Mätvärden, OK ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cactus
    • July 2005
    • 278

    Mätvärden, OK ?

    Jag har idag fått hem några dropptester.

    Samtliga tester är av märket JBL, och är dropptester. Följande värden mättes upp idag klockan 15.30.

    pH 6,4 eller 6,6 lite osäker. (min probe mätte 6,3?!)
    dKH 4
    dGH 6
    Fe 0,2 ppm
    NO3 40ppm
    PO4 3ppm

    Kommentarer på dessa värden är mycket välkommet!

    Akvarium:
    Nuförtiden doserar jag 2/3 PMDD dos en gång dagligen, och har CO2-tillförsel via pH-kontroller.

    0,5W/l (3 aquarelle, 1 marine glo).

    Vattenbyte 50% en gång i veckan.

    Tack.
    Akvarium:

    310 liter
    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
    PMDD
    CO2 med kontroller
    Ytterfilter 1050l/h
  • Leonard
    • January 2006
    • 2352

    #2
    PO4 ska väl ligga på 1-2ppm, men 3ppm kanske inte skadar så, om växterna mår bra så funkar det ju =)
    NO3, "ska" ligga på ca 5-10ppm, så det är väl lite mkt =S
    18år. . . . . .<¨,)))--{
    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

    Kommentar

    • cactus
      • July 2005
      • 278

      #3
      Jag tyckte också att värdena såg lite höga ut...

      Grejen är att mina vallsneria är helt röda i topparna vilket har lett till att jag ökat doseringen PMDD.

      Jag har inte vetat om det rört sig om kvävebrist eller något annat. Kan ju också vara att de växer för fort för att klorofyll ska hinna bildas.

      Jag bör nog sänka PMDD-doseringen en aning tror jag.

      Andra synpunkter någon? Skulle vara väldigt intressant att se vilka värden ni andra har.
      Akvarium:

      310 liter
      3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
      PMDD
      CO2 med kontroller
      Ytterfilter 1050l/h

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Tänk på att dropptesterna för NO3 och PO4 ger utslag för organisktuppbundet NO3 och PO4 som växterna inte direkt kan tillgodogöra sig.
        De nivåer som växterna faktiskt har tillgång till kan mycket väl ligga innom, för växter, rekomenderade nivåer.
        Eftersom du kör "High-tec" så är det bättre att gå efter hur växterna mår istället.
        Skulle man däremot mäta för låga nivåer så är det ju bara att öka doseringen.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Jag tycker det ser väldigt bra ut om du inte kalibrerat testen. Var vääääldigt skeptisk med testvärden.
          Din dosering tycker jag låter lite i underkant så jag tror inte du vill sänka doseringarna även om testen lutar lite åt det. Bätter isåfall med ett stortvattenbyte med ny fulldospuls om du tycker värdena känns läskiga.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Oj dubbelpost av mig och heeke =) Vi är rörande överrens.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • cactus
              • July 2005
              • 278

              #7
              Okej, men då är det kanske bäst att köra på som vanligt då.

              Detta med min röda vallsneria då? Kan det vara det här med klorofyll kanske?
              - äldre blad är röda längst upp vid ytan.
              - nya skott är också röda.
              - resten av vallsnerian är ganska grön.

              Eftersom testet visar 40ppm NO3 så bör det ju inte vara kvävebrist, även om man tar hänsyn till det som du säger heeke, att växterna inte kan ta upp allt.

              Defdac, jag har förresten fått hem mitt powerhead nu. Ska bygga ihop en CO2-reaktor så snart som möjligt. Ska försöka mig på din variant.
              Senast redigerad av cactus; 26 January 2006, 20:10.
              Akvarium:

              310 liter
              3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
              PMDD
              CO2 med kontroller
              Ytterfilter 1050l/h

              Kommentar

              • urbanandersson
                • January 2003
                • 965

                #8
                Hej!

                Kalibrera din no3 test genom att mäta före och efter vattenbyte och gödning

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Ursprungligen postat av Leonard
                  NO3, "ska" ligga på ca 5-10ppm, så det är väl lite mkt =S
                  40ppm är inte så farligt.
                  sera anser att man ska sänka de om det når 50ppm.
                  finns dom som ligger på runt 100ppm utan att fiskarna tar skada eller får förkortad livslängd.
                  läste på flertal olika sidor förra året att 120ppm är skadligt om fisk får leva i det under ett par månader eller längre.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • cactus
                    • July 2005
                    • 278

                    #10
                    Jag ska kallibrera testet så fort jag kommer hem. Jag tror dock att det visar hyffsat rätt.

