Fosfornivåerna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Fosfornivåerna

    Vad ska fosfor ligga på för nivåerna så både fiskarna och växterna mår bra?

    Nitrat vet jag ska ligga mellan 10-20 ppm.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Förresten är fosfor och fosfat (Po4) samma sak? Eller har jag blandat ihop det?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Fosfat innehåller fosfor (P:et). Jag brukar också säga att fosfornivåerna ska ligga på runt 1-2 ppm men egentligen mena fosfatnivåerna. Det är väl egentligen mer rätt att säga att fosfatnivåerna ska ligga på 1-2 ppm men de flesta brukar fatta ändå.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Fosfat innehåller fosfor (P:et). Jag brukar också säga att fosfornivåerna ska ligga på runt 1-2 ppm men egentligen mena fosfatnivåerna. Det är väl egentligen mer rätt att säga att fosfatnivåerna ska ligga på 1-2 ppm men de flesta brukar fatta ändå.
        Hjälp! Jag har precis testat mitt vatten för fosfat och testet (JBL) visar över 10 ppm!!!

        Är detta farligt för fiskarna och/eller skadligt för växterna? Nu vet jag iaf varför jag har haft lite trådalger... Sak nog inte tillsätta KH2PO4 på ett tag.

        Men vad kan vara orsaken till så höga fosfatnivåer??
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Ursprungligen postat av batski
          Hjälp! Jag har precis testat mitt vatten för fosfat och testet (JBL) visar över 10 ppm!!!

          Är detta farligt för fiskarna och/eller skadligt för växterna? Nu vet jag iaf varför jag har haft lite trådalger... Sak nog inte tillsätta KH2PO4 på ett tag.

          Men vad kan vara orsaken till så höga fosfatnivåer??
          Orsaken till höga fosfatnivåer är enkel.
          Det kommer in mer fosfat i karet än vad som "går åt".
          Antingen doserar du för mycket PO4 eller så kanske du matar mycket och på den vägen (fisk avföring och oäten mat) får in fosfat.
          Viss del av fosfatet du mätt upp kan vara organiskt bundet vilket innebär att växterna inte kan tillgodogöra sig det.
          Enklaste sättet att hålla gödningsnivåerna på jämna nivåer är EI-metoden dvs dosera i samband med ett minst 50% vattenbyte. Annars är det lätt hänt att man som du hamnar på för höga nivåer, eller tvärtom, för låga.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av heeke
            Orsaken till höga fosfatnivåer är enkel.
            Det kommer in mer fosfat i karet än vad som "går åt".
            Antingen doserar du för mycket PO4 eller så kanske du matar mycket och på den vägen (fisk avföring och oäten mat) får in fosfat.
            Viss del av fosfatet du mätt upp kan vara organiskt bundet vilket innebär att växterna inte kan tillgodogöra sig det.
            Organiskt bundet = fiskavföring? Men är inte fiskarnas avföring bra växtnäring? Är det inte delvis det som low-tech går ut på?

            Och är så höga fosfatnivåer farliga för fiskarna?
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Om du väljer att lita på testet och känner dig lite experimentsugen så skulle du kunna dosera enbart KNO3 ett tag, alternativt K2SO4 om du har det. Ett frekvent tips är att öka K-nivåerna i low-techs eftersom man i högre grad får NP från firrarna. KNO3 innehåller mycket K så det brukar bli en paradoxal sänkning av nitratnivåerna när man börjar dosera KNO3.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Jo jag ska dosera enbart KNO3 (+TMG) ett tag. Och så ska jag göra några vattenbyten och fortsätta mäta PO4 och se vad som händer. Tack för tipset!
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                Arbetssätt...