brun beläggning på en del växter..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    brun beläggning på en del växter..

    Usch!! Det har blivit en brun äcklig beläggning på en del av växterna. Främst dom men "mjuka" blad, typ cabombans nerdre blad, limnopholian(osäker på stavningen) och på den japanska vatteörten.. Inte på dom nyaste bladen men på dom andra.. Sen så ser det ut som att cabomban ruttnar nere vid botten.. Men dom växter och det kommer nya fina skott hela tiden..
    Har precis beställt pmdd som jag tänkte börja med..Men är det nån som vet vad det är som gör att det blir brunt?

    Jag har tidigare använt toxivec och det står ju på den att en del mjuka växter inte tål toxivec..Kan det vara därför?
    Akvariet är bara ca 1 månad gammalt... Jag har sökt på forumet och kikat på simontorps sida om olika alger men inget verkar stämma riktigt.. Det enda som var nära var blåalger, men det finns ingen beläggning nån annanstans än på nämnda växter. Förutom dom angripna växterna så finns det 4 andra sorters växter och dom är inte alls angripna av det bruna. Inte heller stenar eller sand...


    Hjälp!!
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!
  • Ayreon
    • January 2006
    • 15

    #2
    Du har ju inte haft igång akvariet så länge, det tar tid innan man får en bra balans men som regel är att alger är indikatorer på bristande vattenskötsel.
    Sedan finns det orsaker som felaktig belysning eller felaktig vattenkemi, för mycket mat mm. Överdriven förekomst av kväve, speciellt i form av nitrat, får algerna att frodas
    Alger sätter sig på sjuka eller vissnande växdelar.
    Din bruna beläggning låter som om det är kiselalger, s.k. pionjäralger, som senare kommer att helt försvinna igen. Det kan också vara så att det är växdelar som håller på att ruttna av en och annan orsak.
    Ayreon
    __________________
    Det svåra är inte att göra sig av med pengarna, det svåra är att hinna tjäna in dem...

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      #3
      Ursprungligen postat av Ayreon
      Du har ju inte haft igång akvariet så länge, det tar tid innan man får en bra balans men som regel är att alger är indikatorer på bristande vattenskötsel.
      Sedan finns det orsaker som felaktig belysning eller felaktig vattenkemi, för mycket mat mm. Överdriven förekomst av kväve, speciellt i form av nitrat, får algerna att frodas
      Alger sätter sig på sjuka eller vissnande växdelar.
      Din bruna beläggning låter som om det är kiselalger, s.k. pionjäralger, som senare kommer att helt försvinna igen. Det kan också vara så att det är växdelar som håller på att ruttna av en och annan orsak.
      Jag hoppas på att det är brunalger eftersom dom gissningvis försvinner med tiden då... Men jag trodde att kiselalger satte sig på allt? Jag har inget alls på rutan.. Har inte gjort rent en enda gång än för det sitter inget där(har testat med skrapan).. Det kanske är för hög nitrathalt då..stickorna är slut, men den har varit högg inna vet jag.. Har bara nitrit test och den ligger på mellan 0.025-0.050.. Men jag avvaktar i hoppas på att det blir bättre..

      Tack för hjälpen..
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Sorry, men jag måste bara såga dig för att ta död på en del myter. Ta det inte personligt.


        Ursprungligen postat av Ayreon
        Du har ju inte haft igång akvariet så länge, det tar tid innan man får en bra balans men som regel är att alger är indikatorer på bristande vattenskötsel.
        Den vanligaste anledningen till alger är alltför välskött akvarium, inte tvärtom.


        Ursprungligen postat av Ayreon
        Sedan finns det orsaker som felaktig belysning eller felaktig vattenkemi, för mycket mat mm. Överdriven förekomst av kväve, speciellt i form av nitrat, får algerna att frodas
        Alger gillar samma ljus som växterna, därför existerar inte felaktig belysning. Däremot så kan man ha för mycket ljus för den näring som bildas/tillsätts i karet.

        Det finns inga som helst belägg för att det skulle finnas något samband mellan höga nitratnivåer och algtillväxt. Detta trots att det genomförts flertalet vetenskapliga studier på ämnet. Hade du skrivit "överdriven förekomst av kväve speciellt i amoniumform" hade jag hållt med dig.

        Ursprungligen postat av Ayreon
        Alger sätter sig på sjuka eller vissnande växdelar.
        Din bruna beläggning låter som om det är kiselalger, s.k. pionjäralger, som senare kommer att helt försvinna igen. Det kan också vara så att det är växdelar som håller på att ruttna av en och annan orsak.
        När alger sätter sig på växterna är det ett tecken på att växterna saknar något. Att det är just brunalger i nyuppstartade akvarium beror på att det är de som klarar de absolut lägsta makronivåerna. Växterna saknar altså nitrat och fosfat och algerna stortrivs.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          #5
          Ursprungligen postat av Tropfrog
          När alger sätter sig på växterna är det ett tecken på att växterna saknar något. Att det är just brunalger i nyuppstartade akvarium beror på att det är de som klarar de absolut lägsta makronivåerna. Växterna saknar altså nitrat och fosfat och algerna stortrivs.
          MVH
          Magnus
          Tackar för den förklaringen.. Tror du att det hjälper att göda med pmdd eller ska jag ta till andra medel?
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          Arbetssätt...