Hur mycket ska man gallra bort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    Hur mycket ska man gallra bort?

    I min lilla lowtech burk växer vattenpesten och hornsärven så det knakar (vattenpesten är dubbelt så lång på två veckor).
    Nu måste det nog gallras, och jag undrar lite hur mycket man ska klippa bort? Är det efter tycke och smak, eller ska man bara ta nya skott? Kan man klippa bort typ mer än hälften?
    222 liter Malawi
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    #2
    Ursprungligen postat av Nils Holmström
    I min lilla lowtech burk växer vattenpesten och hornsärven så det knakar (vattenpesten är dubbelt så lång på två veckor).
    Nu måste det nog gallras, och jag undrar lite hur mycket man ska klippa bort? Är det efter tycke och smak, eller ska man bara ta nya skott? Kan man klippa bort typ mer än hälften?
    Inte för att jag är någon expert, men jag kan väl svara tills du får expertsvar
    Dubbelt så lång vattenpest? Dvs den har vuxit från 1cm till 2cm eller? Rätt dåligt på två veckor tycker jag!

    Ganska mycket är väl efter tycke och smak. Se till så den inte skuggar andra växter som behöver ljuset. Snabbväxande kan väl också vara luriga eftersom de kan sno näring från de långsamtväxande. Om du märker att vattenpesten och hornsärven växer som tusan, men andra långsamtväxande inte växer alls (eller börjar bli fula) så bör du nog beskära en hel del.
    Men ur vattenpestens och hornsärvens del så spelar det nog ingen större roll om du skär bort 10% eller 90%. Vissa av mina växter beskär jag rätt duktigt när det blir för mycket. Igår kapade jag säkert 95% av en växt, behöll de gröna och fina topparna och planterade ner dem i gruset. Bladen som var vid botten/mitten var rejält fula.

    Kul att höra att ditt walstad gör bra ifrån sig!
    Mitt 30L har börjar komma igång rätt duktigt nu också.
    http://www.y0da.se

    540L SA

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #3
      Nej, från 10 till 20 cm

      De andra växterna klarar sig rätt bra också, det har böjat komma nya rötter längt ut på javaormbunken, och anubiasen har fått nya blad och även Cryptocoryne beckettiin. den enda som inte växer något vidare är Hygrophila difformis, men den var ett sånt litet ynkligt skott. Jag är imponerad över att den över hudud taget lever.
      222 liter Malawi

      Kommentar

      Arbetssätt...