bara PMDD när man ser på växterna att dom börjar bli bleka, vilket handlar om runt en fulldospuls varje/varannan vecka. Detta kallas low-tech och metoden är välbeprövad och "uppfunnen" av Diana Walstad som även skrivit en växtakvariebibel "The Ecology of the Planted Aquaria" där hon förklarar ingående hur/varför det fungerar.

    Det sämsta sättet att köra växtakvarier är lite ironiskt att göra veckovattenbyten enligt den regim som man brukar rådas till i böcker/zooaffärer, om man inte luftar ut vattnet i en sump innan eller om man inte har CO2 i kranvattnet (växterna bubblar inte om man fyller på vatten).
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #47
      Ok, jag förstår nu.
      På den tiden när jag sprang med hinkar, då bubblade det inte alls när nytt vatten hälldes i. Skulle man alltså kunna ha vattnet ståendes ett tag för att få ur CO2, hur länge i så fall?
      Och varför rekommenderas denna tågordning i PMDD-kalkylatorn? Om den är dålig för växterna menar jag. Avsikten är ju att växterna ska bli fina.

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #48
        Skulle man alltså kunna ha vattnet ståendes ett tag för att få ur CO2, hur länge i så fall?
        Exakt! En del har en "sump" som är lite större behållare så man har så det räcker för hela vattenbytet. Exakt hur länge beror på hur mycket vatten man häller upp. Ett dygn tror jag räcker gott, en del har även omrörning och luftsten för att lufta igenom vattnet snabbare.

        Och varför rekommenderas denna tågordning i PMDD-kalkylatorn? Om den är dålig för växterna menar jag. Avsikten är ju att växterna ska bli fina.
        Jag gissar att PMDD-sajten handlar främst om hur man blandar egen PMDD-gödning, skötsel (hur man använder gödningen) är mer religiöst.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #49
          Hoppsan!
          Här handlar det om att TRO!
          Det måste man förstås göra, tro på det man håller på med.
          Jag ska nu sova på saken, tycker man lärt sej efter hand att fiskarna mår bra av regelbundna vattenbyten.

          Ifs så bytte vi nästan aldrig vatten min man och jag, när vi hade akvarium som nygifta (ett antal år sen). Det funkade jättebra ändå, både med fiskar och växter.
          Pigga fiskar och frodiga växter.

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #50
            Ja det är lite kul att få reda på varför föräldrarnas "missköta" akvarium alltid såg ut som en djungel när man själv aldrig lyckades återskapa det. Tog bara 5 år av internetsökningar nästan varje dag och konsant ifrågasättande av dagens skötseltips innan man började få allt att falla på plats. Utan någon som helst religion involverad, däremot en hel del slaktande av heliga kor 8)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            Arbetssätt...