Röda Näckrosor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • IssaL
    • January 2006
    • 13

    Röda Näckrosor

    Jag köpte, vad dem i djuraffären, kallade röda näckrosor. Jag kan inte hitta dem på den här sidan. Kan någon hjälpa mig med deras riktiga namn, om dem har ett.

    Växten har röd-lila blad som ser ut som näckrosblad. Den är planterad på botten med rötterna och en rund svart kula under stenarna.

    Den verkar trivas i mitt akvarium och fiskarna verkar inte ha något problem med den med jag skulle ändå vilja kolla upp information om det finns något.
  • mayday
    • November 2005
    • 2085

    #2
    NEEEEJ

    om det är Äkta näckros så avger den ett nervgift
    i svaga doser fungerar det som narkos och du somnar för att sen bli medvetslös
    ALL handel med röd näckros är förbjuden i detta land vad jag vet
    Den är även fridlyst o får ej plockas .. Växer bara vilt i på 2 ställen vad jag vet.
    vid Tiveden samt på marsstrand

    Den röda är igentligen samma som vit o gul men har muterats via milögifter o dyligt för att få sin färg

    http://linnaeus.nrm.se/flora/di/nymp...h/nympalb.html Info
    http://www.naturproduktion-bh.se/pla...a/nympha1.html Bilder
    Senast redigerad av mayday; 29 January 2006, 16:34.
    ______________________________________________

    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Nymphaea lotus (zenkeri) skulle jag tippa på.
      Edit: kolla på www.tropica.com
      Senast redigerad av NiXoN; 29 January 2006, 16:30.

      Kommentar

      • IssaL
        • January 2006
        • 13

        #4
        Det var Nymphaea lotus som jag har i akvariet och jag hittadet den även på Zoopet. Tack NiXoN för svaret och även mayday även om du skrämde slag på mig för några sekunder. Jag visste att det fanns röda näckrosor i Tiveden men jag visste inte att de var fridlyst eller giftig. Men det är inte dem som jag har i akvariet tack och lov.

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Det finns ytterligare en som är vanligare än nymphea lotus, nämligen nymphea stellata.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • kenneth.n
            • April 2002
            • 105

            #6
            Dock brukar Nymphaea stellata inte vara en rund liten kula... jo rund iofs men skrovlig. Nymphaea lotus brukar däremot vara slät.
            /Kenneth

            Kommentar

            Arbetssätt...