Bra växtnäring?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppys_92
    • November 2005
    • 71

    Bra växtnäring?

    Någon som har ett tips på någon bra växtnäring? Just nu kör jag med järntabletter.. Dom funkar ganska bra, men finns det något som är ännu bättre?
    /Cecilia

    *Hahahahahahahahahahahahahahahahahahaha*
    Don´t worry, be happy!
  • vance
    • December 2004
    • 872

    #2
    PMDD www.pmdd.se
    Inte alls krånligt som det kan verka när man ser det först...
    Sök här på forumet, finns hur mkt som helst om det
    Bara döda fiskar simmar med strömmen

    Kommentar

    • fabiaRS
      • November 2005
      • 193

      #3
      tropical master grow TMG kör jag med..tycker det funkar ypperligt

      Kommentar

      • Guppys_92
        • November 2005
        • 71

        #4
        Ursprungligen postat av greken
        PMDD www.pmdd.se
        Inte alls krånligt som det kan verka när man ser det först...
        Sök här på forumet, finns hur mkt som helst om det
        fattar ingenting av ingredienserna :/
        /Cecilia

        *Hahahahahahahahahahahahahahahahahahaha*
        Don´t worry, be happy!

        Kommentar

        • Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

          #5
          När man kör med växtnäring, måste man verkligen göra 50% vattenbyten varje vecka??? Har bara kollat lite slarvigt på trådarna om pmdd och TMG...
          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

          Min zoon :
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

          Kommentar

          • Guppys_92
            • November 2005
            • 71

            #6
            Ursprungligen postat av fabiaRS
            tropical master grow TMG kör jag med..tycker det funkar ypperligt
            okej.. finns det och köpa i en vanlig akvariebutik eller?
            /Cecilia

            *Hahahahahahahahahahahahahahahahahahaha*
            Don´t worry, be happy!

            Kommentar

            • vance
              • December 2004
              • 872

              #7
              Fast man behöver inte fatta.
              Du köper tre olika pulver blandar dom med vatten i tre olika halvlitersflaskor och häller sen i 10 ml/100 liter akvarievatten.

              Att man byter 50 % beror på att man då aldrig kan få mer än dubbelt så mkt näring i vattnet.
              Bara döda fiskar simmar med strömmen

              Kommentar

              • Guppys_92
                • November 2005
                • 71

                #8
                okej..
                /Cecilia

                *Hahahahahahahahahahahahahahahahahahaha*
                Don´t worry, be happy!

                Kommentar

                • vance
                  • December 2004
                  • 872

                  #9
                  TMG är väl iofs lite lättare eftersom det bara är att skvätta i, men det är mkt dyrare också.
                  Fråga efter ett mer utförligt svar här om du bestämmer dig för PMDD och inte riktigt fattar!
                  Bara döda fiskar simmar med strömmen

                  Kommentar

                  • BluesBoy
                    • January 2004
                    • 2559

                    #10
                    tropical master grow TMG kör jag med..tycker det funkar ypperligt
                    Ja, TMG är en bra gödning kombinerat med fiskarnas "restprodukter".
                    TMG är till största delen en mikroködning, d.v.s. ämnen som går åt i små mängder.

                    När man kör med växtnäring, måste man verkligen göra 50% vattenbyten varje vecka???
                    Nej, absolut inte.
                    Väldigt kortfattat brukar man dela in gödningsregimer i två typer.
                    En där man tillsätter alla gödningsämnen (PMDD) varje vecka och tömmer ev. överskott med ett stort vattenbyte. Brukar kallas EI - uppskattningsmetoden.
                    En annan där man tillsätter mikrogödning, typ. TMG, och förlitar sig sedan på fiskarnas avföring som bildar en del makroämnen. Denna metod bygger på att man INTE gör frekventa vattenbyten som tömmer karet på all näring som har bildats av bakteriekuluren i bottesedimentet/filtret. Här ska man alltså bestämma sig. En kompromiss/kombination ledar bara till alginvassion och deppiga växter.
                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

                    Kommentar

                    • Birgitta W
                      • October 2005
                      • 2764

                      #11
                      Jag tycker det verkar väldigt krångligt...

                      Har man inte så många fiskar, bara 3 kakaduaciklider, så räcker väl inte fiskarnas avföring till... Måste jag då byta 50% varje vecka? Byter nu ca 25% i veckan i alla akvarier.

                      Jag har alger i kakaduakaret och skulle vilja hjälpa växterna.

