plantera isoetider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    plantera isoetider

    Idag ska jag plantera braxengräs (Isoetes lacustris) och notblomster (Lobelia dortmanna) i mitt lilla akvarium. De kommer att dö av värmechock. Direkt från nollgradigt vatten under isen till 23 grader. Jag skulle så gärna vilja ha ett akvarium med 10-15 grader. Kylare kostar skjortan. Suck.

    Ska nog lägga dom i kylen över natten i alla fall.
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    #2
    ...det blir nog svårt utan kylare att få ner tempen. utan kylare skulle du säkert få ner graderna runt 18-20 utan allt för stora problem, dock så kommer du nog inte ha så bra ljus då - värms för mycket annars - men om du inte vill ha allt för mycket växtlighet så går det nog bra.

    flytta upp ljusramp, sänk värmen i rummet, sätt doppvärmare på mingraderna du vill åt (dock realistiska), sätt fast fläcktar på kanten till akvariumet som blåser bort den värmen som blir vid ytan. jaja, hur som helst så finns det sätt utan kylare som fungerar till en viss grad, dock inte till 10-15 tyvärr.

    // SeanChai
    Min Zon

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      När jag pillade med växterna upptäckte jag att det mest var strandpryl, Litorella uniflora. Det blev riktigt snyggt med bottenväxterna. Nu har de överlevt helgen och ser riktigt pigga och fina ut. Men det går nog över när de upptäcker att de måste leva i 23-gradigt vatten alltid...

      De trivs bäst i 8-15 grader.

      Kommentar

      Arbetssätt...