CO2-reaktor till innerfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #16
    Pilarna går ju åt fel håll. Jag känner mig extremt dum men fattar inte hur det funkar...

    Va gör den här manicken?

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Vattnet pumpas in i ena änden (den med kort slangstump), övertrycket i flaskan gör att vattnet måste leta sig ut genom den långa slangstumpen. Mixa in lite CO2-bubblor i utströmmen från filtret så har du fått en reaktor där CO2-bubblor virvlar omkring tills dom är upplösta eller klarar att leta sig ut genom den långa slangstumpen.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • overksam
        • December 2005
        • 44

        #18
        .. och så är den snygg oxo.

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #19
          AHAAA! Flaskan sitter inne i akvariet och innehåller ingen mäsk. CO2 kommer från en tub utanför. Det är vatten som går genom reaktorn.

          Nu trillade poletten ner. Och ljuset tändes. Och ögona strålar av klarhet. Tack!

          Mina små minibubblor från en syresten löser sig innan de når vattenytan. Men det är skillnad på 54 L och flera hundra liter

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Mina små minibubblor från en syresten löser sig innan de når vattenytan
            Har du någon länk till den syrestenen? Är det typ alträ eller hur lyckas du få så extremt små bubblor så dom hinner lösas upp?
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              #21
              Det är en helt vanlig liten blå syresten för ett par kronor. Kopplad till en 1,5 liters petflaska med 1 liter vatten, 1/2 kryddmått jäst, 1 tesked bakpulver och 1 dl socker. Stenen sitter 20 cm under ytan och man ser hur bubblorna försvinner innan de når ytan.

              I förrgår mätte jag pH och KH och tabellen säger att CO2 ligger på 9 mg/l. Inte så lågt. Karet är 54 L.

              Kommentar

              • MagicFingers
                • November 2003
                • 3136

                #22
                man skulle kunna ha en alträbit inuti och ett ytterligare hål längstner på fllaskan som man trär igenom co2 slang och kopplar på....

                istf. att köra in co2-n i filtret då...
                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                Nunc Est Bibendum

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Du kan även borra ett litet hål i reaktorns tillförselslang och göra den lite smalare där du gör hålet och matar in koldioxiden, då får du en enkel venturi:
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #24
                    Den reaktorn jag lagt in bild på är aldrig körd i karet, men jag hade varianten på skissen förut, med PET och slang.
                    Den löste all CO2 jag tillförde, inte en enda lite bubbla smet ut (mer än när det var lite läckage vid en slang genomföring). Det bildades en gasficka högst upp men den höll stabil "storlek".
                    Nu kör jag ju inte mer än kanske 1 bubbla/sek som mest (som jag matar i filtrets innsug), men för den mängden så är den suverän.
                    Den "nya" reaktorn hamnar i karet vid vattenbyte i morgon, den är lite större, så det borde bli en mindre gasficka tycker jag.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #25
                      Nu är den nya reaktorn i karet. Det blev en rejäl gasficka bara på en halvtimme. Iofs är det mesta syre då jag gjorde ett vattenbyte sammtidigt.
                      Får de om jag blir tvungen att göra en loopback i morgon innan jag far på semester (ska bli jobbigt att åka bort, Sri Lanka 2v ursch )
                      Bifogade filer
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #26
                        Hehe, inte blev det imorgon heller. Flytkraften blev så stor i reaktorn att den lossnade från innerfiltret.
                        En loopback från toppen av reaktorn till innerfiltrets venturi blev lösningen.
                        Jag la en sten i reaktorn också för att den inte ska "vrida upp sig" av den gasficka som ändå bildas.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #27
                          ska bli jobbigt att åka bort, Sri Lanka 2v ursch
                          Ja usch, men 2 veckor går ganska fort ;D
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...