                      I sällskapsakvariet har jag många fiskar men några konstiga bruna trådalger. Tänkte det kunde hjälpa där också med att ge näring åt växterna.

                      Vet egentligen INGENTING om detta ämne!!!

                      Är TMG enklast?

                      Vet att det finns många trådar i ämnet men jag brukar snart ge upp läsandet... "Växtnäringlära för dumbommar"? Och utan krångel, tack!!!
                      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                      Min zoon :
                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                      Kommentar

                      • BluesBoy
                        • January 2004
                        • 2559

                        #12
                        Jag tycker det verkar väldigt krångligt...
                        Ja, jag är ganska rutten på att förklara men ska försöka mig på en dummiesförklaring trots allt:

                        Om vi börjar med att se vilka behov växterna har så skulle man kunna säga, vääääldigt förenklat, att de behöver kol, mikroämnen såsom järn och makroämnen i form av kväve, fosfor och kalium . Jämför gödning till gräsmattan/rabatten/sädesfälten. Vi ( somliga ) tillsätter en N-P-K gödning i trädgården som tillgodoser detta behov. Kolet (CO2) som är det viktigaste finns lättillgängligt i luften och mikro går åt i så små mängder att jorden alldrig urlakas helt.

                        Om vi översätter detta behov i akvariet så tar växterna upp kolet i form av lättilgängligt CO2 (växtakvarister) eller från bikarbonater som finns i måttliga mängder i kranvattnet. Mikro måste vi tillsätta i form av växtnäring (TMG eller delar av PMDD). N-P-K som går åt i stora mängder tar växten från fiskarnas avfallsprodukter eller från PMDD. PMDD som kan verka lite krångligt är en heltäckande gödning OAVSETT om man kör med EI-metoden eller ett vanligt sällskapsakvarium. Denna heltäckande gödning gör att växterna trivs vilket i sin tur skapar en biologisk miljö där alger går i ide.

                        PMDD fungerar som en hetäckande gödning oavsett om du kör ett snabbväxande växtakvarium eller ett hederligt sällskapsakvarium eftersom man tillsätter alla nödvändiga ämnen.

                        Vill man inte prova PMDD går det bra att köra med typ. TMG och vara försiktig med vattenbyten vilket främjar en uppbyggnad av N-P-K via botten/filtret.
                        BluesBoy
                        http://www.bluesboy.se

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          En annan alternativ förklaring.

                          Komersiella växtgödningar till akvarier som du hittar i zooaffärer innehåller inte två viktiga näringsämnen som förr ansågs kunna tillfredsställas av fiskskiten.

                          Komersiella krukväxtgödningar innehåller allt men även ammonium som indirekt är riktigt farligt för fiskarna och som även triggar algodling.

                          http://www.pmdd.se är därför det just nu enda sättet att få en heltäckande gödning, som dessutom även är extremt billig. Nackdelen är att man får blanda själv och att många ryggar tillbaks för de kemiska beteckningarna.

                          (Ett tips för dom som tycker dessa beteckningar är otäcka kan kolla på innehållsförteckningen till lite olika ätbara saker i hemmet. Vad sägs om Ca2PO4x2H2O och NaFPO4 i tandkräm, NH4Cl i saltlakrits, C6H8O7 i saltisar osv. Koncentrerad NH4Cl och C6H8O7 kittlar dödsskönt på tungan )
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Birgitta W
                            • October 2005
                            • 2764

                            #14
                            Tycker pmdd verkar bra och billigt. Det som mest hindrar mig är dom stora vattenbytena varje vecka som alla pratar om i samband med pmdd.
                            Vill INTE hålla på och byta hälften av vattnet i alla kar varje vecka!!!

                            Lat? Japp!
                            Dessutom undrar jag om fiskarna mår så bra av det, även om växterna gör det...
                            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                            Min zoon :
                            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Det är ganska bra att vara lat med vattenbyten när det gäller växterna i akvariet.

                              Mat är farligare än gödning vad gäller fiskarnas hälsa. Om du skulle ge mig valet att dumpa ner 10 ggr för mycket gödning jämfört med 10 ggr för mycket mat är valet mycket enkelt.

                              Gör dina vattenbyten som vanligt men börja att göda för hela akvarievolymen efter varje vattenbyte så är det 0 risk att det blir för mycket gödning (förmodligen behöver du dumpa ner 1 fulldos varje vecka, men du kan börja med enbart efter vattenbytet).
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...