Rådasand i Helsingborg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cactus
    • July 2005
    • 278

    Rådasand i Helsingborg?

    Hej!

    Är det någon sm vet var man kan få tag på billig rådasand i helsingborgs-området?

    Jag har ringt runt till minst 20 ställen nu, varav 2 säljer. Ett av ställetna ligger i Malmö (6 mil härifrån). Där kostar 25kg 60kr. Det andra stället ligger här i Helsingborg, men där kostar 25 kg 165kr! ...

    Om jag inte hittar något annat så kanske biltemas blästersand går bra? Är det bra för växterna med så fin sand? Rådasanden är kanske bättre egentligen?

    EDIT: Nu har jag en kompis som säger att rådasanden (0,8 -1,2 mm) inte är särskilt bra, eftersom den är för finkornig. Han menar på att fiskar kommer att böka upp den och att växternas rötter inte kommer att trivas. Stämmer detta?

    Han rekommenderade istället 3mm engelsk sjösten.
    Senast redigerad av cactus; 24 January 2006, 08:00.
    Akvarium:

    310 liter
    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
    PMDD
    CO2 med kontroller
    Ytterfilter 1050l/h
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    0.8-1.2 duger till växter
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • danturion
      • October 2004
      • 329

      #3
      Ursprungligen postat av cactus
      Hej!

      Är det någon sm vet var man kan få tag på billig rådasand i helsingborgs-området?

      Jag har ringt runt till minst 20 ställen nu, varav 2 säljer. Ett av ställetna ligger i Malmö (6 mil härifrån). Där kostar 25kg 60kr. Det andra stället ligger här i Helsingborg, men där kostar 25 kg 165kr! ...

      Om jag inte hittar något annat så kanske biltemas blästersand går bra? Är det bra för växterna med så fin sand? Rådasanden är kanske bättre egentligen?

      EDIT: Nu har jag en kompis som säger att rådasanden (0,8 -1,2 mm) inte är särskilt bra, eftersom den är för finkornig. Han menar på att fiskar kommer att böka upp den och att växternas rötter inte kommer att trivas. Stämmer detta?

      Han rekommenderade istället 3mm engelsk sjösten.
      Hej. Min erfarenhet är att det är för finkornigt. Skulle också satsa på 3 mm:arn. Åtmindstone blanda dessa två. Just för rötternas skull. Körde finkornigt ett tag och hade svarta rötter.Luktade illa om dessa också när jag drog opp dem. Tog då fram durkslaget och silade bort det allra finaste och efter det så funkar rötterna bra. Svärdsplantor som är drygt 55-60 cm höga nu!!Men det är väl med detta som allt annat. Man får pröva själv och se vad som händer.

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Jag kör 0.8-1.2mm Rådasand i mitt kar och det fungerar utmärkt.
        Inga rötter ruttnar.
        Nu har jag iofs inga grävande fiskar så jag kan inte uttala mig om hur det är med sånna, men fiskar som gräver måste väl ändå gilla finkornig sand framför 3mm eller?
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          pansarmalar bökar ju en del och enligt artbeskrivningen bör man ha max 2mm.
          sen finns de ju fiskar som silar sanden och dom vill ju ha ändå finare.
          sen finns de ju många som kör blästersand med växter utan problem och den är ju riktigt fin
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • cactus
            • July 2005
            • 278

            #6
            Det var delade meningar om detta ser jag...

            Danturion m.fl. och även min kompis säger att den finkorniga rådasanden är för finkornig, medan andra säger att den fungerar utmärkt.

            Själv så kan jag förstå att vissa anser den vara för finkornig, men å andra sidan använder många den utan problem. Även biltemas blästersand, som är ännu finare fungerar för många.

            Man skulle kunna köra på 2-3 mm rådasand kanske? Eller 2mm om det finns? Eller är i så fall engelsk sjösten (2-3mm) finare? Lite svårt att bedömma av små bilder på nätet...
            Akvarium:

            310 liter
            3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
            PMDD
            CO2 med kontroller
            Ytterfilter 1050l/h

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Det finns en variant av Rådan som är 1.8-3.0mm (eller om det är 1.2-3.0mm) den är helt ok den med.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...