fortväxande växter...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna7607
    • November 2005
    • 1440

    fortväxande växter...

    Mina växter växer jätte fort, vattenpest, hornsärv några fler sorter. Dom växer så fort att det blir glest mellan bladen, som tex vattenpesten har ju tätt med blad längst "stammen" men den skjuter iväg på längden så fort att det blir mellanrum på ca 0,5 cm....svårt att förklara... blir det så??? Jag får lov att gallra ur ca en gång i veckan för att allt växer med sådan fart i båda akvariumen...men de blir liksom skrangliga växter tycker jag...
    lev livet medans de är värt att levas
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    Vad har du för temperatur? Växer de långsammare om du sänker temperaturen?

    Det ska bli kul att se vad andra svarar att det beror på. Jag vet inte.

    Kommentar

    • anna7607
      • November 2005
      • 1440

      #3
      jag har olika temp i båda akvarierna, det stora ligger runt 23-25 eftersom jag har slöjstjärt där, och det andra ligger på 27 där har jag dalmatiner mollys och botia och yngel...det växer lika häftigt i båda akvarierna...
      lev livet medans de är värt att levas

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #4
        Har du för lite ljus då? De kanske försöker sträcka sig efter ljuset.

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Dom arter du räknar upp är ju just snabbväxande, och fenoment du beskriver upp kommer när dom har bra förutsättningar.
          Kanske dags att satsa på några kompleterande (svårare) sorter när du ändå verkar ha goda förutsättningar.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • anna7607
            • November 2005
            • 1440

            #6
            jag har comba, svärdplantor, javaormbunkar, och sen en växt som liknar ett träd med röda blad allt växer som ogräs... och nån valenseria sort som är rätt kort...(ny) sen har jag en planta som är som en lång stam med förgreninger med långa blad, den har jag fått knipsa så nu har jag 10 st istället för en för den växer så fort, jag har bra belysning så dom måste inte kämpa för ljusets skull....
            lev livet medans de är värt att levas

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              #7
              Ursprungligen postat av anna7607
              allt växer som ogräs...
              I-landsproblem! Gnäll inte utan skaffa skitsvåra växter och se glad ut. Testa med kransalger till exempel. Jag kan skaffa till dig så småningom om du vill. Och så berätta för mig hur det gick för jag vill veta hur man klarar det.

              Kommentar

              • anna7607
                • November 2005
                • 1440

                #8
                ja, varför inte =) dom har väll tagit efter mina vanliga blommor =), kan va kul och prova på något och se hur det går
                lev livet medans de är värt att levas

                Kommentar

                • MagicFingers
                  • November 2003
                  • 3136

                  #9
                  Ursprungligen postat av anna7607
                  jag har comba, svärdplantor, javaormbunkar, och sen en växt som liknar ett träd med röda blad allt växer som ogräs... och nån valenseria sort som är rätt kort...(ny) sen har jag en planta som är som en lång stam med förgreninger med långa blad, den har jag fått knipsa så nu har jag 10 st istället för en för den växer så fort, jag har bra belysning så dom måste inte kämpa för ljusets skull....

                  frågan är vilken temperatur du har på rören...
                  högt ger långa växter och lågt ger korta/breda växter.. eller tvärt om...
                  Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                  Nunc Est Bibendum

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Generellt så ger hög färgtemperatur (tex Aquarelle med 10000K) att växterna breder ut sig mer, medans rör med lägre färgtemperatur, säg 6500K, får växterna att sträcka på sig.
                    Nu är det inte riktigt så utan det är mer färgspektrat som spelar roll.
                    blått/vitt ljus breder ut, medans gul/grönt får växterna att sträcka lite mer på sig.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • anna7607
                      • November 2005
                      • 1440

                      #11
                      i stora akvariet har jag 2 lysrör ett "blue moon reaf ligth 30w" ett "new generatin 20w" och i lilla akvariet har jag ett "aqua glo 15w".... jag kan absolut ingenting om lysrör de va dom jag fick när jag köpte mina akvarier =)
                      lev livet medans de är värt att levas

                      Kommentar

                      • bobbyfuller
                        • October 2005
                        • 538

                        #12
                        växter

                        jag har Jättevallisneria, vattenpest,javamossa + lite andra som jag inte kan namnen på. hade först problem med att de blev fula och ruttnade. nu har jag bytt till aqvarelle rör och ger en dos på 40 ml tmg/vecka det växer så in i hvete! Fick slänga en hel kasse med Jättevallisneria när jag gjorde rent sist hela akvariet höll på att växa igen. växterna har blivit tätare mellan bladen och mycket finare
                        /bobbyfuller
                        **Juwel Trigon 190L**
                        If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
                        If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

                        Kommentar

                        • PlatyYngel
                          • January 2006
                          • 1105

                          #13
                          Anna , hur stort akvarium har du?
                          / Marcus

                          Kommentar

                          • anna7607
                            • November 2005
                            • 1440

                            #14
                            jag har ett på 170l och ett på runt 70-80... jag rensar ur, kastar och flyttar runt stup i kvarten, slängde växter i lördags, men nu har det redan börjat sprida sig igen =)... aja får väll va glad att det växer och inte är tvärt om har ju växter till nästa kar om inte annat =)
                            lev livet medans de är värt att levas

                            Kommentar

                            Arbetssätt...