                    Hur som helst så har jag funderat på en sak...

                    Hur ska man kunna få en jämn näringsnivå genom att hälla i PMDD vid ett visst antal tillfällen? Det kan ju då uppstå två (tre) fall:

                    1. man doserar för lite => näringsnivåerna sjunker och sjunker för varje gång.
                    2. man doserar för mycket => näringsnivåerna ökar och ökar för varje gång.
                    (3). man doserar EXAKT vad växterna tar upp => perfekt näringsnivå.

                    Fall (3) är nästintill omöjligt utan att mäta näringsnivåerna hela tiden.

                    Exempel NO3:
                    Vi antar att växtmassan totalt "använder 5ppm" NO3 varje dag. Efter mätvärden har vi fått fram att vi ska dosera 5ppm extra varje dag. Men efter en vecka så har konsumtionen ökat till 6ppm /dag, vilket leder till att vi doserar 1ppm om dagen för lite. Efter 10 dagar har då koncentrationen av NO3 minskat avsevärt.

                    Är det inte så? Eller tänker jag fel?
                    Akvarium:

                    310 liter
                    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                    PMDD
                    CO2 med kontroller
                    Ytterfilter 1050l/h

                    Kommentar

                    • Kharn
                      • May 2004
                      • 256

                      #11
                      Hej

                      Det spelar ingen roll om du har i för mycket gödning ( inom rimliga gränser )
                      Växterna tar upp en hel del och det resterande överflödet tas bort av ett 50 % vattenbyte varje vecka.

                      Det är bättre att ligga en bit över än att begränsa växterna.

                      Se EI (Estimated Index) på Tomm Barrs hemsida ( måste vara en prenumerant.)

                      MVH Jimmy
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Exakt. Med EI så skjuter man alltid över växternas behov och struntar i eventuell uppbyggnad eftersom de stora vattenbytena svänger in systemet till max dubbla doseringen om växterna inte tar upp någonting alls, vilket är helt acceptabelt - och hyffsat osannolikt.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • urbanandersson
                          • January 2003
                          • 965

                          #13
                          Ursprungligen postat av cactus
                          Jag ska kallibrera testet så fort jag kommer hem. Jag tror dock att det visar hyffsat rätt.

                          Hur som helst så har jag funderat på en sak...

                          Hur ska man kunna få en jämn näringsnivå genom att hälla i PMDD vid ett visst antal tillfällen? Det kan ju då uppstå två (tre) fall:

                          1. man doserar för lite => näringsnivåerna sjunker och sjunker för varje gång.
                          2. man doserar för mycket => näringsnivåerna ökar och ökar för varje gång.
                          (3). man doserar EXAKT vad växterna tar upp => perfekt näringsnivå.

                          Fall (3) är nästintill omöjligt utan att mäta näringsnivåerna hela tiden.

                          Exempel NO3:
                          Vi antar att växtmassan totalt "använder 5ppm" NO3 varje dag. Efter mätvärden har vi fått fram att vi ska dosera 5ppm extra varje dag. Men efter en vecka så har konsumtionen ökat till 6ppm /dag, vilket leder till att vi doserar 1ppm om dagen för lite. Efter 10 dagar har då koncentrationen av NO3 minskat avsevärt.

                          Är det inte så? Eller tänker jag fel?
                          Jag var också inne på din linje förut men sen satte jag mig ner med miniräknare.

                          Eftersom du alltid häler ut hälften av vattnet så kan du aldrig få mer än dubbel dos.

                          Låt oss anta att du siktar på 10ppm men av nån anledning har i 20ppm i karet.
                          Gör vattenbyte 50% som sänker till 10 och sen häller i 10 då ligger du på 20 igen, det blir aldrig högre.

                          Urban

                          Kommentar

                          • cactus
                            • July 2005
                            • 278

                            #14
                            Okej.

                            Jag tror att jag förstår. Skulle vilja läsa lite mer om EI, men kommer inte in på Tomm Barrsidan som sagt. Är det bara att registrera sig, eller kostar det pengar etc?

                            Det är kanske någon som har mer bra info. om EI?

                            tack.
                            Akvarium:

                            310 liter
                            3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                            PMDD
                            CO2 med kontroller
                            Ytterfilter 1050l/h

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Tror inte du behöver anmäla dig på barrreport för att läsa artikeln om Estimative index:
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...