Det "underhållsfria" växtakvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    Det "underhållsfria" växtakvariet

    Att få sitt växtakvarie så "underhållsfritt" som möjligt brukar vara eftersträvansvärt. Vad har ni för knep för att underlätta sköteln av era växtakvarier?

    Se även dagens inlägg på min blogg:
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Jag tycker jag har ett ganska så underhålls fritt kar...
    Kar 310liter 150liter 100liter 64liter
    Belysning styrd med timer
    Rening Bottenfilter och skummgummifilter(DIY)64liters
    typ av fisk, blandat discus, malar, neoner, guppy, mollys, gurami o regnbåge ++
    Mat 95%fryst 1%flingor 4%alg waffers 2ggr per dag 6 av 7 dagar.
    Vattenbyte varje söndag. Med hjälp av slang ut i trädgården sommaren/vintern ner i avloppet i källaren.
    rengörning av filter aldrig(bottenfilter) skumgummi söndag pressar jag ur lite skit ur skummgummit i en hink upptappat akvarievatten.
    Ansning av växter söndag samtidigt som vattenbyte.
    CO2 i 310 sköter sig själv (nej ingen kontroller) litar på bubbel =O) reaktor inne i karet dolt bakom höga plantor
    PMDD gödare e på gång står under karet =O)
    JA sen är det bara att njuta
    Senast redigerad av peterhaack; 01 February 2006, 09:22.
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Jag tyckte det vara mycket bra punkter samlade.

      Själv är jag ganska förtjust i att rota i akvariet men jag skulle aldrig klara mig utan dubbla slangar: En ut och en in, först tömmer jag 50% och sedan börjar jag fylla på i snabbare takt medans utslangen fortfarande tömmer. När det är fyllt så har jag hunnit skrubba rent alla rutor+utrustning och trimmat+blåst av alla växterna och slamsugit.

      Low-tech och automatare till firrarna borde vara något av det mer underhållsfria man kan tänka sig om man vill undvika utrustning och vattenbyten.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Själv är jag ganska förtjust i att rota i akvariet men jag skulle aldrig klara mig utan dubbla slangar: En ut och en in, först tömmer jag 50% och sedan börjar jag fylla på i snabbare takt medans utslangen fortfarande tömmer.
        Ja, det är ju också en smidig metod. Själv har jag så lång och tjock slang att det blir vissa förvaringsproblem om jag skall ha en till.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          Low-tech och automatare till firrarna borde vara något av det mer underhållsfria man kan tänka sig om man vill undvika utrustning och vattenbyten.
          Har försökt att dra ned på vattenbytena ett tag, men jag har en känsla av att jag får mer alger på rutorna då, med en följd av att man får mer sniglar och även mer grums som uppkommer som en restprodukt av det man skrapar loss från rutorna.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Det käns som om du har fått med samtliga kritiska punkter.
            Jag har blivit mycket nöjd med mitt 160 liters växtkar, som på papper inte låter så bra...
            Nästan 1watt litern(mh) co2 via mäsk pmdd gödning.
            Orsaken till att burken är så stabil som den nu är beror nog mest på en enorm växtmassa som förlåter mycket.
            Vattenbyte en gång varannan vecka, algskrapning på rutorna med 2-3 veckors mellanrum.
            Jag kan nämligen inte hävda att jag är så värst duktig annars, specielt när jag tar en titt på mitt 540

            De som har förbätrat driften annars är ett förfilter till ytterfiltret som stoppar större skräp (växdelar).

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av NiXoN
              De som har förbätrat driften annars är ett förfilter till ytterfiltret som stoppar större skräp (växdelar).
              Jo, det använder jag också, men det kräver ju en del rengöring, (åtminståne varje månad för mig), så jag vet inte om det orsakar mer eller mindre jobb. På plussidan är iallafall att ytterfiltret klarar av att gå i åratal men sådan lösning. Det är snarare pumpen än filtermaterialet som behöver göras ren.
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Jag tror att de beror mycket på filtermaterialet både i ytterfiltret och på förfiltret. Mitt ytterfilter kläggade igen på några månader när jag inte använde förfilter, vilken soppa de var ¤urk¤.
                2228Eheim thermo med duplas biobollar lite makaroner och blå filtermatta.
                Vilken del som var väst drabbad är lite svårt att säga men de kändes som om en hel del låg mella biobollarna.

