Fotosyntes efter VB???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lynxx
    • October 2005
    • 130

    Fotosyntes efter VB???

    Nu är det dags för en fråga till

    Jag har kommet ganska långt med mina växter nu tycker jag, men fundera lite på en grej. Jag bruker har en "lite mer än på gränsen till ingenting" fotosyntes, och det är väl helt OK. Men varje gång efter VB får jag rena ramlösa badet, och fotosyntesen kan inte vara bättre än så. Vad finns i kranvattnet som gör att det sprudler i mitt akvarie efter VB? Jag har testat att öka CO2 till max (mitt PH sänks till 5,5 - 6), men utan resultat. Jag bruker dosera dubbel dos av PMDD och har också testat att dosera 3ggr dos plus en extra dos i mitten på veckan, men det blir liksom inte alls samma resultat som efter ett VB. Finns där nånting annat i kranvattnet som växterna behöver, eller är det kanske syrahalten på kranvattnet som gör att fotosyntesen blir bättre?

    Nån annan som upplever samma fenomen?
    _______________________________________________

    Even a fish wouldn't get into trouble
    if it kept its mouth shut
    _______________________________________________
    //Lynxx
  • Lynxx
    • October 2005
    • 130

    #2
    Det är kanske cirkulationen som är för dårlig eftersom jag har pumpen bakom en Back2nature liknande bakgrund?
    _______________________________________________

    Even a fish wouldn't get into trouble
    if it kept its mouth shut
    _______________________________________________
    //Lynxx

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Bubblorna vid vattenbytet kommer nog inte alls från någon fotosyntes utan det är nog främst en effekt av att temperaturskillnaden mellan ditt akvarievatten och ditt kranvatten får gaser att "luftas ur" vattnet.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ja dels det petnym säger men det blir helt klart betydligt intensivare bubbelband från skador så visst är det något som händer med fotosyntesen, men kanske framförallt med syremättnaden.

        Jag tror främst det är för att vattnet är så extremt gasmättat som fotosyntesen helt enkelt syns mycket bättre.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Lynxx
          • October 2005
          • 130

          #5
          Så man kan inte håller den här ramlösaeffekten vid liv hela veckan eller?
          Som nu med bra CO2 halt och bra med PMDD kommer jag kanske upp i ett tio-tal bubblor totalt lite här och var på växterna
          Når man kollar på bilder från er, ser det ut som ramlösa alltid.
          Senast redigerad av Lynxx; 31 January 2006, 17:47.
          _______________________________________________

          Even a fish wouldn't get into trouble
          if it kept its mouth shut
          _______________________________________________
          //Lynxx

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Visst syns fotosyntesens bubblor också, men vid vattenbyte uppkommer också bubblor på rötter och glasrutor som inte "fotosyntesar" det minsta.
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Jag lyckas bara med ramlösa efter vattenbyten, men vissa växter kan man få att vara bubbelbeklädda hela veckan. T ex Nedbunden Riccia, M. mattogrossense, Micranthemum umbrosum och micranthemoides. Mikrobubbelreaktor hjälper ju till förstås, men även med den så är det bara vissa växter som är bubbelbeklädda hela tiden. Den som växer bäst just nu är E. stellata och den blir det knappt något bubbel på.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              Arbetssätt...