                Kommentar

                • ralp
                  • October 2004
                  • 639

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  ... När det är fyllt så har jag hunnit skrubba rent alla rutor+utrustning ...
                  Ursprungligen postat av petnym
                  ... men jag har en känsla av att jag får mer alger på rutorna då, med en följd av att man får mer sniglar och även mer grums som uppkommer som en restprodukt av det man skrapar loss från rutorna.
                  Ursprungligen postat av NiXoN
                  ... algskrapning på rutorna med 2-3 veckors mellanrum. ...
                  Nu är jag varken växtnörd eller HighTechakvarist. Mina burkar kommer inte heller upp i samma volym som era. Så mitt råd funkar kanske inte hos er ...

                  Jag har aldrig behövt skrapar rutorna på mina "kar" (bortsett från min allra första guldfiskskål med körsbärsräckor i). Hos mig tar sniglarna jobbet.

                  Tycker man inte om de vanliga sniglar (som ibland följer med växterna) och/eller är orolig över att det blir inversion då är det bäst att skaffa såna som t.ex. Clithon corona (antennsnigel) som behöver bräckt vatten för att kunna föröka sig. Inte nog med att de städar rutorna jämt och bättre en många malar, de är dessutom också snygga och roliga att titta på.

                  Hejhopp. ralp
                  110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                  Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                  18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                  16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #10
                    Ingen annan med konstruktiva tips?
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #11
                      Bra sammanfattning Peter!
                      Vad har ni för knep för att underlätta sköteln av era växtakvarier?
                      Jag vill gärna skilja på teknikhjälpmedel och naturens egna styrkor
                      Jag måste erkänna att jag har tagit till några tekniska habrovinker för att underlätta skötseln men den absolut bästa är ändå naturens egna.
                      Kanske lite löjligt resonemang, och säker inte det du är ute efter men jag hävdar bestämt att när mitt kar fungerar som bäst behöver det minimal skötsel. För att komma dit verkar ljusstyrkan ha en avgörande faktor.
                      Varva ner lite och se till att växterna får det de vill ha så får man ett " så underhållsfritt som möjligt".
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • oveb
                        • January 2004
                        • 2577

                        #12
                        Jag tänkte försöka fortsätta med min "galenskap", dvs göda var tredje dag och byta vatten en gång/månad.

                        Däremot har jag inte vågat fortsätta men fjuttcirkulationen utan pumpar runt 300 liter/h extra förutom ytterfiltret numera. Fick lite för mycket tofsar på växter i bakkant på baljan.

                        Kanske startar jag upp autogödningen igen, då klarar det sig självt i en månad.

                        Jag inbillar mig att "hemligheten" bakom ett "underhållsfritt" växtakvarium är att köra max 0,5W/liter !

                        Bra att man har en diskusbalja åxå så man inte glömmer hur kul vattenbyten är
                        Senast redigerad av oveb; 03 February 2006, 23:22.
                        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                        Kommentar

                        • urbanandersson
                          • January 2003
                          • 965

                          #13
                          Hej!

                          Ursprungligen postat av petnym
                          Ja, det är ju också en smidig metod. Själv har jag så lång och tjock slang att det blir vissa förvaringsproblem om jag skall ha en till.
                          Koppla din tjocka slang till en overflowbox som du hänger på tillfällligt. Dra en tunn slang(typ 8mm) inuti den tjocka som fyller på samtidigt som räcker till andra hörnet av karet. sen kan det stå och rinna ett par timmar. ytan hålls i samma nivå hela tiden.

                          Urban

                          Kommentar

                          • me_trixie
                            • December 2004
                            • 350

                            #14
                            Jag säger bara - low-tech! Lätt som en plätt när man fått fart och balans på det. Inga vattenbyten eller åtminstone väldigt sällan. Ingen slamsugning iaf väldigt sällan. Automatmat till fishisarna (ni skulle se ruschen när den börjar knarra!) och ett rejält ytterfilter. En tillförlitlig värmare och timer på ljuset. Bra med ljus (0,5w t5) + solljus when applicable. Gödning (fast inte så mycket kväve) ung varannan vecka. Pyssla om växterna får man ju men det är ju bara mysigt. Just nu ägnar vi oss också åt att dressera fiskarna. Målet är att de ska lägga sig på rygg och bli kliade på magen (träffade en rocka som gjorde så en gång - då måse det väl gå med mosaikgurami också??) !

                            Kommentar

                            Arbetssätt...